جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

سفته و چک هایی که نمی توانند علیه کارگران وصول شوند+جزییات

24 خرداد 1401
سفته و چک هایی که نمی توانند علیه کارگران وصول شوند+جزییات

به گزارش بانک اول،وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: در قانون کار و مقررات مربوطه در خصوص اخذ سفته یا چک تضمین کارگران پیش‌بینی خاصی انجام نشده است و هیچ گونه منعی جهت گرفتن این نمونه ضمانت از کارگر وجود ندارد.

 

او افزود: آن چیزی که موجب محکومیت کارفرمایان در خصوص این گونه اسناد تضمینی می‌شود، این است که دریافت چک و سفته به صورت سفید امضا بوده و تصور کارفرما این است که هر زمانی بخواهد می‌تواند علیه کارگر سفته را به اجرا بگذارد.

 

حاجی زاده گفت: هیچ گونه قرارداد استانداردی فی مابین کارفرما و کارگر وجود ندارد و خسارت ترک کار و یا مواردی که منجر به اجرا گذاشتن سفته می‌شود در قرارداد تصریح نشده و این امر دلیلی بر محکومیت کارفرمایان است.

 

او با بیان اینکه اخذ چک و سفته ضمانت از کارگران باعث می‌شود که از شکایت کارگر علیه کارفرما پیشگیری شود، گفت: تعهدات و فرم‌های الزام به انجام خدمت در این خصوص تعیین کننده هستند.

 

این کارشناس گفت: در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد سفته‌های ضمانت کارگران در اختیار کارفرمایان قرار گرفته بود که در زمان شکایت فاقد ضمانت اجرا و اعتبار تشخیص داده شده و در بیشتر پرونده‌ها کارفرمایان محکوم شدند.

 

او با بیان اینکه مورد موثر در روابط فی ما بین کارگر و کارفرما فقط قرارداد کار است، افزود: عدم وجود قرارداد کار قانونی فی ما بین کارگر و کارفرما، جرایم غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت. / باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها