جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

۱۰ سوال متداول کسانی که میخواهند به تازگی وارد بورس شوند

24 خرداد 1401
۱۰ سوال متداول کسانی که میخواهند به تازگی وارد بورس شوند

به گزارش بانک اول، ۱۰ سوال متداول کسانی که میخواهند به تازگی وارد بورس شوند:


۱. بورس چیست؟
پاسخ: برای درک بهتر مفهوم بورس ابتدا من از شما میپرسم "بازار چیست؟"
خب بازار جایی هست که عده ای به عنوان فروشنده و عده ای به عنوان خریدار در اونجا معامله میکنند.
بورس یک نوع بازار هست. اما نه بازاری که به صورت فیزیکی برین و جنس بخرید و برگردین.

 

سوال۲: در بورس چه چیزی معامله میشود؟

پاسخ: در بازار بورس موارد مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد که به صورت کلی به سه بخش عمده ۱.بورس کالا ۲.بورس ارز ۳.بورس اوراق بهادار تقسیم می‌شود.

در بورس اوراق بهادار سهام شرکت‌ها معامله میشود.

 

۳. چرا در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟

پاسخ: به صورت کلی نگهداری سرمایه با توجه به نرخ تورم مقرون به صرفه نیست و اکثریت افراد سعی در بازار املاک، ارز، طلا و یا بورس دارند. اما با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری در ارز و طلا به املاک روی می‌آورند. اما خرید ملک نیز نیازمند سرمایه زیاد است و همچنین در صورت نیاز به پول امکان نقد کردن فوری آن فراهم نیست.


اما ریسک بورس نسبت به ارز و طلا کمتر بوده و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد به طوریکه در صورت نیاز به پول فقط در ۲ روز کاری میتوان پول خود را نقد کرد!

 

۴. برای سرمایه گذاری در بورس چقدر سرمایه نیاز است؟

پاسخ: شما با حداقل۵۰۰ هزار تومان میتوانید در بورس سرمایه گذاری کنید.

 

۵. میزان سود در بورس چقدر است؟

پاسخ: اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده باید بدانید بهتر است بیشتر راجع به بورس تحقیق کنید. بورس یک بانک نیست که یک درصد ثابت سود به شما بدهد. با یک مثال این مورد را برای شما روشن‌تر می‌کنم:
فرض کنید شما ۵۰ میلیون سرمایه داشته اید و برای جلوگیری از کاهش ارزش این پول کالای x را خریداری کرده اید به این امید که در آینده بتوانید آن را به قیمت بالاتر بفروشید. حال ممکن است کالای x در یک دوره کوتاه خیلی گران شود (درحالی که دیگر کالاها قیمتشان تغییر نکرده یا به نسبت‌های دیگر تغییر کرده) و شما با فروش کالای x به قیمت ۶۰ میلیون تومان ۱۰ میلیون سود کنید. اما این احتمال هم وجود دارد که قیمت کالای x کاهش یابد و یا ثابت بماند و یا افزایش چشمگیری نداشته باشد.


تفاوت این مثال با بورس در این است که در بورس شما سهام شرکت‌ها را با تحلیل خریداری می‌کنید و احتمال افزایش سرمایه شما بیشتر است.


اما در مورد پاسخ به سوال. شاید با تحقیق‌های زیاد به این نتیجه رسیده باشید که اگر در یک سال ۱۰۰ درصد سود کنید شما معاملات خوبی داشته‌اید. اما پاسخ من به این سوال کمی متفاوت است. من معتقدم گاهی اوقات اگر شما ۲۰۰درصد در طول سال سود کرده باشید کم است و گاهی اوقات ۷۰ درصد سود در طول سال هم زیاد و خوب است. این بستگی به شرایط بازار دارد.

 

۶. در بورس چقدر احتمال ضرر وجود دارد؟

پاسخ: این بستگی به خود شما دارد. اگر بدون آموزش وارد این بازار شوید این احتمال تا نزدیک به ۱۰۰درصد افزایش میابد. اما به طور کلی بورس از ریسک متوسطی برخوردار است و البته هر چقدر هم تحلیلگر ماهری باشید این ریسک به صفر نخواهد رسید. پس هر جا صحبت از تضمین و ۱۰۰٪ شد بدانید حقه ای در کار است.

 

۷. آیا تحلیل سخت است؟

پاسخ: اگر آن را سخت بدانید حتما برای شما سخت خواهد بود. اما اگر اراده یادگیری داشته باشید و تلاش کنید خیلی زود آن را فراخواهید گرفت.

 

۸.آیا بورس می‌تواند شغل اصلی من باشد؟

پاسخ: هم بله و هم خیر. اما در حال حاضر به هیچ یک از شما پیشنهاد نمیکنم بورس را به عنوان شغل اصلی انتخاب کند. اگر تمایل دارید بیشتر در مورد این سوال بدانید به پی وی من مراجعه کنید.

 

۹. در کل بورس خوب است یا بد؟

پاسخ: بورس مانند اسلحه برای یک سرباز است. کسانی که به سربازی رفته اند احتمالا شنیده اند که بهترین رفیقشان اسلحه است و بدترین دشمنشان نیز اسلحه است.

اگر طرز استفاده از اسلحه را ندانید بدترین دشمن شماست.

اگر درست از اسلحه استفاده نکنید بدترین دشمن شماست.

اما اگر طرز استفاده از آن را آموزش ببینید و با تمرین در این مسیر مهارت کسب کنید و از آن به درستی استفاده کنید اسلحه حافظ جان شما و بهترین رفیق شما خواهد بود.

 

۱۰. چطور وارد بورس شوم؟

برای انجام معاملات بورسی شما نیاز به یک واسطه برای خرید و فروش دارید. این واسطه کارگزاری است که میتوانید هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری در آنها ثبت نام کنید و کد بورسی بگیرید.

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها