جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

قانون PSD2 و چالش به اشتراک گذاری داده‌های مشتریان به رقبا

24 خرداد 1401
قانون PSD2 و چالش به اشتراک گذاری داده‌های مشتریان به رقبا

 در حالی که اتحادیه‌ی اروپا در حال تدارک ارائه‌ی قوانین جدید برای بانک‌ها و موسسات مالی است، مقامات ضد کلاهبرداری در حال بررسی هستند که آیا صنعت بانکداری برای سرویس‌های فین‌تک رقیب، مانعی بر سر دسترسی به حساب مشتریان ایجاد می‌کند یا نه.

 

مقامات اتحادیه‌ی اروپا بازدیدهای اعلام نشده‌ای را در سوم اکتبر در چند کشور انجام دادند؛ کمیسیون اروپا در روز جمعه گفت که بازدید از شرکت‌ها یا بانک‌های همکاری صورت گرفت که در آنها تردید و ظن این وجود داشت که دسترسی به بعضی خدمات غیر بانکی را متوقف کرده اند.


موسسه‌ی بانکی داچ و موسسه بانکی لهستان تایید کردند که بازرسان به دنبال اطلاعاتی از آن سازمانها بودند.

 

کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد:"این اعمال ضد رقابتی و غیر قانونی برای حذف بعضی از ارائه کنندگان غیربانکی خدمات مالی است و آنها را از دسترسی به داده‌های حساب مشتریان منع می‌کند. در حالی که مشتریان اجازه‌ی چنین دسترسی‌ای را به این موسسات داده‌اند."

 

این بازرسی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که صنعت بانکداری در حوزه‌ی خرده فروشی توسط شرکت‌های تکنولوژی مالی که طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها و خدمات را برای مشتریان از طریق گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کنند در حال پوست انداختن است.

 

قانونگذاران در بروکسل از نوآوری‌ به عنوان شیوه‌ای برای ارائه‌ی خدمات مالی و انتخاب‌های بیشتر برای مشتریان پشتیبانی می‌کنند.

 

از ژانویه‌ی امسال، عملا تمامی وام دهنده‌گان می‌بایست به شرکت‌های خارج از سازمان اجازه‌ی دسترسی به حساب‌های مشتریان و داده‌ها را زیر نظر قانونی به نام PSD2 مهیا کنند. این قانون برای کمک به بانک‌های رقیب، استارتاپ‌های فین‌تک و همچنین غولهای تکنولوژی همچون اپل و گوگل طراحی شده است که بتوانند با وام دهندگان سنتی و شرکت‌های پرداخت رقابت کنند.

 

بعضی از گروههای بانکداری اعتراض کرده‌اند که به اشتراک گذاری داده آنها را مجبور می‌کند که تغییرات هزینه‌برداری در سیستم‌های تکنولوژی اطلاعاتی خود انجام دهند و مشتریان خود را دودستی در اختیار رقبا قرار دهند.

 

رئیس موسسه بانکداری لهستان دراین باره گفت که این صنعت در حال همکاری با قانون گذاران است و موضوع به اشتراک گذاری داده را بطور جدی پیگیری می‌کند.

 

اودر مصاحبه‌ای گفت "سیستم بانکداری لهستان از نظر تکنیکی بسیار پیشرفته، کاربر پسند و باز، اما در عین حال بسیار ایمن است. دادن دسترسی داده‌های مشتریان به شرکت‌های ثالث نیازمند دقت زیادی است و ما هیچ راه حل مطالعه‌ نشده‌ای که به نوعی امنیت سپرده‌ها را به خطر بیاندازد را نمی‌پذیریم. از نظر ما امنیت در اولویت است."

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات