ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

رمزارزها؛ وقتی قدرت در دست مردم است نه دولت‌ها

24 خرداد 1401
رمزارزها؛ وقتی قدرت در دست مردم است نه دولت‌ها

به گزارش بانک اول، رمزارزها تحت سیطره هیچ دولت و هیچ حاکمیت و هیچ بانکی قرار ندارند. صرفاً اقبال مردم و پذیرش آنها، به رمزارزها هویت بخشیده است و آن را صاحب ارزش نموده است. رمزارزها صرفا یک داده مجازی در اینترنت هستند که مردم جهان برای این داده‌ها ارزش قائل شدند و همین ارزش‌گذاری، سبب شده است که رمزارزها مشابه با پول حقیقی در تجارت بکار گرفته شده و یا مشابه با سهام بورس در معاملات تجاری استفاده شود. هیچ طلا و هیچ معدنی در پشت رمزارزها وجود ندارد و زمانی از بین خواهد رفت که اقبال مردم جهان نسبت به رمزارزها از بین برود. اتفاقی که به نظر می‌آید در شرایط عادی و رفتار معقولانه حاکمیت‌های دنیا، هیچ زمان رخ ندهد.

مثالی برای درک بهتر این موضوع ارائه می‌شود. فرض کنید مثلاً چند قندان موجود است. گروهی از مردم این قندان‌ها را می‌بینند و به هر دلیلی که برای بحث ما اهمیتی ندارد، برای این قندان‌ها ارزش قائل می‌شوند. این گروه تصمیم می‌گیرند مثلاً برای تبادل کالا بین خود، از این قندان‌ها به جای پول حقیقی استفاده نمایند. هیچ دولت و هیچ حاکمیتی برای این قندان‌ها ارزش‌گذاری نکرده است بلکه خود این گروه از مردم به این قندان‌ها ارزش و بها داده‌اند و فارغ از بحث بانک و دولت، یک شبکه تجاری مبتنی بر قندان بین خود ایجاد نموده‌اند. بدیهی است این شبکه تجاری فقط برای این گروه از مردم ارزشمند است و فقط کسانی که عضو این شبکه هستند می‌توانند از قندان برای تجارت استفاده کنند. لازم به ذکر است که شبکه تجاری مبتنی بر قندان هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد و هر کسی در دنیا اگر علاقه‌مند باشد، می‌تواند به این شبکه بپیوندد و با قندان تجارت کند. هر چه این شبکه بزرگ‌تر و وسیع‌تر شود، علاقه به تجارت با قندان هم بیشتر شده و کم‌کم ارزش قندان به دلیل گسترش شبکه و متقاضیان داشتن قندان، افزایش می‌یابد. به‌تدریج این علاقه به وجود می‌آید که خود قندان به‌عنوان یک کالا خریدوفروش شود زیرا شبکه تجارت مبتنی بر قندان دامنه جغرافیایی ندارد و می‌تواند در کل دنیا گسترش یابد و داشتن قندان سبب می‌شود حوزه وسیع‌تری برای تجارت در اختیار صاحبان قندان قرار گیرد.

از این روی به‌تدریج کسب‌وکارهایی مبتنی بر خریدوفروش قندان شکل می‌بایند. این دقیقه اتفاقی است که برای رمزارزها رخ داده است با این تفاوت که شبکه رمز ارزها از شبکه تجاری قندانها صدها هزار مرتبه راحت‌تر گسترش می‌یابد! ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست برای اینکه گروهی از مردم به قندان علاقه‌مند شوند و شبکه تجاری مبتنی بر قندان ایجاد نمایند، باید قندان‌ها ماهیتی قوی و قدرتمند داشته باشند که امکان تخریب و از بین رفتن آنها وجود نداشته باشد. مثلاً یک قندان سفالی یا چینی هیچ‌وقت مورد اقبال قرار نخواهد گرفت زیرا با شکسته شدن آن، ارزش آن از بین خواهد رفت. اما یک قندان فلزی این قابلیت را دارد که به عنوان یک جنس ارزشمند مورد تبادل قرار گیرد.

رمز ارزها داده‌های مجازی هستند که با استفاده از فناوری بلاکچین (مجموعه‌ای از تکنیک‌های نرم‌افزاری و الگوریتم‌های ریاضی پیچیده)، خواص و مشخصات فوق‌العاده را دارا می‌باشند. این داده‌های مجازی هک نمی‌شوند، از بین نمی‌روند، دستکاری نمی‌شوند، تحت کنترل هیچ نهادی نیستند، در تمام دنیا قابل وصول می‌باشند، تبادل آنها با سرعت بسیار زیاد صورت می‌پذیرد و.... فناوری بلاکچین این خواص ارزشمند را برای داده‌های مجازی رمزارزها به وجود آورده است و این یکی از دلایلی است که اقبال مردمی به این داده‌های مجازی را ایجاد نموده است.

 

 

گسترش نیوز

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: