شنبه, 15 اردیبهشت 1403 2024,May

آن چه باید درمورد وام ازدواج ۱۴۰۰ بدانید

24 خرداد 1401
آن چه باید درمورد وام ازدواج ۱۴۰۰ بدانید

به گزارش بانک اول مجلس شورای اسلامی ۱۳ اسفند ماه، ردیف یک تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرد که بر اساس آن مبلغ وام ازدواج سال آینده ۷۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین گردید. هر ساله همزمان با تقدیم لایحه بودجه به مجلس یکی از خبرسازترین بخش‌ها وام ازدواج پیشنهادی دولت برای سال آینده است. امسال ۱۷ آذر ۹۸ که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد، مشخص گردید پیشنهاد دولت این است که مبلغ وام ازدواج سال ۹۹ همان ۳۰ میلیون تومان سال قبل باقی بماند. اما بلافاصله نمایندگان مجلس به این مبلغ واکنش نشان دادند و در کمیسیون اقتصادی مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای سال ۹۹ تصویب شد.

اما هنوز سوالات زیادی در خصوص شرایط وام ازدواج ۱۴۰۰ مطرح است که در این مطلب قصد پاسخگویی به برخی از آن‌ها را داریم.

 

وام ازدواج ۱۴۰۰ را چه کسانی می‌توانند دریافت کنند؟

 

کلیه زوج‌های جوانی که تاریخ عقد آن‌ها از ۱ فروردین ۹۷ به بعد باشد و تا کنون وام ازدواج خود را دریافت نکرده باشند این وام تعلق می‌گیرد.

به چه کسانی وام ۷۰ میلیونی و به چه زوج‌هایی وام ۱۰۰ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد؟

طبق مصوبه مجلس برای وام ازدواج ۱۴۰۰ دو مبلغ در نظر گرفته شده است. یک مبلغ ۷۰ میلیونی که همه تعلق می‌گیرد و یک مبلغ ۱۰۰ میلیون تومانی که جهت کاهش سن ازدواج در نظر گرفته شده و به مردهای زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال تعلق می‌گیرد. زوج‌های جوان با توجه به شرایط خود می‌توانند یکی از این مبالغ ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

چنانچه در سال ۹۹ برای وام ازدواج ثبت نام کرده باشم، اما وام خودم را دریافت نکرده باشم می‌توانم وام ۱۰۰ میلیونی بگیرم؟

بله، تا پیش از دریافت وام (حتی در صورت تعیین شعبه)، در هر مرحله‌ای که باشید می‌توانید از دریافت وام انصراف داده و ثبت نام خود را حذف کنید و دوباره ثبت نام کنید. توجه داشته باید که محدودیتی در دفعات حذف و ثبت نام مجدد ندارد.

برای دریافت وام ۱۰۰ تومانی اگر تنها یکی از زوجین شرایط سنی را داشته باشد کافی است؟

وام ازدواج برای هر یک از زوجین جداگانه می‌باشد و تمامی مراحل از ثبت نام تا دریافت وام کاملاً مستقل از همسر می‌باشد. بنا بر این ممکن است یکی از طرفین شرایط سنی را داشته باشد و به او ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شود و دیگری چون شرایط را ندارد ۷۰ میلیون بیشتر دریافت نکند. پس الزامی به اینکه هر دو طرف به یک اندازه وام بگیرند وجود ندارد.

اقساط و سود وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

اقساط وام ازدواج ۱۴۰۰ دارای بازپرداخت ۱۰ ساله و با کارمزد ۴ درصد می‌باشد.

برای وام‌های ۷۰ تومانی ماهیانه مبلغ هر قسط حدود ۶۴۰ هزار تومان با کارمزد ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومانی می‌باشد و برای وام‌های ۱۰۰ میلیونی مبلغ هر قسط ۹۱۰ هزار تومان با کارمزدی معادل ۴ میلیون تومان خواهد بود.

چه ضامنی برای وام ازدواج باید به بانک ارائه داد؟

طبق مصوبه جدید مجلس بانک‌ها مجاز هستند تا صرفاً یکی از موارد را به عنوان ضامن وام درخواست کنند. اعتبارسنجی یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی

آیا در سال ۱۳۹۹ امکان ثبت نام برای وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی امکان پذیر است؟

خیر، پس از تصویب در مجلس و شورای نگهبان لایحه به دولت ابلاغ می‌گردد و دولت موظف به اجرای آن از ابتدای سال ۱۴۰۰ خواهد بود. پس از ابلاغ به دولت بانک مرکزی سامانه ثبت نام وام ازدواج خود را بروز می‌کند و مبلغ در آن ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد و از آن لحظه به بعد هر کس ثبت نام کند شامل وام ازدواج ۵۰ میلیونی خواهد شد.

از چه تاریخی می‌توان برای وام ازدواج ۱۴۰۰ ثبت نام کرد؟

در سال ۹۹ از ۱۶ فروردین و سال ۹۸ ثبت نام وام ازدواج از ۱۰ فروردین آغاز شد.

چگونه زودتر وام ازدواج خودم را دریافت کنم؟

از آن جایی که خیلی‌ها وام ۵۰ میلیونی را دریافت نخواهد کرد و منتظر خواهند ماند تا وام ازدواج ۱۴۰۰ ثبت نام کنند. صف بزرگی برای ثبت نام ایجاد خواهد شد، شما می‌توانید همین امروز پیش ثبت نام وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی خود را در سایت کندو انجام دهید. تا ثبت نام شما در اولویت قرار گیرد و به محض باز شدن ثبت نام برای وام ازدواج ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون تومانی بلافاصله شما جلو تر از دیگران ثبت نام شوید و در نتیجه چون در ابتدای صف قرار دارید زودتر از بقیه وام خود را دریافت کنید.

اخبار مرتبط
در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از مجموعه‌ای از وام‌های تحصیلی بهره‌مند شوند که در ابتدای هر ترم تحصیلی قابل درخواست هستند.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها