جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن بهتر است یا وام خرید ۲۰۰ میلیونی؟

24 خرداد 1401
وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن بهتر است یا وام خرید ۲۰۰ میلیونی؟

به گزارش بانک اول، تا قبل از تصویب افزایش مبلغ وام ساخت مسکن،‌وام خرید مسکن گزینه مناسبی برای خانه دار شدن به حساب می آمد. البته با توجه به افزایش قیمت مسکن در تهران، خیلی ها این وام را برای خرید خانه مناسب نمی دانند. با این اوصاف توجه ها به وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومانی معطوف شده است که با مبلغ بیشتر می تواند مسیر خانه دار شدن را هموار کند.

 

وام خرید مسکن ۱۶۰ تا ۲۰۰میلیون تومانی

وام خرید مسکن ارزان ترین نوع وام مسکن است که برای آن نرخ بهره هشت درصدی در نظر گرفته شده است. برای دریافت چنین وامی باید به مدت یک سال نصف مبلغ وام را در بانک سپرده گذاری کرد تا امتیاز وام را دریافت کنید.

مبلغ وام مسکن یکم که به خانه اولی ها داده می شود، چند سالی است روی سقف ۱۶۰میلیون تومان باقی مانده است. زوجهای تهرانی برای دریافت وام ۱۶۰ میلیونی باید به مدت یک سال ۸۰ میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری کنند.

مبلغ این وام برای شهرهای بزرگ با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و برای شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان به ازای هر زوج است. البته به غیر از این وام یک وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی هم برای زوجهای دارای دو فرزند در نظر گرفته شده است.

 

وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومانی

وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن فقط به انبوه سازان تعلق می گیرد، اما آنها قبل از پایان پروژه با پیش فروش کردن واحدهایشان وام ساخت را به مشتریان واگذار می کنند. مبلغ وام مسکن برای هر واحد ۴۵۰میلیون تومان است و اقساط آن بعد از اتمام پروژه و در قالب اقساط ۱۲ساله با ســود ۱۸درصد پرداخت خواهد شد.

با این حساب کسانی که برای وام مسکن یکم اقدام کرده اند و ۸۰میلیون تومان سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری کردند، بهتر است از دریافت وام خرید مسکن یکم منصرف شوند
و از ۸۰میلیون تومان به عنوان آورده برای پیش خرید واحدهای مسکونی با وام ساخت استفاده کنند. با این کار به جای ۱۶۰میلیون تومان، ۴۵۰میلیون تومان وام خواهید گرفت و احتمال خانه دار شدن در این روش بیشتر خواهد بود.

البته در این حالت باید قسط بیشتری بپردازید. چرا که اقساط وام ۱۶۰میلیونی مسکن یکم ماهانه یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان است، اما وام ۴۵۰میلیونی ساخت مسکن عالوه بر مبلغ بیشتر، نرخ سود بالاتری دارد و اقساط آن ماهانه هفت میلیون و ۶۰۰هزار تومان محاسبه می شود.

اخبار مرتبط
در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از مجموعه‌ای از وام‌های تحصیلی بهره‌مند شوند که در ابتدای هر ترم تحصیلی قابل درخواست هستند.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
نفیسه افشار
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام،من یکساعت پیش بانک مسکن بودم اصلا از این خبر اطلاع نداشتن گفتن همچین چیزی نیست

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها