پنجشنبه, 20 اردیبهشت 1403 2024,May

ثبت نام مسکن ملی با وام ۱۵۰ میلیون تومانی + جزئیات

24 خرداد 1401
ثبت نام مسکن ملی با وام ۱۵۰ میلیون تومانی + جزئیات

به گزارش بانک اول، طرح مسکن ملی در حال پیشرفت است و برخی نواقص و موانع این طرح نیز با حرکت رو به جلو در حال برطرف شدن است.

گرانی بی سابقه قیمت مسکن نیز باعث شده است که استقبال از این طرح بیشتر شود و حتی کسانی که در دوره های قبل – با پیش زمینه ای که از مشکلات برخی پروژه های مسکن مهر وجود داشت – علاقه ای به ثبت نام در این طرح را نداشتند اکنون در انتظار اعلام دور جدید ثبت نام در مسکن ملی باشند.

 

پروژه های جدید مسکن ملی در ۲۳۰ شهر ساخته می شود

در تحولی جدید مسئولان وزارت راه و شهرسازی و در راس آنها محمود زاده معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه اعلان کرده اند که دور تازه ای از ثبت نام ملی مسکن از روز ۱۷ خردادماه سال ۱۴۰۰آغاز خواهد شد.

این نوبت از ثبت نام مسکن ملی چهارمین مرحله از ثبت‌نام خواهد بود که زمین احداث این پروژه ها در ۲۳۰ شهر تامین شده است و جزئیات آن متعاقبا اعلام می شود.

بنابه اعلام ایسنا معاون وزیر راه و شهرسازی  ضمنا این خبر را نیز داده است که بر اساس مصوبه دولت، وام مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و تولید مستمر مسکن در دستور کار است. طبق گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، مرحله دوم مسکن ملی تا پایان خردادماه افتتاح می‌شود.

شایان ذکر است وزارت راه و شهرسازی پیش از این بارها اعلام کرده که متقاضیان بدحساب از پروژه های مسکن ملی حذف و از لیست رزرو جایگزین آنها خواهد شد.

گفته می‌شود نظر محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ این است که مدیران، پروژه‌های اقدام ملی را با وام بانکی جلو ببرند و اگر واقعا مجبور شدند اقدام به حذف افراد کنند.

 

قیمت هر متر مسکن ملی چقدر است؟

قیمت به‌روز واحدهای اقدام ملی مسکن به ۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. این موضوع را اواخر اردیبهشت ماه یاسر لک ـ معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ـ به ایسنا اعلام کرد و گفت: با توجه به ضرایب اعمال شده به قیمت پایه واحدهای اقدام ملی مسکن که سه ماهه دوم سال گذشته اعلام شد در حال حاضر قیمت هر متر مسکن ملی به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در آینده نیز ممکن است تعدیل ها کاهشی یا افزایشی باشد.

 

جزئیات طرح مسکن ملی 

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ‌زنی شد و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد.

برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی، پیشرفت پروژه اقدام ملی مسکن را حدود ۲۵ درصد اعلام کرده‌اند و اسلامی قول داده در نیمه اول سال ۱۴۰۰ ماهانه ۲۰ هزار واحد افتتاح شود.

این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین محاسبات که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده به ۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

اخبار مرتبط
افزایش تسهیلات ودیعه مسکن برای خانواده‌های در قالب طرح جوانی جمعیت اگر از سوی بانک ها موافقت شود و بانک ها در پرداخت این تسهیلات همکاری کنند می‌تواند به بازار مسکن کمک کند اما به نظر می رسد که در این بین بانک ها چندان همکاری نمی‌کنند.
ضمن اینکه میزان بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ماده 100، سه برابر سال گذشته شده است. براین اساس کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شده‌اند و می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده 100 استفاده کنند.
برای دریافت این تسهیلات متقاضی باید ابتدا یک سپرده ویژه طرح اندواخته باز نماید و به مدت ۴ ماه، هر ماهه ۸۰۰ هزارتومان به این حساب واریز نماید. پس از گذشت ۴ ماه، متقاضی می‌تواند درخواست تسهیلات اندوخته بانوان بانک مهر را داشته باشد.
در زمان حاضر با مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 150 میلیون تومان، در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات 18 درصد و دوره بازپرداخت آن 60 ماهه است. از سوی دیگر مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام 300 میلیون تومانی ودیعه مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای مشمول پرداخت می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها