یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

عدم ثبت‌نام در «سامانه املاک» به منزله خالی بودن ملک است

24 خرداد 1401
 عدم ثبت‌نام در «سامانه املاک» به منزله خالی بودن ملک است

به گزارش بانک اول محمود علیزاده با تأکید بر لزوم طراحی زیرساخت های لازم برای دریافت مالیات از خانه های خالی گفت: برای اینکه مشخص شود یک فرد طی یک سال چند واحد مسکونی و زمین معامله کرده باید زیرساخت هایی را فراهم کرد.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، قانون پایانه فروشگاهی را یکی از زیرساخت های مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد و افزود: با اجرای این قانون می توان معاملات کلیه افراد در حوزه حوزه مسکن و طلا و سکه و ارز را تشخیص داد.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور اظهارکرد: نسبت به هر ملک و زمینی که با اجرایی شدن این قانون، خریده شده باشد و بعد به فروش رفته باشد اقدام به دریافت مالیات می کنیم و خانه هایی که قبل از طراحی این قانون خریده شده باشند مشمول این موضوع نمی شود.

علیزاده یادآور شد: کسانی هم که چند واحد مسکونی خریداری کرده و آن ها را اجاره داده باشد، مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد.

وی با بیان اینکه اصابت این طرح ها صرفاً به بخش سوداگری است، گفت: اصابت این نوع مالیات به کسانی است که زیر یک سال اقدام به خرید و فروش می کنند که البته هنوز مکانیزم و زیرساخت های جزئی برای این کار طراحی نشده است.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی تأکیدکرد: مردم برای اینکه دچار مشکلی نشوند باید وارد این سامانه شوند و مشخصات ملک خود و کد پستی را وارد کنند در غیراین صورت این املاک به عنوان خالی از سکنه و کاربر تعریف و به سازمان اعلام خواهد شد البته این افراد می توانند با ارائه مدارک و مستندات خود به اداره مالیات وضعیت خود را مشخص کنند./ایسنا

اخبار مرتبط
یکی از رایج‌ترین شایعات در فروش ملک این است که اگر معامله‌ای انجام شود و ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت فروشنده پشیمان شود می‌تواند مبلغی را که به عنوان پیش پرداخت از خریدار دریافت کرده است را پس بدهد و معامله یا قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند. این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و خریدار و فروشنده اگر قرارداد ملکی را تنظیم و امضا کنند باید به تمام تعهدات خود که در آن قرارداد درج شده است عمل کنند. تنها زمانی میتوانند قرارداد را فسخ کنند که از خیارات قانونی استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک گفت: اخیرا شنیده می‌شود که برخی مبادلات در بازار مسکن از طریق دلار و بیت‌کوین انجام می‌شود که به نظر من علت آن ایجاد سامانه خودنویس و نبود واسطه برای مدیریت قراردادها است.
پس از اینکه حکم تخلیه ابلاغ شد، مستاجر تنها سه روز فرصت تخلیه دارد. به بیان دیگر، چنانچه مستاجر پس از پایان مدت قرارداد مشخص شده، ملک مورد نظر را تخلیه نکرد، مالک به همراه مدارک لازم به منظور اخذ حکم تخلیه، به مراجع قانونی مراجعه می‌نماید. در این شرایط مالک می‌تواند مطابق با روال جاری به دو روش حکم تخلیه مستاجر و دستور تخلیه، به تخلیه و پس گرفتن ملک خود اقدام نماید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، معادل نصف خانوار‌هایی که صاحبخانه نیستند، متقاضی فعال مسکن دولتی شده اند. یعنی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از ۵‌میلیون خانوار متقاضی واجد شرایط اولیه، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و وارد شدن به مسیر پرداخت آورده نقدی، اقدام کرده اند و در فهرست «ثبت نام قطعی» تحت عنوان «متقاضی فعال» قرار گرفته اند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها