چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

بنزین 11 هزار تومان و یارانه نقدی 900 هزار تا 3 میلیون تومان می شود

24 خرداد 1401
بنزین 11 هزار تومان و یارانه نقدی 900 هزار تا 3 میلیون تومان می شود

به گزارش بانک اول، نوع آزادسازی قیمت بنزین در سال 98 این نگرانی را ایجاد کرده بود که نظام به روش خسارت بار کنونی از ترس تبعات اجتماعی ادامه داده و به آتش زدن منابع انرژی خود ادامه دهد، اما از مجلس خبرهای مثبتی به گوش می رسد.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دنبال تکمیل طرح ناتمام هدفمندسازی یارانه ها هستند؛ تا قیمت حامل های انرژی آزاد شده و در مقابل، یارانه مردم نیز که از سال 1389 تاکنون تغییر نکرده و به 2 دلار در ماه کاهش یافته است افزایش پیدا کند. یارانه  نقدی در سال 1389 حدود 45 دلار در ماه بود.

در صورت اجرای این طرح، اگرچه قیمت بنزین به تقریبا 11 هزار تومان افزایش خواهد یافت، اما یارانه نقدی مردم نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده و باعث کنترل مصرف دیوانه وار انرژی در کشور خواهد شد. قیمت بنزین فوب خلیج فارس حدود 40 تا 50 سنت به ازا هر لیتر است که فاصله زیادی با قیمت 12 سنتی ایران دارد و همین مساله باعث میلیاردها دلار قاچاق به کشورهای همسایه شده است.

بسته به نوع مصارفی که برای یارانه های آزادسازی شده در نظر گرفته شود و همچنین درصد حذف یارانه های انرژی، میزان یارانه نقدی مردم تغییر می کند، اما انتظار می رود رقمی از 900 هزار تومان تا 3 میلیون تومان برای هر نفر باشد که قطعا رضایتمندی اجتماعی را افزایش داده و به جای تشویق پرمصرف ها، باعث کاهش مصرف حامل های انرژی شده و فاصله طبقاتی را کاهش می دهد.

اخبار مرتبط
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.
هنوز خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با افزایش حجم سرمایه در نوبت‌های ارزیابی سطح درآمدی خانوارها برخی از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند. بخشی از گردش مالی بعضی افراد مربوط به تنخواه شرکت‌های آنها بوده که عموماً ماهانه مبلغی برای هزینه کرد ماهانه از سوی مدیریت به حساب شخصی این افراد واریز می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

قیمت بنزین رو با خارج و خلیج فارس مقایسه می کنید قیمت خودرو و درآمد مردم رو هم با اونها مقایسه کنید مردم رو چی فرض کردند به امید اندکی فهم از مسئولین

بهروز صادقی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

تجربیات تصمیمات گذشته قطعآ چراغ راه آینده خواهد بود،اگر مسئولین عبرت گرفته باشند. افزایش قیمت بنزین همانا و بالارفتن قیمت ها همچنین . این داستان در گذشته کاملآ صادق بود. زایش تورم وحشتناک دیگری در راه است. تزریق پول بیشتر مساوی است با تورم عظیم تر. شما را به خدا رحم کنید. ما افزایش یارانه نمی خواهیم .لطفآ قیمت ها را کنترل کنید.

مهران ن
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

همیشه از اینجور گمانه زنی ها شروع میشه و بعد پای اخبار قاچاق سوخت به میان میاد دست آخر دولت به هدف خودش که گرون کردن سوخت هست میرسه و دوباره فشارش قیمت ها رو دوش مردم میفته ما دیگه با این سریالهای دروغ تکراری تو این کشور بزرگ شدیم

افشین پورقلی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

کلا باحالید این حجم نقدینگی یعنی نفری ۳ میلیون میدونید چه تورمی میاره و همین تورم میشه برای جون دولت! پس لطفاً خبرهای الکی ندارید!

جعفری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اینا چه فکری می کنن هر روز مردم رو تو درد سر می اندازند پارسال بنزین رو ۳ برابر کردید همه چی ۳ برابر شد کمر مردم رو شکستید خودتون شغل دارید خونه دارید مشکلی ندارید نشستید واسه ما بیچاره ها تصمیم می گیرید بابا گور هم که بخوای بخری ۱۱برابر میشه من نمی دونم چرا مشکلات مردم رو نمی فهمید دارو ۱۱ برابر خونه ۱۱ برابر همه چیز ۱۱ برابر میشه در آمدها چی برید راه درست رو پیدا کنید تا مشکل حل بشه

علی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باافزایش قیمت بنزین مشخصا تاثیرخودشو روی قیمت بقیه اقلام خواهدگذاشت وافزایش یارانه هیچ دردی ازمردم دعوا نخواهدکرد فقط درپرداخت اول یک حس روانی ایجادخواهدکردکه بلاخره یارانه نهصدهزار تومان سه میلیون وعده غیره ممکنه عملا اون یارانه نه تنها کمکی به توان خریدمردم نخواهدکردبلکه تورم زاهم خواهدبود

محمد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

هر دو خبر دروغ هستند چون بنزین از هزار و پانصد تومن شد سه هزار تومن همه مردم اعتراض کردند وتورم بسیار شدیدی را ایجاد کردند به فرض محال که راست باشد تورم صد برابر میشود اگر بنزین و یارانه افزایش پیدا کند هر دوی آنها اشتباه محض هستند وقتی از نخبگان استفاده نمیکنید و فراریشان میدهید سرنوشت همین است

مهدی ع
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بعداز گرانی بجای خودرو باید سوار الاغ وقاطر بشیم

مهدی حسین
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

تا زمانی که نتوانیم با دنیا تعامل کنیم وضع همینه ؛ ارزش ریال پایین میاد و ارزش دلاری یارانه ایی که می گیریم پایین میاد و این تسلسل ادامه خواهد داشت

علی کاظمی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

لطفا دریافتی مردم هم مثل فوب خلیج فارس باشد خودرو هم مثل فوب خلیج فارس باشد

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها