پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

مالیات نقل وانتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

24 خرداد 1401
 مالیات نقل وانتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش بانک اول مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی گفت  نرخ مالیات پرداختی برای نقل وانتقال خودرو برای همه یکسان نیست، بلکه به نوع خودرو، مدل آن و اینکه تولید داخل است یا خیر، بستگی دارد. هنگامی که خودرویی خریدوفروش می‌شود، فروشنده موظف است مبلغ مالیات آن را بپردازد. درحال حاضر، اول از همه مالیات نقل وانتقال خودرو باید پرداخت شود، پس فروشنده و خریدار امکان انتقال و تعویض پلاک را بدون پرداخت این مالیات ندارند.

به گفته احمدرضا مدبرنیا، ماده۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوم خرداد۱۴۰۰ تصویب شد که براساس آن، از تاریخ ۱۳دی۱۴۰۰، پلیس راهنمایی ورانندگی موظف به گرفتن مالیات در هنگام نقل وانتقال خودروست.

او  در ادامه به صورت خلاصه به نکاتی از این ماده اشاره کرد و افزود: تمام خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها به جز خودرو‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور‌ها مشمول مالیات نقل وانتقال هستند. مالیات خودرو‌های تولید داخل، یک درصد و مالیات خودرو‌های وارداتی در سال تولید آن‌ها ۲ درصد است.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این درصد‌ها براساس ارزش سال تولید است، اضافه کرد: تا ۶ سال پس از تولید خودرو، هرسال به صورت پلکانی ۱۰ درصد از همان منبع اصلی محاسبه مالیات موضوع این ماده (یعنی قیمت خودرو در سال تولید) کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ششم به بعد، ۴۰درصد أخذ می‌شود.

مدبرنیا ادامه داد: مالیات خودرو‌های صفرکیلومتر برعهده کارخانه سازنده، مونتاژکننده یا شرکت واردکننده است. خریدار اگر بخواهد خودروی صفر خود را بفروشد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد.

او  با اشاره به اینکه خودرو‌های صفرکیلومتر مشمول مالیات بیشتری درمقایسه با خودرو‌های کارکرده هستند، گفت: در بالا گفتیم که خریدار در هنگام تحویل گرفتن خودرو از کارخانه، هیچ مبلغی برای مالیات پرداخت نمی‌کند، اما اگر او بخواهد خودرویی را که خود خریده است به دیگری بفروشد، باید مالیات آن را بپردازد که مبلغش بیشتر از بقیه خودرو‌ها خواهد بود.

اخبار مرتبط
گفتنی است مصوبه ۵۴۳ دستورالعمل شورای رقابت برای خودروهای انحصاری است که در بهمن ماه ۱۴۰۱ صادر شد و هم اکنون بر اساس این دستورالعمل سازمان حمایت قیمت تمام شده خودرو را محاسبه و وزارت صمت به عنوان تنظیم گر فنی آن را به خودروسازان ابلاغ می‌کند.
بهمن موتور اطلاعیه نحوه تکمیل وجه متقاضیان فیدلیتی و دیگنیتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای نوبت دهی در طرح‌های جوانی جمعیت و عادی را صادر کرد.
بر این اساس در حالیکه قرار بود این سه خودروی تجاری به صورت فروش فوری باشند و اطلس و سهند پیش‌فروش شوند، این طرح فروش، تفکیک شده و صرفا این دوخودروی سواری فردا، عرضه خواهند شد.
طبق اعلام سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی امروز (۲۶ اردیبهشت ماه) آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی برای کسانی است که در اسفندماه ۱۴۰۱ ثبت نام کرده بودند. متقاضیان از ۲۴ اردیبهشت ماه تا ساعت ۲۳:۵۹ امشب فرصت داشتند تا نسبت به انتخاب خودرو از بین ۱۴ خودروی وارداتی اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها