پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

انواع تحلیل‌ها در بازار سرمایه ایران

30 مرداد 1401
انواع تحلیل‌ها در بازار سرمایه ایران

چرا یادگیری تحلیل در بازار سرمایه نیاز است؟

انواع اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه، از نظر قیمتی تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرند. از این رو موفقیت در این بازار نیازمند انجام تحلیل درست شرایط کلی بازار و همینطور تحلیل اوراق بهادار است. هر معامله‌گر حرفه‌ای در بازار سرمایه باید با این تحلیل‌ها آشنا باشد تا بتواند در شرایط هیجانی بازار درست‌ترین تصمیم را بگیرد و از معاملات زیان آور پرهیز کند. 

 

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) چیست؟

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، یکی از روش‌های تحلیلی در بورس اوراق بهادار است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با استفاده از آن، ارزش ذاتی هر دارایی اعم از اوراق بهادار و… را از طریق بررسی پارامترهای مالی و اقتصادی برآورد می‌کنند. تحلیل‌گران بنیادی در برآورد ارزش اوراق بهادار، به مطالعه و بررسی عوامل خرد و کلان مالی و اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ تورم، نرخ جهانی کامودیتی‌ها و سایر عوامل مرتبط با صنعت و شرکت مربوطه می‌پردازند.

 

هدف نهایی تحلیل بنیادی، محاسبه ارزش ذاتی سهم است. پس از این محاسبه، ارزش ذاتی با قیمت بازاری سهم مقایسه می‌شود و در نهایت معامله‌گر در خصوص خرید یا فروش آن تصمیم‌گیری می‌کند. به‌عنوان مثال اگر ارزش ذاتی به دست آمده، بالاتر از قیمت فعلی سهم باشد، آن سهم برای خرید مناسب خواهد بود.

 

تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل‌ تکنیکال تحلیل‌گر با بررسی نمودارها و زیر نظر گرفتن رفتار قیمتی گذشته یک ورقه بهادار، رفتار قیمتی آینده آن را پیش‌بینی می‌کند. فعالیت اصلی یک تحلیل‌گر تکنیکال، تجزیه و تحلیل‌ نمودارهای یک سهم با استفاده از دانش و ابزارها و  همچنین شناسایی الگوها و پیش‌بینی قیمت آینده سهم است. برای انجام تحلیل تکنیکال استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که از جمله استراتژی‌های موجود برای آن می‌توان به پرایس اکشن، الگوهای هارمونیک و … اشاره کرد. 

 

تابلوخوانی چیست؟

وبسایت tsetmc.com توسط شرکت فناوری بورس تهران توسعه یافته است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای تابلوخوانی از این وبسایت استفاده می‌کنند. در واقع  تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط معامله‌گران روی این درگاه را تابلو خوانی می‌گویند.

 

این درگاه اطلاعات مهمی را درباره معاملات بازار سرمایه ایران، همچون اطلاعات شرکت‌های بورسی، فرابورس، بورس انرژی و... ارائه می‌دهد. معامله‌گران با شناخت این اطلاعات و استفاده صحیح از آن‌ها می‌توانند روند آتی قیمت سهم را پیش‌بینی کنند.

 

چرا تابلوخوانی اهمیت دارد؟

برای درک بهتر اهمیت تابلو خوانی در تحلیل، ذکر یک مثال خالی از لطف نیست. به‌عنوان مثال در یک روز که در بخش عمده‌ای از بازار صف فروش شکل گرفته، ناگهان در برخی از نمادهای کوچک بازار، صف‌های فروش به سرعت جمع می‌شوند. در این شرایط نه فرصت کافی برای تحلیل وضعیت بنیادی آن شرکت‌ها وجود دارد و نه احتمالا می‌توان با استفاده از تحلیل تکنیکال، تصمیم درستی نسبت به خرید یا عدم خرید آن سهام گرفت. تابلوخوانی تکنیکی است که به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا در وضعیت‌های این چنینی بتواند رفتار سرمایه‌گذاران دیگر را به سرعت بررسی کرده و تصمیمات بهتری برای سرمایه گذاری خود اتخاذ کند.

 

سرمایه‌گذاری در بورس بدون نیاز به تحلیل 

تا به این جا در خصوص انواع روش‌های تحلیلی و اهمیت آن‌ها برای انجام یک معامله منطقی و سود آور صحبت شد، اما آیا راهی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد که نیاز به تحلیل نداشته باشد؟ چرا که ممکن است بسیاری از افراد فرصت یادگیری انواع تحلیل‌ها را نداشته باشند. پاسخ به این سوال مثبت است! برای این منظور می‌توان به صورت غیر مستقیم و با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری کرد.

 

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس با استفاده از صندوق‌ها 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم شناخته می‌شوند. در واقع با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیاز یادگیری تحلیل برای شناسایی سهام ارزنده از بین می‌رود چرا که تیم حرفه‌ای مدیریتی صندوق‌ها به‌جای سرمایه‌گذار تحلیل را انجام می‌دهد و سهام مناسب را خریداری می‌کند. از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق درآمد ثابت، صندوق طلا، صندوق شاخصی و … اشاره کرد.



 

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و روش‌های تحلیل آن، به سامانه آموزشی کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۰۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های ویدیویی آموزشی کاملا رایگان ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس از صفر نیز به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط
بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا دولت کانادا با ارائه قوانین حمایتی، سعی در جذب نیروی کار و دانشجویان دارد . به این ترتیب و برای استفاده از این فرصت استثنایی شما باید بهترین راه برای مهاجرت به کانادا را برگزینید. در ادامه به معرفی این روش‌ها خواهیم‌پرداخت: مهاجرت تحصیلی به کانادا مهاجرت تحصیلی برای چه کسانی مناسب است؟ ● اگر دانشجو هستید یا به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل دارید ● اگر امکان دریافت ورک‌پرمیت(اجازه کار) یا استارتاپ ویزای کانادا را ندارید
عوامل موثر بر هزینه رزرو هتل دوحه انتخاب هتل مناسب با توجه به بودجه و سلیقه‌تان، از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی سفرتان است. تنوع هتل‌ها در دوحه بسیار زیاد است و از هتل‌های ۵ ستاره لوکس تا هتل‌های ارزان‌قیمت و هاستل‌ها را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. هر چه مدیریت بودجه برای شما اهمیت بیشتری داشته باشد طبیعتا باید اقامتگاه‌های ارزانتر را بررسی و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.
پوکت در دریای آندامان و در جنوب غربی تایلند واقع شده است. این جزیره به واسطه زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری متنوع، تفریحات هیجان‌انگیز و فرهنگ غنی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل است.
صرافی CoinCatch، پلتفرم پیشرفته معامله گری خود را به صورت رسمی در ماه مارس 2023، راه اندازی کرد که شامل دو بخش اسپات و بازار های مشتقه مانند فیوچرز است و از بیشتر رمزارز ها پشتیبانی می کند. علاوه بر این قابلیت های معامله گری، صرافی CoinCatch برنامه دارد تا قابلیت Social trading(معامله گری جمعی) را به پلتفرم خود اضافه کند که این قابلیت به KOL ها اجازه می دهد تا استراتژی های معامله گری خود را با دنبال کنندگان خود، به اشتراک بگذارند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات