یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

تفاوت ۳ میلیون تومانی قیمت مسکن در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار

30 مرداد 1401
تفاوت ۳ میلیون تومانی قیمت مسکن در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار

به گزارش بانک اول مرکز آمار ایران در گزارشی که شنبه ۸ مرداد منتشر کرد، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی طی معاملات مسکن در تهران را در مرز ۴۵ میلیون تومان (۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان) اعلام کرده بود.

این در حالی است که مرکز آمار تا دو ماه اخیر، گزارش بازار مسکن را فصلی اعلام می‌کرد ولی از ماه گذشته اقدام به انتشار ماهانه کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی شاخص مذکور (متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی) طی معاملات تیر ماه امسال را ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان در گزارشی که امروز یکشنبه ۹ مرداد منتشر شده، عنوان کرده است.

بانک مرکزی بیش از دو دهه است که گزارش ماهانه بازار مسکن را منتشر می‌کند.

هر دو مرجع اعلام آمار بازار مسکن، منبع اطلاعات خود را سامانه املاک و مستغلات (سامانه کد رهگیری) که در اختیار اتحادیه مشاوران املاک و اتاق اصناف است، ذکر می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس آئین نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها مصوب تیر ماه هیئت دولت، نظارت بر سامانه املاک و مستغلات از اتاق اصناف به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد است.

همچنین نهاد سیاست گذار در حوزه مسکن، وزارت راه و شهرسازی است و به نظر می‌رسد باید مرجع رسمی اعلام کننده آمار بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی باشد.

پیش از این هم مرجع اعلام گزارش‌های وضعیت ماهانه بازار مسکن، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بود که گزارش‌های تحلیلی از وضعیت بازار مسکن ارائه کرده و به بیان اعداد و ارقام اکتفا نمی‌کرد.

بعضی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند ارائه آمارهای متعدد و متفاوت از بازار مسکن، سیگنال افزایش قیمت به بازار می‌دهد.

به گفته بعضی از کارشناسان اقتصادی، از آنجایی که گزارش‌های اعلامی بانک مرکزی از قیمت مسکن، ملاک ارزیابی دارایی‌های بانک‌ها در هنگام اعلام ترازنامه سالانه بانک‌ها در مجامع عمومی سالانه است و از سوی دیگر، عمده دارایی‌های بانک‌ها به شکل املاک است، لذا بانک مرکزی حاضر به عقب نشینی از ارائه گزارش‌های ماهانه بازار مسکن نیست.

آنگونه که مرکز آمار ایران در وب سایت خود اعلام کرده، گزارشی که این مرکز از وضعیت بازار مسکن تهیه می‌کند، بر اساس میانگین وزنی است؛ در این روش، هر چه وزن معاملات سنگین‌تر باشد، در افزایش میانگین نهایی، تأثیر بیشتری دارد.

اما در روش متوسط گیری بانک مرکزی، مجموع رقم معاملات بر تعداد کل معاملات تقسیم می‌شود که همان میانگین گیری معمولی است و توجهی به وزن معاملات نمی‌شود./مهر

اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: