چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

نحوه دریافت یارانه دستمزد

16 مهر 1401
نحوه دریافت یارانه دستمزد

یکی از ویژگی های طرح یارانه دستمزد جذب فارغ التحصیلان است که در این طرح حدود۳۹هزار و ۱۱۰ داوطلب شرکت کرده اند.

به موجب این طرح به کارآفرینان و کارفرمایانی که از فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای خود استفاده کنند،۳۰ درصد یارانه دستمزد تعلق می‌گیرد تا هزینه‌های اشتغال آنها کاهش یابد.

طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است. در راستای حمایت از مناطق غیر برخوردار از اشتغال شیوه نامه پرداخت یارانه دستمزد با اولویت مناطق کم برخوردار و مناطق غیر برخوردار از اشتغال ابلاغ شد.

یارانه دستمزد، وجهی است که توسط دولت به موجب این شیوه‌نامه به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۵سال به کارفرما پرداخت و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمکهای مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

 

مطابق آمار وزارت کار حدود۶هزار و ۸۱۵ کارفرما در این طرح شرکت کرده اند و این طرح حدود ۳۹ هزار و ۱۱۰ داوطلب داشته است. در راستای این طرح ۳۳ هزار و ۵۲۷قرار داد منعقد شده است و حدود ۶۷۷ قرارداد جاری است.

یکی از ویژگی های این طرح این است که اولویت جذب نیرو در طرح یارانه دستمزد را با نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی است.

یارانه دستمزد چیست؟

قرار است معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد به‌عنوان یارانه دستمزد پرداخت شود. عددی معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان. ماجرای یارانه دستمزد چیست و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ یکی از سیاست‌های جدید وزارت کار برای ایجاد اشتغال پرداخت یارانه دستمزد است. یارانه‌ای که قرار است به کارفرمایان پرداخت شود تا نیروی بیشتری را استخدام کنند.

در این طرح، اگر کارفرمایی نیروی کار شغل اولی را جذب بنگاه خود کند، از یارانه ۳۰ درصدی برخوردار می‌شود. دولت به مدت یک سال ۳۰ درصد حداقل مزد سالانه را به کارفرما پرداخت می‌کند تا کارفرما در مناطق محروم و کم برخوردار نیروی کار جدید را استخدام کند.

به نظر می‌رسد یارانه دستمزد قرار نیست به صورت نقدی پرداخت شود بلکه احتمالا دولت حق بیمه یک سال نیروی تازه کار را بر عهده می‌گیرد و کارفرما می‌تواند یک سال برای نیروهای جوان و تازه کار خود بیمه پرداخت نکند.

تسنیم

اخبار مرتبط
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و به میزان فعلی، به مردم پرداخت خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید.
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح فجرانه ادامه خواهد داشت، گفت: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است. به زودی نتیجه اعلام می‌شود.
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات