یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

فوری؛ یارانه یک میلیونی کودکان در راه است

28 آبان 1402
فوری؛ یارانه یک میلیونی کودکان در راه است

به ازای هر کودک دارای اختلال در رشد، ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی در مبلغ کالابرگ الکترونیکی‌شان لحاظ می‌شود.

به گزارش بانک اول، دولت سیزدهم در تازه‌ترین اقدام خود در راستای تحقق طرح راهبردی امنیت غذایی، افزایش رفاه زندگی مردم و خصوصا دهک‌های کم‌درآمد جامعه، طرحی را به مرحله اجرا رسانده که به واسطه آن، به خانوارهای دهک‌های ۱ تا ۷ که نمودارهای رشد کودکان آن‌ها دچار اختلال است، ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد.

در این طرح، بیش از ۱۲۳ هزار خانوار توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت تعاون معرفی شده‌اند تا در دایره مشمولین این طرح قرار بگیرند. به ازای هر بچه دارای مشکل در رشد در دهک‌های ۱ تا ۵، یک میلیون تومان و برای دهک شش و هفت، ۶۰۰ هزار تومان به مبلغ کالابرگ الکترونیک‌شان افزوده خواهد شد.

این مبلغ به ازای هر یک کودک دارای مشکل رشد است و اگر خانواده‌ای ۲ یا چند فرزند داشته باشد، به تمامی آن‌ها این مبلغ اختصاص پیدا می‌کند. طرح امنیت غذایی کودکان ۶ ماه تا ۶ سال را در برمی‌گیرد.

۱۱ قلم طرح کالابرگ شامل لبنیات، شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ، پروتئین‌ها شامل گوشت‌مرغ و گوشت‌قرمز، حبوبات، روغن، شکر، قند و برنج بود و اکنون به این لیست میوه‌ و سبزیجات نیز اضافه شده است.

خانواده‌های مشمول این طرح از طریق پیامک‌های اطلاع‌رسانی در جریان این اقدام قرار خواهند گرفت. راه دیگر برای اطلاع از مشمول بودن در این طرح، نصب برنامه «شما» (شبکه ملی اعتبار) است.

اخبار مرتبط
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها