شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

عیدی دولت به مادران به مناسبت روز مادر + مبلغ

05 دی 1402
عیدی دولت به مادران به مناسبت روز مادر + مبلغ

به گزارش بانک اول به نقل از اقتصاد آنلاین در آستانه روز مادر از عیدی دولت به مادران ایرانی در قالب طرح یسنا رونمایی شد. در این طرح که اجرای آن از از امروز پنجم دی ماه آغاز شده، از مادران باردار و شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال حمایت شده و حساب این مادران برای خرید کالا شارژ شده است. طرح یسنا در گام اول در ۸ استان آغاز شده و به زودی در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی خواهد شد.

طرح یسنا سومین طرح تشویقی دولت پس از طرح یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی و یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه است و در گام اول مادران شیرده (دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک یک درآمدی در ۸ استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی، ایلام، خراسان‌شمالی، گلستان، فارس، هرمزگان و لرستان، مشمول این طرح هستند.

اجرای این طرح در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در هشت استان کم‌برخوردار (با اولویت محرومیت و نرخ باروری زیر ۲/۵ درصد) با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود.

عیدی دولت به مادران به مناسبت روز مادر چقدر است؟

معاون رفاهی وزارت درباره طرح یسنا که در آستانه روز مادر رونمایی شده است بیان کرد: طرح یسنا مربوط به مادران باردار و شیرده دهک اول تا سوم می‌شود. در مرحله نخست فقط برای ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان می‌شود. مادران نیازمند به کالری از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده‌اند. جمعیت مادران (باردار و شیرده) در این ۸ استان ۲۷ هزار نفر بوده که ۲۲ هزار نفر آن‌ها مشمول طرح دریافت یارانه برای مصرف کالری مورد نیاز شده‌اند.

عسگریان عنوان کرد: در طرح سوم به هر مادر مشمول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود که باید از ۱۶ قلم معرفی شده در طرح کودکان استفاده کنند.

وی تاکید کرده است که این طرح اقلام بهداشتی را هم شامل می‌شود.

 آیا عیدی مادران قابل برداشت است؟

طبق گفته معاون رفاهی وزارت کار، یارانه تشویقی مادران باردار و شیرده قابل برداشت نیست و مشمولان این یارانه می‌توانند به صورت کالابرگ از آن استفاده کنند.

اخبار مرتبط
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها