جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه نقدی در فاز حذف و اضافه /چه تغییراتی در لیست یارانه بگیران رخ می دهد؟

30 دی 1402
یارانه نقدی در فاز حذف و اضافه /چه تغییراتی در لیست یارانه بگیران رخ می دهد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: «یارانه نقدی ادامه پیدا خواهد کرد و تحت هیچ شرایطی حذف نمی‌شود.» این در حالی است که اول هفته گذشته، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، از خروج ۶۰ هزار خانوار از فهرست یارانه بگیران خبر داده بود.

به  بانک اول یک هفته پیش که مرحله ۱۵۵ یارانه نقدی واریز شد، برخی از خانوارها که قبلاً در فهرست یارانه نقدی قرار داشتند، مبلغی دریافت نکردند و پیگیری اولیه رسانه‌ها از سازمان هدفمندی و وزارت کار نیز به پاسخ روشن و صریحی نرسید.

در این شرایط، ابتدا سناریوی تکرار اختلال بانکی مطرح شد که در آذرماه رخ داده بود؛ اما بعد از چند ساعت این سناریو از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها رد شد و جای آن را اظهارنظر منابع آگاه در مورد حذف یارانه حدود ۵۰ هزار نفر گرفت؛ اظهارنظری که البته نه‌تنها تکذیب نشد، بلکه با اختلاف سه روز، اطلاعات تکمیلی آن با اختلاف چند برابری افراد حذف شده، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد.

اصل ماجرا حذف شدن یا نشدن یارانه نقدی که صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد آن صحبت کرده و برخی آن را به‌واسطه حذف اخیر برخی یارانه بگیران، اشتباه می‌دانند، این است که از منظر دولت، فهرست حدود ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیران قرار نیست تغییر کند و اعتبار موردنیاز برای پرداخت یارانه معیشتی به این افراد طبق روال گذشته تأمین و واریز می‌شود.

این در حالی است که در قانون، از همان زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، دولت موظف بود یارانه ثروتمندان را قطع کند و در قوانین بودجه نیز همواره این اجاره برای دولت محفوظ مانده است. بر این اساس، اظهارات مرتضوی به معنای تغییر نکردن فهرست کلی یارانه بگیران و اجرا نشدن قانون حذف یارانه ثروتمندان، نادرست نیست.

 

در آن‌سوی ماجرا اما، با تغییر دهک بندی به صدک بندی، مقرر شد در بازه‌های زمانی ۶ ماهه، آزمون وسع خانوارها تجدید شود و خانوارهایی که طبق این آزمون در محدوده ۷۸ میلیون نفری قرار می‌گیرند، این مبلغ را دریافت کنند. در این وضعیت، افرادی که در دهک ۹۰ جای می‌گیرند همچنان مشمول دریافت یارانه نقدی هستند اما چنانچه خانواری از دهم ۹۰ به ۹۱ منتقل شود، یارانه نقدی آن قطع می‌شود. در مقابل خانواری که از دهم ۹۱ به دهک ۹۰ برسد، وارد فهرست دریافت یارانه نقدی خواهد شد.

این موضوع در اطلاعیه شنبه گذشته وزارت کار نیز اعلام شده بود. در این اطلاعیه، علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان از اعمال به‌روزرسانی جدید پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان خبر داده و گفته بود: آن دسته از افرادی که در یک سال گذشته به دلایل مختلف نسبت به دهک‌بندی اعتراض داشتند، در این مرحله ضمن بررسی و بهبود در روش وسع‌سنجی خانوارها و اعمال داده‌های جدید، دهک فعلی افراد مشخص و تعیین شده است.

طبق اعلام وزارت کار، در این آزمون وسع، جابه‌جایی افراد در دهک‌های مختلف درآمدی بسیار اندک بوده و در به‌روزرسانی جدید ضمن اینکه ۶۰ هزار خانوار به صدک‌های بالایی ارتقا پیدا کرده و از فهرست مشمولان دریافت یارانه خط خورده‌اند، ۶۰ هزار خانوار جدید نیز با ورود به صدک‌های پایین‌تر مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند.

با توجه به اینکه در هر صدک حدود ۲۹۰ خانوار قرار دارند، در آزمون وسع اخیر جایگاه کمتر از ۲۱ درصد خانوارهای صدک ۹۰ تغییر کرده و یارانه آنها حذف شده است که در مقابل با مشمول شدن همین تعداد از خانوارهای خارج از فهرست، مجموع اعتبار تخصیصی دولت بدون تغییر مانده است.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها