شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

بخشنامه رفع سوء اثر چک‌های برگشتی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده است

02 بهمن 1402
بخشنامه رفع سوء اثر چک‌های برگشتی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده است

رئیس اداره نظارت بربانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: بخشنامه رفع سوء اثر چک‌های برگشتی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده و هیچ بانکی حق تخلف در این زمینه را ندارد.

احیایی رئیس اداره نظارت بربانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در خصوص کوتاهی برخی از بانک ها درباره بخشنامه رفع سوء  اثر چک های برگشتی گفت:  اجرای این طرح  به نسبت دوره گذشته  بهتر شده و بانک هایی که با موانعی در سامانه بانکداری مواجه بودند  با به روز رسانی سیستم خود  توانستند  این موانع را برطرف کنند و اگر سامانه به روز رسانی نشده باشد از طریق دستی  این موانع را برطرف کرده اند.

به گفته وی با توجه به تاکیدات و الزامات موجود در خصوص ابلاغ این بخشنامه به تمامی شعب، اگر بانکی هنوز ساختار و شعبه های خود را ملزم به رعایت  این بخشنامه نکرده باشد یا از آن بی اطلاع باشند با آن برخورد خواهیم کرد.

 او گفت: بخشنامه رفع سوء اثر چک های برگشتی در آذر ماه به تمامی بانک ها ابلاغ شده و هیچ توجیهی برای عدم اجرای این بخشنامه توسط بانک ها مورد قبول نخواهد بود چراکه با برگزاری تاکیدات وجلسات ماهیانه توسط بانک ها  نباید هیچ یک از بانک ها در این زمینه کوتاهی کنند.

وی افزود: مشتریان در صورتی که بانکی تخلف کرده باشد و یا بی اطلاع باشد، می توانند در سامانه ثبت شکایات بانک مرکزی  منعکس کنند./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها