پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

اجرا گذاشتن چک و سفته ؛ وقتی وصول سفته مشکل ساز می ­شود!

24 خرداد 1401
اجرا گذاشتن چک و سفته ؛ وقتی وصول سفته مشکل ساز می ­شود!

مراحل اجرا گذاشتن چک

 دارنده چک برگشتی از سه راه می ­تواند اقدام کند تا به حق خود برسد.

۱ . کیفری

۲ . حقوقی

۳ . ثبتی

اقدام قانونی برای این مطالبه را به اجرا گذاشتن چک برگشتی نیز می‌گویند. لازم به ذکر است که هر یک از این سه روش اجرا گذاشتن چک برگشتی با دیگری متفاوت بوده و پیامدهای خاص خود را به همراه دارد.

 

اجرا گذاشتن چک به شیوه کیفری

دارنده چک برگشتی می‌تواند علیه صادرکننده چک شکایت کرده و با مراجعه به دادسرا و تنظیم شکوائیه مراحل کار را پیش ببرد.

نکته مهمی که در اجرا گذاشتن چک به روش کیفری باید بدانیم این است که دارنده چک حتما ظرف مدت ۶ ماه از تاریخی که گواهی عدم تادیه یا گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت می­ کند، باید به مراجع کیفری مثل دادسرا شکایت کند. اگر از این تاریخ بگذرد، امکان اجرا گذاشتن چک به روشی کیفری وجود ندارد.

 

اجرا گذاشتن چک به شیوه حقوقی

 در این روش، دارنده چک دادخواست حقوقی تنظیم کرده و چک برگشتی را به اجرا می‌گذارد.  برای این کار، دارنده چک، برگه دادخواست مربوطه را باید پر کرده و کپی چک بلامحل را به اضافه کپی گواهی عدم پرداخت که از بانک دریافت کرده، ضمیمه دادخواست خود کند.

در این روش دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و دارنده چک هر زمان که اراده کند می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و چک خود را به اجرا بگذارد. هم­زمان، دارنده چک می­تواند تمامی خسارت­ها و هزینه­های دادرسی را از دادگاه تقاضا کند و حتی درخواست صدور قرار تامین خواسته برای توقیف اموال صادرکننده چک را هم برای اموال منقول و غیرمنقول بنماید. البته این روش فرایندی نسبتا طولانی­ تر از روش کیفری دارد. ولی در صورتی که امکان شکایت کیفری وجود نداشته باشد، این روش به عنوان یک جایگزین مناسب است.

 

اجرا گذاشتن چک به شیوه ثبتی

در این روش چک به عنوان یک سند لازم ­الاجرا به حساب می‌آید که به این روش به اجرا گذاشتن چک نیز می­ گویند.

در این روش، دارنده­ ی چک بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت وجه، به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و فرم مخصوص صدور اجراییه برای چک برگشتی را تکمیل و کپی چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت را نیز ضمیمه آن می­ کند. پس از آن، درخواست صدور اجراییه چک برگشتی انجام می­ شود.  وقتی اجراییه به صادرکننده چک برگشتی ابلاغ می‌شود ۱۰ روز مهلت دارد تا وجه آن را بپردازد. اگر این کار انجام نشود اموال صادر کننده چک توقیف می ­شود. این روش، زمان کوتاه­تری نسبت به سایر روش­ها می­برد.

 البته توجه داشته باشید که اموالی باید به اجرای ثبت معرفی شود که جزو مستثنیات دین نباشد. مستثنیات دین شامل خودرو، اسباب و وسایل ضروری زندگی و محل سکونت است.

 

مدت زمان لازم برای اجرا گذاشتن چک

 چک باید در همان مکانی که صادر شده تادیه شود و دارنده چک ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ صدور چک می­تواند وجه آن را مطالبه کند. اگر چک از نقطه­ای به نقطه دیگر صادر شده باشد باید ظرف مدت ۴۵ روز مطالبه شود. در غیر این صورت دارنده چک نمی‌تواند وجه آن را مطالبه کند.

 

مراحل اجرا گذاشتن سفته

سفته سندی است که امضا کننده آن متعهد می­گردد تا در موعد مقرر مبلغی را در وجه فرد معینی بپردازد. شرکت‌های بزرگ معمولا به کمک سفته مشکلات مالی خود را برطرف می‌کنند و از آنجایی که راحت خریداری می‌شود، برای مردم مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. سفته باید امضا و مهر متعهد، مبلغ تعهد شده، گیرنده وجه و تاریخ داشته باشد.

 

کاربردهای سفته به عنوان سند تجاری

۱. در معاملات غیر نقدی

۲. در بانک‌ها و موسسات اعتباری در ازای دریافت وام

۳. قرارداد شرکت ها و پیمانکاران

در سفته علاوه بر مهر و امضا و تاریخ و درج مبلغ پرداخت، نام و نام خانوادگی گیرنده وجه، تاریخ پرداخت وجه، نام خانوادگی صادرکننده، اقامتگاه و محل پرداخت سفته نیز ضروری است. در صورتی که نام و نام خانوادگی یک شخص معین نوشته شود، او به عنوان طلبکار محسوب می ­شود.

در غیر این صورت کسی که سفته را در اختیار داشته باشد به عنوان طلبکار شناخته می‌شود و می‌تواند در سررسید سفته مبلغ آن را درخواست نماید. اگر سررسید در سفته ذکر نشود، سفته عندالمطالبه به حساب می‌آید.

 

شیوه های اجرا گذاشتن سفته

۱. اجرا گذاشتن سفته از طریق اجرای اسناد رسمی

در صورتی که دارنده سفته به وظایف قانونی خود عمل کرده باشد، می­تواند علیه فردی که سفته را صادر یا پشت نویسی کرده شکایت کند. برای این کار باید ابتدا به اداره ثبت مراجعه و تقاضای توقیف اموال و وصل طلب خود را بکند.

 

۲. اجرا گذاشتن سفته از طریق مراجع قضایی دادگستری

 دارنده سفته باید یک دادخواست حقوقی تنظیم کرده و به مراجع قضایی دادگستری مراجعه کند. در صورتی که محکومیت قطعی صادر شود و اموالی از محکوم به دست نیاید، دارنده سفته می­تواند به استناد قانون نحوه اجرای محکومیت­ های مالی بازداشت شخص محکوم را درخواست کند.

 

مدت زمان لازم برای وصول سفته

 مدت زمان وصول سفته و رسیدن آن به نتیجه، جزء مراحل اجرایی پرونده می ­باشد و زمان دقیقی برای آن مشخص نیست. به طور کلی بسته به شلوغی مراجع قضایی، ممکن است حدود ۲ تا ۴ ماه طول بکشد تا دادگاه رای اولیه را بدهد. پس از آن حدود ۲ ماه قطعی شدن رای و رسیدگی به اعسار از پرداخت ممکن است تا یک سال زمان ببرد. 

 

سخن آخر

مراحل اجرا گذاشتن چک برگشتی و وصول چک برگشتی در مراجع قانونی همیشه زمان‌بر بوده و نیاز به آشنایی با پیچ و خم‌های حقوقی دارد. اولین اقدام قانونی که دارنده‌ی سفته وقتی در زمان مشخص، وصول نمی‌شود، آن را انجام می‌دهد اجرا گذاشتن سفته یا وصول سفته است؛ اگر سفته در تاریخ معین پرداخت نشود، دارنده آن باید حداکثر ظرف 10 روز نسبت به اجرا گذاشتن سفته اقدام کند.

اخبار مرتبط
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها