جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

چگونه چک را ثبت کنیم؟

13 اردیبهشت 1403
چگونه چک را ثبت کنیم؟

پیش از آن که بگوییم چک را چگونه ثبت کنید، باید بدانید سامانه ثبت چک صیادی چیست و چرا چک صیادی توسط بانک مرکزی ارائه گردید.

به گزارش بانک اول در گذشته به دلیل کلاه‌برداری‌های متعدد توسط سودجویان، مردم به معامله با چک اعتماد نداشتند. به همین دلیل بانک مرکزی به فکر چاره‌ای افتاد و در نهایت سامانه صیادی را در سال ۱۴۰۰ به میان آورد. چک‌های صیادی دارای یک کد ۱۶ رقمی هستند که به وسیله آن در سامانه صیاد ثبت، تایید، رد و انتقال داده می‌شوند.

حتی افراد می‌توانند به کمک این شناسه از ثبت چک به نام خودشان اطمینان حاصل فرمایند.

اکنون که با معنی چک صیاد به‌طور کامل آشنا شدید، باید به نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بپردازیم.

روش‌ ثبت چک صیادی

ثبت چک صیاد از طریق همراه بانک

یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.

توجه داشته باشید که برای نصب اپلیکیشن اکثر بانک‌ها، باید حضوری به شعب بانک مراجعه فرمایید.

پس از ورود به همراه بانک از بین خدمات آن به قسمت ثبت چک صیاد مراجعه نمایید و سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

مقادیر مورد نیاز برای ثبت چک:

برای ثبت چک به اطلاعات ثبت شده روی فیزیک آن نیاز دارید که از آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شناسه صیاد
  • مبلغ چک
  • تاریخ سررسید
  • نوع ذینفع (حقیقی یا حقوقی)
  • شرح چک (به عنوان مثال خرید)
  • نام گیرنده چک و غیره

توجه: مقادیر را به درستی وارد نمایید و حتی المقدور مجددا اطلاعات وارد شده را بررسی کنید و در انتها دکمه ثبت چک را انتخاب نمایید.

چنانچه دسترسی به همراه بانک ندارید یا به هر دلیلی نمی‌توانید از آن استفاده کنید توصیه می‌کنیم از روش گفته شده در ادامه مطلب استفاده نمایید.

اخبار مرتبط
اتفاق مهم دیگر که انتظار می‌رود به‌زودی در کل شبکه بانکی اجرایی شود، امکان نقد کردن چک‌ها به‌صورت آنلاین است، چرا که تا پیش از این نقد کردن چک‌ها فقط درون سامانه‌های اینترنتی هر بانک انجام می‌شد و مشتریان نمی‌توانستند چک دیگر بانک‌ها را نقد و به‌حساب مشتریان واریز کنند. حالا اما این مشکل هم حل شده و یک بانک تخصصی با همکاری بانک مرکزی پیشگام شده که انتظار می‌رود به‌زودی بقیه بانک‌ها هم این مسیر را طی کنند.
این امر به ارتقای فرهنگ پرداخت در جامعه و بهبود انضباط مالی افراد کمک می‌کند. اما این کار معایبی را نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن ها توجه کرد. برخی از افراد ممکن است برای انجام فعالیت‌های تجاری خود به نقدینگی بیشتری از سقف اعتباری تعیین شده نیاز داشته باشند.
در شکایت چک بلا محل در هر زمانی که صادر کننده چک ، وجه چک و خسارات را بپردازد ، رسیدگی کیفری متوقف می شود و در صورت صدور حکم نیز حکم اجرا نمی شود و اگر در حال اجرا باشد اجرا متوقف می شود. شکایت کیفری چک بلا محل فقط علیه صادر کننده ی چک قابل تصور است نه ضامن و ظهرنویس.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین گفت: وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه میدهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال اقدام می کنند و نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها