شنبه, 12 خرداد 1403 2024,June

درباره فراخوان خودرو چه می دانید؟ / چگونه بفهمم وسیله نقلیه من فراخوان شده؟

27 اردیبهشت 1403
درباره فراخوان خودرو چه می دانید؟ / چگونه بفهمم وسیله نقلیه من فراخوان شده؟

فراخوان‌های مربوط به ایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که هر یک از اجزای خودرو معیوب بوده و ایمنی خودرو را به خطر می‌اندازد. مسائل مربوط به ایمنی ممکن است در خودروهایی با تجهیزات، طراحی یا سازنده مشابه رخ دهد.

به گزارش  بانک اول  فراخوان خودرو فرآیندی است که سازندگان خودروها را به دلیل فنی، فیزیکی یا هر مشکل دیگری در خودرو فراخوان می‌کنند. هر موضوعی که بتواند ایمنی راننده را تهدید کند می تواند دلیلی برای فراخوان خودرو باشد. معمولاً مشکلات توسط مهندسان سازنده در طول تولید یا پس از طرح ادعای گارانتی برای یک موضوع مشترک شناسایی می شود.

فراخوان های مرتبط با ایمنی

فراخوان‌های مربوط به ایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که هر یک از اجزای خودرو معیوب بوده و ایمنی خودرو را به خطر می‌اندازد. مسائل مربوط به ایمنی ممکن است در خودروهایی با تجهیزات، طراحی یا سازنده مشابه رخ دهد. برخی از انواع رایج مسائل ایمنی عبارتند از:

*خرابی اجزای فرمان که منجر به از دست دادن جزئی یا کامل کنترل خودرو می شود

*معیوب مجموعه های برف پاک کن شیشه جلو که دید راننده را تحت تاثیر قرار می دهد

*چسبیدن ترمز یا پدال گاز

*صندلی ها و پشتی صندلی ها معیوب است

*سیستم سیم معیوب که می تواند باعث آتش سوزی یا از بین رفتن روشنایی شود

*ایربگ های معیوب

*چرخ های معیوب که می توانند خراب شوند و باعث از دست دادن کنترل شوند

*خرابی سایر اجزای حیاتی که می تواند ایمنی راننده یا مسافر را تهدید کند

فراخوان های غیر مرتبط با ایمنی

فراخوان های غیرمرتبط با ایمنی لزوماً تهدیدی برای ایمنی نیستند، بلکه بیشتر در مورد مسائل آرایشی هستند. هر گونه خطای آرایشی از طرف سازنده نیز می تواند منجر به فراخوان خودرو شود. برخی از انواع متداول فراخوان های غیر مرتبط با ایمنی به شرح زیر فهرست شده اند:

سیستم های استریو و قطعات تهویه مطبوع یا گرمایش معیوب

*کیفیت رنگ ضعیف

*زنگ زدگی

*سایش زودرس قطعاتی مانند شوک یا ترمز

چگونه بفهمم وسیله نقلیه من فراخوان شده؟

فرآیند فراخوان خودرو نسبتاً ساده است. پس از شناسایی عیب، صاحبان خودرو از طریق ایمیل مطلع می شوند. مشتریان معمولاً این ایمیل ها را قبل از انتشار عمومی دریافت می کنند. این امر برای اطمینان از این است که هیچ حادثه ای به دلیل یک خطای خاص در تولید رخ نمی دهد. البته رانندگی با وسیله نقلیه فراخوان شده یا نه بستگی به شدت موضوع دارد. اگر خودروی شما به دلیل مسائل غیر مرتبط با ایمنی مانند رنگ بد یا زنگ زدگی فراخوان شده است، می توانید خودرو را برانید. با این حال، اگر فراخوان خودرو به دلیل مسائل مربوط به ایمنی باشد، توصیه می شود از رانندگی خودرو خودداری کنید.

البته در طول 5 سال گذشته در بریتانیا و بازارهای دارای خودروهای فرمان راست، بیش از 3 هزار فراخوان تقریباً توسط تمامی خودروسازان ثبت شده است؛ و در واقع این مایه شگفتی نیست.

یک خودروی مدرن از هزاران حسگر، قطعه و سیستم تشکیل شده و یکی از آن‌ها به‌صورت اتفاقی از کار می‌افتد. اکثر این قطعات از سوی تأمین‌کنندگان به دست خودروسازان می‌رسد و بنابراین انجام دادن کنترل کیفیت روی آن‌ها چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

البته این امر به هیچ وجه عذر و بهانه موجهی نیست. خودروسازان مسئول تمامی جنبه‌های خودروی خود بوده (البته خودروسازان تراز اول جهانی را عرض می‌کنیم!) و حتی اگر درصد کمی از برخی قطعات معیوب باشند یک فراخوان باید به خاطر ریسک‌های بالقوه سرنشینان اعلام شود.

 چارچوب زمانی قانونی یک فراخوان چگونه است؟

فراخوان‌ها به دوره گارانتی خودرو ربطی ندارند و اگر ثابت شود که نقص پنهان در خودروهای قبلی فروخته شده نیز دیده شده، فراخوان باید تمامی آن خودروهای قبلی را نیز شامل شود.

 بزرگ‌ترین فراخوان تاریخ صنعت خودرو به کیسه‌های هوای تاکاتا که در محصولات بسیار وسیع کمپانی‌هایی همچون هوندا، مزدا، تویوتا و… نصب شده مربوط می‌شود. باد کننده‌های معیوب کیسه‌های هوای جلو باعث اعلام این فراخوان شد. اگر این کیسه‌های هوا به‌طور ناگهانی باز شود جراحات جدی و یا حتی مرگ سرنشینان را در پی خواهد داشت. بنا به گفته انجمن خودروسازان، در سراسر دنیا بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو فراخوان شده و تا به اینجا حدود 10 نفر نیز بر اثر این مشکل فوت شده‌اند.

البته نگاه منفی خودروسازان و مونتاژکاران ایرانی به مقوله فراخوان خودرو دلایل متعددی دارد اما بیشتر به موضوع افت احتمالی جایگاه خودرو نزد مشتریان و استفاده رقبا از این موضوع بازمی‌گردد.

موضوع اکسل خودرو ام وی ام ایکس55 پرو یکی از آخرین مثال‌ها برای لزوم تغییر در نگاه خودروسازان به موضوع فراخوان‌های عمومی خودرو است که بار دیگر وجود سیاستی واضح و شفاف برای موقعیت‌های این چنینی را یادآوری می‌کند.

مدیران خودرو توانست با اعلام عمومی فراخوان ایکس55 پرو نه تنها تصویر بهتری از این برند و خدمات پس از فروش آن نزد مشتریان به نمایش بگذارد بلکه این تهدید را به فرصتی ایده‌آل برای این شرکت تبدیل کرده است.

تسنیم

اخبار مرتبط
بخشنامه طرح تبدیل خودروی فیدلیتی پرایم تیپ 2 با موعد تحویل هفته آخر اردیبهشت ماه 1403 به فیدلیتی پرستیژ تیپ 2 (به تعداد محدود) مقتضی است
بر اساس آنچه که تصمیم‌گیری شده است، حقوق ورودی برای واردات خودروهای برقی جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ۰.۵ درصد و برای متقاضیان عام، چهار درصد تعیین شده است؛ همچنین عدد در نظر گرفته شده برای واردات خودروهای هیبریدی (برقی-بنزینی)، به عنوان حقوق ورودی ١۵ درصد مشخص شده است.
طرح فروش اقساطی پیکاپ کلوت دنده ای ویژه خردادماه 1403 در نمایندگی های مجاز این شرکت در سراسر کشور آغاز شد.
سن فرسودگی برای انواع خودروها متفاوت است. به عنوان مثال، سن فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال است، در حالی که این عدد برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ۲۰ سال است. علاوه بر این، خودروهایی که دو سال به سن فرسودگی خود نزدیک می‌شوند، باید در فواصل کوتاه‌تری معاینه فنی شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها