جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

مواد حل کننده و امولسیون کننده غذایی

24 خرداد 1401
مواد حل کننده و امولسیون کننده غذایی

امولسیفایرها مواد افزودنی هستند که سرعت واکنش های شیمیایی را کاهش داده و سبب پایداری یک امولسیون می شوند. این مواد در دسته سورفاکتانت ها قرار داشته و کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی دارند. به طور کلی امولسیفایرها را می توان در دو گروه طبقه بندی کرد؛ گروه اول امولسیفایرهای آبدوست (هیدروفیلیک) و گروه دوم امولسیفایرهای چربی دوست (لیپوفیلیک) نام دارند. در این مقاله به معرفی برخی از امولسیفایرهای پرکاربرد در صنایع غذایی و بررسی ویژگی ها و خواص آن ها می پردازیم.


ستو ماکروگل


پلی اتیلن گلیکول هگزا دسیل اتر که به نام تجاری ستوماکروگل معروف است، یک سورفاکتانت غیر یونی بوده که از اتوکسیلاسیون ستیل ‌الکل تولید می شود. این ماده به عنوان امولسیون کننده و حل کننده در صنایع غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و داروسازی کاربرد دارد. از ستو ماکروگل به عنوان عامل مرطوب کننده در چوب، امولسیون کننده روغن در آب (O / W) در کرم ها و لوسیون ها، حل ‌کننده و امولسیون کننده به عنوان پایه پماد و همین طور به عنوان یک ابزار تحقیقاتی استفاده می شود. این ماده مومی شکل و کرم رنگ است اما پس از گرم شدن به قهوه ای تغییر رنگ می دهد. ستوماکروگل دارای قابلیت انحلال پذیری در آب، اتانول و استون بوده و در نفت سبک نامحلول است. این ماده به‌ عنوان ماده پراکنده‌ کننده، تثبیت‌ کننده امولسیون و سورفکتانت نقش به سزایی در تولید محصولات مختلف داشته و در داروهای ضد تعریق، دئودورانت ها، محصولات مراقبت از پوست و بدن، برنزه کننده ها، پاک کننده های صورت، اصلاح کننده مو و موهای زائد، محصولات محافظت در برابر آفتاب و ... به کار می رود. از دیگر کاربردهای مهم این احیای رطوبت موجود در پوست و جلوگیری از کم آبی پوست است. به این ترتیب از خشکی پوست و ایجاد مشکلاتی چون سفتی، خارش و پوسته پوسته شدن به ویژه در زمستان جلوگیری می شود. کاربردهای درمانی و زیبایی این ماده سبب افزایش میزان خرید ستو ماکروگل شده است. 


ایزوپروپیل پالمیتات


یکی دیگر از مواد شیمیایی که خاصیت امولسیون کنندگی دارد، ایزوپروپیل پالمیتات می باشد. این ماده استر اسید چرب( استر اسید پالمتیک و ایزوپروپیل الکل) بوده و ماده نرم کننده مبتنی بر روغن نارگیل است که از نارگیل به دست می آید. از ایزوپروپیل پالمیتات به عنوان نرم ‌کننده، مرطوب ‌کننده، ماده ضخیم ‌کننده و ماده ضد استاتیک در صنایع مختلف استفاده می شود. این ماده در کرم ها، لوسیون ها و سایر مخصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی به کار رفته و می تواند به حفظ و افزایش رطوبت پوست کمک کرده و موجب نرم شدن سطح پوست و کاهش اندازه منافذ و خطوط ظریف موجود بر روی سطح آن شود. همچنین بر اساس برخی تحقیقات این ماده در کاهش احتمال بتلا به اگزما و درماتیت موثر بوده و تاثیر به سزایی بر سلامت پوست دارد. از ایزوپروپیل پالمیتات در محصولات مراقبت از مو و تقویت آن به منظور بهبود درخشش، کیفیت و خاصیت ابریشمی موها و هر چه نرم تر شدن آن ها به کار می رود. بر اساس مطالعتی که سازمان بهداشت جهانی بر روی این ماده داشته می توان گفت که ایزوپروپیل پالمیتات کاملا استاندارد بوده و هیچ گونه خطر و عوارض جانبی برای بدن نداشته و حتی می ‌تواند به پوست در جذب سایر مواد کمک کند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که بی خطر بودن این ماده به معنای امکان استفاده بیش از حد از آن نیست و این ماده نیز مانند سایر مواد شیمیایی ممکن است در صورت مصرف بیش از حد مجاز عوارضی چون ایجاد آکنه و جوش های پوستی را به همراه داشته باشد. از دیگر موادی که در فرمولاسیون آن ها از ایزوپروپیل پالمیتات استفاده می شود می توان به انواع رژ لب، پاک ‌کننده صورت و شامپو حمام، کرم، حل‌ کننده های آرایشی، انواع مرطوب ‌کننده های پوست، محصولات حلال، روغن حمام، نرم‌ کننده مو، کرم های ضد آفتاب، کرم اصلاح و ... اشاره کرد. به همین خاطر میزان خرید ایزوپروپیل پالمیتات به عنوان ماده اولیه کاربردی در محصولات آرایشی و بهداشتی روند صعودی داشته است.


روغن کرچک هیدروژنه


روغن کرچک هیدروژنه که از پلی‌ اتیلن‌ گلایکول تهیه می شود، ماده مومی شکل و سخت است که ساختار منحصر به فردی دارد. این ماده بدون بو بوده و در آب حل نمی شود؛ از این رو می توان گفت که شست و شوی آن دشوار است. روغن کرچک از حبوبات گیاه کرچک تهیه می شود و مانند سایر روغن ها در دمای اتاق مایع است. هیدروژنه کردن (اضافه کردن هیدروژن) این روغن سبب افزایش نقطه ذوب آن شده و به همین دلیل روغن کرچک هیدروژنه در دمای اتاق جامد است. این روغن کاربردهای متفاوتی دارد. مصریان باستان از این روغن به عنوان سوخت لامپ ها استفاده می کردند. همچنین روغن کرچک در موتورهای ماشین و هواپیما به عنوان روان‌ کننده مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای این روغن می توان به استفاده به عنوان ملین جهت درمان یبوست و همین طور استفاده در برخی از رنگ ها و لاک ها اشاره کرد. از روغن کرچک هیدروژنه به عنوان عامل پخش‌ کننده، عامل حل ‌کننده عطر و اسانس، تنظیم‌ کننده ویسکوزیته، پایدار کننده، امولسیفایر، شوینده و ماده شیمیایی حد واسط در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. یکی دیگر از موارد استفاده این ماده را می توان کاربرد آن در طیف گسترده ای از واکس ها مانند موم زنبور عسل، موم پارافین، موم کاندالیلا، موم سرستین، موم اوزوکریت و ... دانست؛ این واکس ها در حوزه های مختلفی چون پماد سازی، کرم‌ سازی، لوسیون ‌سازی، ساخت و تولید انواع رژها، عطرها و محصولات مراقبت از پوست به کار می روند. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت های فعال در زمینه تامین مواد اولیه و واردات محصولات شیمیایی گوناگون بوده و شما می توانید جهت سفارش و خرید روغن کرچک هیدروژنه و کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه نمایید.


تربانتین (دای پنتین)


تربانتین (دای پنتین) که از عصاره رزین یا عصاره حاصل از درختان مخروطی به دست می آید، ماده نیمه سیالی است که دارای دو بخش است. بخش فرار آن روغن تربانتین بوده و بخش غیر فرار آن رزین نام دارد که قابل جدا شدن است. امروزه اغلب منظور از تربانتین فقط بخش فرار آن بوده که در صنعت و هنرهای تجسمی کاربردهای گسترده ای دارد. تربانتین مانند بسیاری از روغن های دیگر مایع بوده و بی رنگ و معطر است. این ماده قابل اشتعال است و حلال خوبی برای گوگرد، فسفر، رزین ‌ها، موم ‌ها، روغن‌ ها و لاستیک طبیعی محسوب می شود. پیش تر اصلی ترین کاربرد این ماده به عنوان حلال رنگ و لاک بود و نقاشان روغن از آن به عنوان رقیق کننده رنگ و پاک کننده برس استفاده می کردند. اما امروزه مهم ترین کاربرد آن در صنایع شیمیایی است و از آن به عنوان ماده اولیه در سنتز رزین‌ ها، حشره کش‌ ها، مواد افزودنی روغن و روغن کاج مصنوعی و کافور و همچنین به عنوان حلال لاستیک در ساخت پلاستیک استفاده می ‌شود. این ماده خواص درمانی داشته و داروسازی نیز به کار می رود. به عنوان مثال به دلیل خاصیت ضد انگلی که دارد درمان میازیاس استفاده می شود. از دیگر موارد درمانی آن می توان به درمان دندان درد، درد مفاصل، عضلات و اعصاب، مشکلات ریه (هنگام تنفس) و ... اشاره کرد. به دلیل کاربردهای متعدد و خواص متنوعی که این ماده دارد می توان گفت که میزان فروش تربانتین روند افزایشی داشته است.

 

اخبار مرتبط
شاخص های بازار، پرتفوی فرضی هلدینگ های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران به عنوان شاخص حرکت بازار از آن ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از شاخص های بازار وجود دارد. شاخص‌های بازار نیز برای ایجاد صندوق‌های شاخص استفاده می‌شوند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای انتخاب سهام فردی، سبدی از اوراق بهادار بخرند. در بروکر آرون گروپس یک حساب دمو ایجاد کنید و سرمایه‌گذاری در بازار شاخص‌ها را امتحان کنید. این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، فارکس، طلای آب شده و نفت منجر به تنوع سبد سرمای
ویژگی‌های استیل کوین‌ها کوین‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی هستند که به جذابیت و کاربرد آن‌ها در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز بهترین استیبل کوین‌ها، ثبات قیمت است که با حمایت یک دارایی ذخیره به دست می‌آید، که نوسان را کاهش می‌دهد
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات