شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

چند عامل شگفت انگیز که باعث سنگ کلیه های دردناک می شوند

24 خرداد 1401
چند عامل شگفت انگیز که باعث سنگ کلیه های دردناک می شوند

به گزارش بانک اول سنگ‌ کلیه در واقع رسوبات سختی است که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آید. این سنگ‌ها با علل متنوعی ایجاد می شوند و ممکن است در هر نقطه ای از دستگاه ادراری تا کلیه و مثانه دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود.

ژنتیک
در برخی از افراد، بدن به دلایل ژنتیکی قادر به جذب اگزالات نیست و این افراد حتی اگر سبک زندگی سالمی هم داشته باشند، در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند.

 

کم آبی بدن
ننوشیدن کافی آب خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که حداقل ۲ لیتر مایعات را در طول شبانه روز مصرف می کنید.

کم آبی بدن
کم آبی بدن

خوردن بیش از حد گوشت
 این روند باعث افزایش اسید اوریک بدن شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را بالا می برد. کسانی که گیاه خوار هستند یا بیشتر ماهی می خورند، ۳۰  تا ۵۰ درصد کمتر در معرض خطر این عارضه هستند.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C
مکمل های ویتامین C، عامل ابتلا به سنگ کلیه هستند.کسانی که بیش از ۷ بار, مکمل ویتامین C در هفته دریافت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. دلیلش  این است که ویتامین C در فرم اگزالات دفع می شود و می تواند در مجاری کلیوی به سنگ تبدیل گردد. البته هیچ ارتباطی بین غذاهای طبیعی سرشار از این ویتامین و ابتلا به سنگ کلیه وجود ندارد.

عدم دریافت کافی مرکبات
مرکبات حاوی سیترات هستند؛ ترکیباتی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند. افزایش لیمو به آب آشامیدنی، راهی آسان برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه است.

تغییرات اقلیمی
افزایش دمای روزانه در شهرهای مختلف ، خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش می دهد.

مصرف کم کلسیم
تصور اکثر مردم این است که کاهش مصرف کلسیم باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیوی می شود. این فرض اشتباه است چون بنا به نتایج تحقیقات، افرادی که رژیم های کم کلسیم دارند، بیشتر به سنگ کلیه مبتلا میشوند

خوردن بیش از حد سبزیجات تیره رنگ
این سبزیجات سرشار از اگزالات هستند و همانطور که گفته شد، این ماده خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارید، این سبزیجات را کمتر مصرف کنید.

مصرف نوشابه
اگر فکر می کنید نوشیدن نوشابه ها به هضم موثر غذا کمک می کند، در اشتباهید. بر اساس تحقیقات، فروکتوز موجود در این نوشیدنی ها باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. مصرف روزانه یک قوطی نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا ۲۳ درصد افزایش می دهد.

نمک
نمک

مصرف زیاد نمک
مصرف نمک به میزان زیاد باعث افزایش مقدار کلسیم دفع شده توسط کلیه می شود و خطر ابتلا به سنگ کلیه را تشدید می کند. اکثر نمک مصرفی ما در مواد غذایی فراوری شده مثلِ سوسیس کالباس , همبرگر , انواع کنسروها و سس مایونز و ... پنهان است.

اخبار مرتبط
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها