جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

راه‌کارهایی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی

24 خرداد 1401
راه‌کارهایی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی

به گزارش بانک اول اغلب افراد خریدهای خود حتی خریدهای کم‌بهای خود را از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند برخی افراد  هم از طریق اینترنت اقدام به خرید می‌کنند که با وجود  امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد.

ترفندهای سارقان اطلاعات کارت بانکی

یک‌سری سرقت‌ها به‌‌صورت اسکیمینگ انجام می‌شود. این نوع از سرقت‌ها از طریق عابربانک صورت می‌گیرند و شیوه کار بسیار ساده و البته حرفه‌ای است.

در این نوع از سرقت، سارق یک بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد، یک قسمت جدید به بخش کارت‌خوان افزوده می‌شود.

از طریق این بخش کاربری که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند تا کارهای مورد نظر خود را انجام دهد، سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت را ذخیره کند که همان روش اسکیمر است.

البته عابربانک تنها جایی نیست که سارقان می‌توانند از طریق اسکیمر وارد عمل شوند. کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز امکان نصب اسکیمر را دارند که در ایران نیز مواردی از این نوع سرقت کشف شده است.

همچنین شهروندان در هنگام خرید از دوره‌‌گردها و دستفروش‌ها باید مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران اسکیمری گرفتار نشوند.

با توجه به اینکه دستفروشان می‌توانند محل کسب و کار خود را به راحتی تغییر دهند کلاهبرداران در قالب دستفروش دوره‌گرد با استفاده از اسکیمر اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی شهروندان کرده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند.

راه‌کارهایی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی

برای پیشگیری از کلاهبرداری اسکیمری حین خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه‌های کارتخوان سیار از در اختیار گذاشتن رمز بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری کرده و خود اقدام به کشیدن کارت و وارد کردن رمز در دستگاه کارتخوان بانکی کنید.

افراد باید خریدهای خود را از فروشگاه‌های معتبر و ثابت انجام دهند و با انگیزه خرید با قیمت پایین‌تر و ارزان‌تر از دستفروش‌های سیار به‌هیچ‌وجه خرید نکنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

همچنین با توجه به افزایش سرقت‌ به‌‌صورت اسکیمینگ، شهروندان انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصا انجام دهند چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.

کارشناسان پلیس فتا به شهروندان توصیه می‌کنند در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، مراقب باشید دهانه ورودی کارت به دستگاه جانبی یا اسکیمر نصب نباشد و همچنین دقت کنید صفحه‌ کلید دومی بر روی صفحه‌ کلید اصلی جانمایی نشده و دوربین‌های اطراف تصاویر رمز شما را در حین واردکردن ضبط نکنند.

اخبار مرتبط
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.
این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها