پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

نحوه محاسبه سود بانکی

24 خرداد 1401
نحوه محاسبه سود بانکی

به گزارش بانک اول میزان سود تعلق گرفته به سپرده افراد، بسته به زمان قرار گرفتن پول در حساب متفاوت است. طبق یک روال منطقی، هرچه شخص سرمایه‌گذار، مدت زمان بیشتری بتواند پولش را در حساب خود نگه دارد، میزان سود بیشتری از بانک دریافت خواهد کرد. در ادامه به نحوه محاسبه سود بانکی برای سپرده‌های کوتاه مدت یا روزشمار، بلندمدت یا مدت دار و مدت دار ویژه پرداخته شده است. 

 

محاسبه سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت (روزشمار)

چنانچه حسابی را در بانکی با نرخ سود روزشمار X درصد باز کرده‌اید، بدین معنی است که از لحظه افتتاح حساب، کمترین میزان پول موجود در حساب شما در یک روز در نظر گرفته شده، و این رقم در پایان آن روز در (X÷۱۰۰) ضرب شده و تقسیم بر ۳۶۵ (تعداد روز‌های سال) خواهد شد. رقم به دست آمده، میزان سود شما از سپرده در پایان یک روز است.

برای مثال فرض کنید که مبلغ یک میلیون تومان را بصورت کوتاه مدت (روزشمار) در حساب خود در بانکی با نرخ سود علی الحساب ۱۰ درصد قرار داده‌اید. در اینصورت میزان سود شما از مبلغ سپرده در پایان آن روز بصورت زیر محاسبه می‌شود:

مطابق فرمول بالا، میزان سود شما از سپرده‌ای معادل یک میلیون تومان در حسابی با نرخ سود علی الحساب ۱۰ درصد، چیزی حدود ۲۷۴ تومان خواهد شد.

 


نکته:

  • در نظر داشته باشید که برای مدت زمان‌های بیشتر از یک روز، در صورتی می‌توانید از فرمول بالا استفاده کنید که از سپرده خود چیزی برداشت نکرده یا چیزی به آن اضافه نکرده باشید. در صورت برداشت یا افزودن مبلغ، باید کمترین میزان سپرده خود در یک روز را در نظر بگیرید. 
  • در سپرده‌های روزشمار، سود حساب شده سر یکماه و بصورت یکجا به حساب شخص واریز می‌شود.

 

محاسبه سود بانکی سپرده سرمایه گذاری بلند مدت (مدت دار)

در این نوع سپرده‌گذاری، بسته به مدت قرارداد که می‌تواند (سه ماهه، شش ماهه، یکساله و…) باشد، فرد سرمایه گذار نباید تا پایان مهلت قرارداد پولی را از حسابش برداشت کند. در صورت برداشت پول از حساب، مقدار سود مطابق با سود سپرده کوتاه مدت یا همان روزشمار و با درصد سود کمتر محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه سود برای حساب‌های مدت دار بدین صورت است که چنانچه حسابی را در بانکی با نرخ سود بلند مدت X درصد باز کنید، میزان سود شما از سپرده‌ای که در حساب خود قرار داده اید تا پایان مدت قرارداد، برابر با حاصلضرب مبلغ سپرده شما در (X÷۱۰۰) خواهد شد.

برای مثال فرض کنید مبلغ یک میلیون تومان را در حسابی یکساله با نرخ سود ۲۰ درصد قرار داده اید. در اینصورت میزان سود شما تا پایان ۱۲ ماه مطابق فرمول زیر محاسبه می‌شود.

نکته:

  • سود این حساب‌ها به صورت ماه به ماه به حساب دیگری که سپرده کوتاه مدت است واریز می‌شود.

مطابق نکته بالا، شخص سرمایه گذار می‌تواند سود ماهیانه خود را با تقسیم سود کل به تعداد ماه‌های قرار داد محاسبه کند. مثلاً میزان سود ماهیانه در مثال بالا برابر است با:

 

سود سپرده سرمایه گذاری مدت دار ویژه

این نوع سپرده گذاری، شبیه سپرده گذاری بلند مدت است، ولی با نرخ سود بالاتر. تفاوت این سپرده گذاری با نمونه بلندمدت این است که سود حاصل از سپرده به صورت ماه به ماه واریز نمی‌شود و این مبلغ تنها در پایان مدت زمان سپرده گذاری قابل برداشت است.

اخبار مرتبط
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.
چپ دست بودن تفاوت های زیادی را در زندگی این افراد که چیزی حدود ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند ، به وجود می آورد و امری اکتسابی و انتخابی نیست. خصوصیات منفی و مثبت فراوانی را به چپ دست ها اختصاص می دهند و بسیاری آنها را باهوش تر از بقیه می دانند.
برای دانستن سقف انتقال وجه اینترنتی (خرید اینترنتی) باید بدانید انتقال وجه در آن از دو طریق انجام می‌شود؛ رمز دوم پویا و دستگاه‌ رمز ‌ساز (که به آن توکن می‌گویند). سقف خرید از طریق رمز دوم پویا در سال 1403، 200 میلیون تومان و دستگاه توکن ۳۰۰ میلیون تومان (امکان افزایش تا 500 میلیون تومان) است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها