یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش‌بینی بورس فردا29تیر1401

30 مرداد 1401
پیش‌بینی بورس فردا29تیر1401

به گزارش بانک اول شاخص کل بورس تهران امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۱ با افتی نه چندان قابل توجه در محدوده یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی تثبیت شد. اما شاخص هم‌وزن شرایط نامساعدی را سپری می‌کند چرا که روند نزولی هفته های اخیر باعث شده تا این شاخص در آستانه سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

پیش‌بینی بورس فردا

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بورس تهران رخ داده کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فضای رکودی بازار کماکان تداوم داشته باشد. اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند ریسک های پرشماری بازار سرمایه را احاطه کرده است. هر یک از این ریسک ها که ریشه های عمیقی در اقتصاد و سیاست دارند باعث رقم خوردن شرایط فعلی در بورس شده‌اند.

 

از جمله مهمترین این ریسک‌ها می‌توان به موضوع مذاکرات برجامی اشاره کرد. با توجه به شکست مذاکرات دوحه بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاد دارند روند احیای برجام متوقف شده است. از طرفی هم برخی از تحلیلگران معتقدند ولادیمیر پوتین در سفر به تهران قطعا درباره پرونده اتمی ایران نیز با طرف‌های ایرانی مذاکره خواهد کرد.

 

به باور این دسته از کارشناسان روسیه به دلیل وجود رقابت سنگین با ایران در بازار انرژی تمایل چندانی برای رفع تحریم‌های امریکا بر علیه تهران و متعاقبا احیای برجام ندارد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود این ریسک بنیادین اقتصاد کشور نیز کماکان پابرجا خواهد ماند. بورس نیز به طور قطع از گسترده‌تر شدن دامنه این ریسک اثر مثبتی دریافت نخواهد کرد.

 

از طرفی هم موضوع واگذاری سهام خودروسازان که وارد مراحل قیمت‌گذاری و کشف قیمت شده به عنوان عامل محرکی در بازار مطرح شده است. اما کارشناسان اعتقاد دارند حواشی واگذاری این سهام باعث شده تا سهامداران فعلا نسبت به ورود به این بحث خودداری کنند. اما بسیاری اعتقاد دارند با شروع پذیره نویسی سهم دولت از خودروسازان، بازار نیز دستخوش تحولات مثبتی خواهد شد.

چشم‌انداز کوتاه مدت

اما در کوتاه‌مدت و مشخصا روند معاملات فردا انتظار تغییر چندان خاصی در وضعیت بازار نمی‌رود. البته به باور اغلب تحلیلگران موضوع نرخ سود نیز بر گسترش دامنه رکود بورس اثر گذاشته است. اما همانطور که گفته شد ریسک های بنیادین زیادی پیرامون اقتصاد ایران وجود دارد که بورس در حال آسیب دیدن از آنهاست. از همین رو انتظار می‌رود در صورت تداوم شرایط کنونی و رخ ندادن اتفاقی جدید، بازار کماکان با روندی که در روزهای اخیر تجربه کرده به کارش ادامه دهد.

اخبار مرتبط
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 8 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 51 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات