جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

جزئیات جدید از طرح خانه دار شدن کارگران

30 آبان 1402
جزئیات جدید از طرح خانه دار شدن کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد جزئیات طرح قرارگاه مسکن کارگری صحبت کرد.

به گزارش بانک اول  جلسه شورای عالی کار دیروز برگزار شد و لزوم تامین مسکن کارگری از اصلی‌ترین مباحث و جزو دستورکارهای این جلسه بود که در نهایت مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری تشکیل شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار  درباره هدف تشکیل قرارگاه مسکن کارگری گفت: ما اگر بتوانیم در طی دوران کاری کارگر یک واحد مسکونی به او تحویل دهیم یعنی درصد زیادی از حقوق او را افزایش داده‌ایم. چون دوسوم از هزینه ماهانه کارگر صرف مسکن می‌شود و با حذف هزینه مسکن، بخشی از شکاف بین دریافتی کارگران و هزینه‌ها ترمیم می‌شود.

هادی ابوی در مورد جزئیات طرح قرارگاه مسکن کارگری عنوان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر با طرح‌هایی که دولت در زمینه مسکن داده است مانند طرح نهضت ملی مسکن، کارگران صاحب خانه نمی‌شوند لذا بحث مسکن کارگری مطرح و مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری هم به صورت ملی و هم استانی ایجاد شود که مخصوص تامین مسکن کارگری باشد.

ابوی ادامه داد: در این زمینه وزیر کار دستور دادند که آیین‌نامه اولیه اجرایی قرارگاه مسکن کارگری تا هفته آینده تهیه شود که ما هم در حال تنظیم پیشنهادات خود هستیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد پیشنهادات مد نظر نمایندگان کارگران در ارتباط با طرح مسکن کارگری گفت: در وهله اول باید زمین رایگان در اختیار کارگران قرار گیرد. پس از آن، ما خواستار تخصیص وام‌های ارزان‌قیمت به کارگران هستیم که در این زمینه قرار است بانک‌های عاملی مانند بانک توسعه تعاون و بانک رفاه که در مجموعه خود وزارت تعاون و کار وجود دارند پای کار بیایند.

وی  ادامه داد: همچنین دولت می‌تواند یک مقدار از سود تسهیلات اعطایی به کارگران را خودش در قالب کمک‌هایی مانند درمان و غیره که می‌دهد، پرداخت کند. افزون بر آن پیشنهاد ما این است که زمین در اختیار کارگر و تعاونی باشد تا خود آنها کار را پیش ببرند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه ما خیلی خوشبین هستیم که این طرح به ثمر برسد، عنوان کرد: در جلسه دیروز معاون وزارت کار، مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون وزارت صمت هم حاضر بودند و همه اتفاق نظر داشتند که در این زمینه باید اقدام شود. تاکید ما هم این است که لازم نیست این طرح، ضربتی باشد بلکه ما خواهان اجرایی شدن آن هستیم. مهم این است که کارگر بداند بالاخره صاحب خانه می‌شود.

ابوی ادامه داد: برای صاحب خانه شدن کارگران ما تجارب خوبی در دهه ۶۰ و ۷۰ داریم. در آن زمان کار به این شکل بود که زمین به تعاونی‌ها اختصاص داده می‌شد. سپس، تعاونی‌ها سنجش می‌شدند و ساخت واحدها به آنها داده می‌شد. مدت زمان ساخت تعیین نمی‌شد بلکه خود تعاونی‌ها شروع به ساخت می‌کردند و بخش عمده کار را آنها انجام می‌دادند. پس از آن، بخش نازک‌کاری را خود کارگر با همکاری اقوام و اطرافیانش بر عهده می‌گرفت تا هزینه تمام شده ساخت پایین بیاید.

وی در مورد هزینه تامین مصالح موردنیاز ساخت هم بیان کرد: سیمان در حال حاضر از بورس خریداری می‌شود که هزینه‌های اضافه دارد. در این زمینه وزیر کار تاکید کرد در زمینه تامین مصالح مانند سیمان و فولاد هم همکاری می‌کنند. همچنین، تاکید وزیر به معاونین خود این بود که در رأس قرارگاه یک فرد جهادی و توانمند انتخاب شود که بتواند در شورای عالی مسکن کار را پیگیری کرده و در دریافت مجوزهای لازم سرعت عمل داشته باشد. بنابراین با توجه به این تاکیدات، ما خوشبین هستیم که در این زمینه اتفاق خوبی بیفتد.

همشهری

اخبار مرتبط
این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.
تورم مسکن خصوصا از سال ۹۸ به این‌سو از نرخ میانگین تورم در کشور جلوتر بوده است و هر سال بیش از نرخ تورم به نرخ اجاره‌ها افزوده شده است. اما پیگیری اخبار اقتصادی نشان می‌دهد سرعت تورم در سال گذشته گرفته شده و احتمالا در سال جدید هم این روند ادامه پیدا می‌کند.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مسعود
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 آبان 1402

تعاونی ها هزینه را افزایش می دهند مسکن بی کیفیت می سازند و افراد بدون تخصص مسئولین دارند. ولی اگر زمین را تحویل خود کارگران دهند به شرط ساخت خیلی بهتره ...

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها