جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

آقایانی که این علائم را دارند در معرض حمله و ایست قلبی اند!

22 آذر 1402
آقایانی که این علائم را دارند در معرض حمله و ایست قلبی اند!

مطالعات و آزمایش‌های پزشکی متعدد نشان می‌دهند که مردان تقریبا دو برابر زنان در طول زندگی دچار حمله قلبی می‌شوند و عواملی چون سن بالا و سابقه بیماری قلبی در خانواده، خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش بانک اول  در حالی که حمله قلبی و ایست قلبی هر دو جزو موارد اضطراری پزشکی به شمار می‌روند اما شرایط متفاوتی دارند.

حمله قلبی به دلیل انسداد جریان خون به قلب ایجاد می‌شود و معمولا درد شدید، احساس ضعف و ناراحتی در گردن یا فک ایجاد می‌کند.

ایست قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به‌ دلیل نقص در سیستم الکتریکی از تپش باز می‌ایستد و به از دست رفتن ناگهانی هوشیاری، پایین آمدن نبض و قطع تنفس منجر می‌شود. این حالت گاهی پس از حمله قلبی یا در نتیجه برخی بیماری‌ها به وجود می‌آید.

نشانه‌های خطر در مردان که نباید نادیده گرفت

برای فردی که دچار حمله قلبی شده است، حتی چند دقیقه هم بسیار حیاتی‌ است.

در مواردی که حمله قلبی شدید نیست، علامت‌های هشداردهنده حمله قلبی به تدریج شروع می‌شود و سپس شدت پیدا می‌کند.

اگر با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، حتما با اورژانس تماس بگیرید:

- آنژین یا درد قفسه سینه در مرکز قفسه سینه رخ می‌دهد. این درد معمولا بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و از بین می‌رود. فردی که این درد را دارد آن را به شکل احساس پری، درد یا فشار ناخوشایند توصیف می‌کند.

- ناراحتی یا درد در فک، گردن، پشت، معده یا یک یا هر دو بازو

- تنگی نفس همراه با ناراحتی قفسه سینه یا بدون این ناراحتی

- عرق سرد

- حالت تهوع یا استفراغ

- حالت سبکی در سر یا غش کردن

پزشکان آمریکایی می‌گویند که میانگین سن اولین حمله قلبی در مردان در ایالات متحده به طور معمول ۶۵ سال است. با این حال، حمله قلبی برای هر فردی در هر سنی اتفاق می‌افتد. حمله قلبی در چهار تا ۱۰ درصد مردان ایالات متحده، پیش از ۴۵ سالگی رخ می‌دهد.

چرا مردان بیشتر دچار حمله قلبی می‌شوند؟

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد مردان تقریبا دو برابر زنان در طول زندگی دچار حمله قلبی می‌شوند. سن بالا و سابقه بیماری قلبی در خانواده خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

عواملی که باعث می‌شود مردان بیشتر از زنان دچار حمله قلبی شوند عبارتند از:

- فشار خون

فشار خون بالا یک خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی و حملات قلبی است. تحقیقات نشان می‌دهد این میزان در مردان بیشتر است و در زنان هم پس از دوران یائسگی افزایش می‌یابد.

همچنین مردان در مقایسه با زنان نسبت به فشار خون بالا آگاهی کمتری دارند و به همین دلیل، امکان دارد مدت زمان بیشتری را با مشکل فشار خون بالا – بدون آنکه از آن خبر داشته باشند – سپری کنند.

- استرس

یکی از موارد مهم در ابتلا به حمله قلبی میزان استرسی است که مردان با آن مواجه‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد مردان میانسالی که زیاد نگرانند، بیشتر با عوامل زمینه‌ساز حمله قلبی مانند چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا مواجه‌اند که با افزایش سن به بیماری‌های قلبی منجر می‌شوند.

- سیگار کشیدن

یکی دیگر از عوامل خطر در حمله‌های قلبی سیگار کشیدن است که باعث باریک‌ شدن عروق خونی می‌شود. به طور معمول، مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری برای مصرف دخانیات دارند.

- فعالیت بدنی

یکی دیگر از عوامل خطر در ابتلا به حمله قلبی نداشتن فعالیت بدنی و تحرک است. با توجه به تحقیقات، مردانی که فعالیت بدنی کمی دارند با خطر ۳۶.۲ درصد ابتلا به حمله قلبی مواجه‌اند. این میزان خطر در مردانی که فعالیت بدنی مناسبی دارند ۳۱.۶ درصد است.

برای پیشگیری از حملات قلبی به مردان توصیه می‌شود فشار خونشان را به صورت منظم کنترل کنند، کشیدن سیگار و مصرف مواد دخانی را کنار بگذارند و فعالیت بدنی را افزایش دهند.

متخصصان همچنین توصیه می‌کنند تا مردان رژیم غذایی سالمی را دنبال کنند و سراغ تکنیک‌های آرام‌سازی و کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن بروند./ایسنا

اخبار مرتبط
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها