یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

بورس در یک سال آینده بیش از تورم رشد می‌کند

29 آذر 1402
بورس در یک سال آینده بیش از تورم رشد می‌کند

نتایج یک نظرسنجی از برخی مدیران دارایی (43 نفر) نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم شرکت‌کنندگان معتقدند بازده یک ساله بورس بیش از تورم خواهد بود.

به گزارش بانک اول نتایج یک نظرسنجی با موضوع «شاخص اطمینان» که به برآورد انتظارات مدیران دارایی از بازار سهام انجام شد نشان می‌دهد که غالب شرکت‌کنندگان معتقدند بازده یک ساله بورس بیش از تورم خواهد بود.

سیزدهم دور از نظرسنجی «شاخص اطمینان» بورسان در آذر ۱۴۰۲ با هدف برآورد انتظارات مدیران دارایی از بازار سهام انجام شد. ۴۳ نفر با متوسط سهام تحت مدیریت ۳۰۰۰ میلیارد تومان در این نظرسنجی شرکت کردند.

شاخص اطمینان در این ماه با افزایش محسوس نسبت به دوره‌های قبلی به اوج رسید و روی عدد ۷۹.۱ قرار گرفت. به این ترتیب بیش از سه چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار دارند بازده یک ساله بورس بیشتر از تورم باشد.

در سوال دیگری مدیران دارایی اعلام کردند به طور متوسط انتظار بازدهی حدود ۴۹.۲ درصدی از بورس طی یک سال آینده دارند. این انتظار نسبت به نظرسنجی ماه قبل کمی افزایش داشته است. آنها هم‌چنین بر این باورند که رقم منصفانه شاخص کل بورس تهران در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد است.

در نظرسنجی آذرماه شاخص از زندگی همانند دوره قبلی نظرسنجی در اوج ۱۰۰ واحدی باقی ماند. همه مدیران دارایی معتقدند سطح فعلی قیمت‌ها خیلی کمتر یا نزدیک به ارزش ذاتی است.

شاخص فرصت خرید با کمی افزایش نسبت به دوره قبلی این نظرسنجی عدد ۵۹ را نشان می‌دهد. این عدد یعنی بیش از نیمی از مدیران دارایی در صورت افت ناگهانی قیمت‌ها آماده خرید هستند.

در آذرماه شاخص احتمال سقوط آزاد با کاهش جدی نسبت به دوره قبل به رقم ۱۱.۶دست یافت؛ یعنی فقط یک دهم از مدیران دارایی احتمال ریزش سنگین در شش ماه آینده را بیش از ۱۰ درصد می‌دانند.

زمانی که از شرکت‌کنندگان پرسیده شد در صورت افت ۳ درصدی شاخص کل در معاملات امروز، فردا شاخص چه تغییری خواهد کرد ۲۳ مدیر دارایی گفتند که بازار صعود خواهد کرد. ۷ نفر معتقد بودند تغییری نمی‌کند و ۹ نفر هم احتمال ریزش شاخص کل در روز کاری بعد را می‌دادند. در این میان ۴ نفر هم گفته‌اند در این‌باره نظری ندارند. این نشان می‌دهد ۵۹ درصد از مدیران دارایی ریزش سنگین قیمت‌ها در بورس در یک روز را موقتی می‌دانند و آن را فرصتی برای خرید سهام می‌دانند. از این متغیر با عنوان «شاخص فرصت خرید» یاد می‌شود که در آذرماه افزایش یافت. هر چه این شاخص نزدیک به ۱۰۰ باشد، یعنی سرمایه‌گذاران در حالت آماده‌باش کامل برای خرید در ریزش‌ها هستند.

در این نظرسنجی که از سوی فردای اقتصاد انجام شده در خصوص شاخص احتمال سقوط آزاد نیز از ۴۳ نفر شرکت‌کننده ۵ نفر احتمال ریزش بورس در شش ماه آینده را بیش از ۱۰ درصد اعلام کردند و یک نفر این احتمال را بیش از ۳۰ درصد ندانست. در دور قبلی نظرسنجی ۲۲.۴ درصد از شرکت‌کنندگان احتمال ریزش سنگین بورس را بیش از ۱۰ درصد دانسته بودند.

اخبار مرتبط
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 8 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 51 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها