جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

هشدار؛ کرونای جدید در کمین است!

03 دی 1402
هشدار؛ کرونای جدید در کمین است!

سویه جدید کووید موسوم به JN.۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان "نوع مورد توجه" نامگذاری شد، به این معنی که مقامات بهداشتی اکنون از نزدیک گسترش سریع آن را در سراسر جهان دنبال می‌کنند.

به گزارش بانک اول به نقل از مهر، سویه جدید کووید موسوم به JN.۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان "نوع مورد توجه" نامگذاری شد، به این معنی که مقامات بهداشتی اکنون از نزدیک گسترش سریع آن را در سراسر جهان دنبال می‌کنند.
 
به گزارش مدیسن نت، تاکنون مشخص نشده است که این سویه بسیار جهش یافته نسبت به سویه های قبلی ویروس کرونا باعث ایجاد بیماری شدیدتر شود. با این حال، سریع‌تر از جد خود، سویه BA.۲.۸۶ در حال گسترش است.
 
سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود نوشت: «JN.۱ همچنان در چندین کشور گزارش شده و شیوع آن به سرعت در سطح جهانی در حال افزایش است.»
 
این سازمان انواع مورد توجه را آنهایی تعریف می‌کند که به اندازه کافی نگران کننده هستند تا مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات میدانی آنها را افزایش دهند.
 
انواع موردتوجه همچنین باید دارای جهش‌های ژنتیکی باشند که ویژگی کلیدی ویروس را تغییر می‌دهند، مانند قابلیت انتقال آن یا اینکه چگونه از درمان‌ها و واکسن‌ها فرار می‌کند. این سویه همچنین باید به گونه‌ای در حال رشد باشد که بتواند "یک خطر نوظهور برای سلامت عمومی جهانی" باشد.
 
با این حال، سازمان جهانی بهداشت گفت که شواهد اولیه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد جهش‌های JN.۱ توانایی آن را برای رد شدن از دفاع ایمنی بدن افزایش می‌دهد.
 
سازمان جهانی بهداشت گفت: «بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی، JN.۱ ممکن است دارای برخی مزیت‌های آنتی ژنی باشد که از ایمنی قبلی جلوگیری می‌کند.»
 
این سازمان افزود، حتی با وجود گسترش گسترده JN.۱، انتظار می‌رود واکسن‌های به روزشده کووید ۱۹ در این فصل همچنان در برابر عفونت ناشی از سویه JN.۱ محافظت کنند.
 
سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود خاطرنشان کرد: «علیرغم کاهش خنثی‌سازی JN.۱، محافظت توسط واکسن‌های تک ظرفیتی XBB.۱.۵ احتمالاً علیه JN.۱ مؤثر است».

اخبار مرتبط
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها