یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403 2024,May

چطور از سامانه پل استفاده کنیم؟ / تفاوت پل با کارت به کارت

11 دی 1402
چطور از سامانه پل استفاده کنیم؟  / تفاوت پل با کارت به کارت

اگر قصد انتقال پول به حساب یا کارتی دیگر را دارید، حتما با روش انتقال کارت به کارت آشنا هستید. اما یک روش دیگر هم وجود دارد که شاید خیلی‌ها کمتر نامش را شنیده باشند ولی توی همراه‌ بانک‌ و اینترنت بانک شما وجود دارد: سامانه پل.

تفاوت سامانه پل با پایا و ساتنا

اگر یک مشتری بانکی قصد انتقال ۱۰میلیون تومان را به حساب دیگری داشت، تنها با ۲ سامانه پایا و ساتنا میسر بود؛ حواله پایا اگرچه سقف واریزی ۳۰ تا ۵۰ میلیونی دارد ولی تنها در زمان‌های مشخصی از شبانه‌روز پول‌ را انتقال می‌دهد و گزینه مناسبی برای انتقال سریع پول نیست.

حواله ساتنا هم ۲ ایراد بزرگ دارد؛ اول این‌که حواله ساتنا تنها در ساعات کاری بانکی انتقال پول را انجام می‌دهد و اگر در پایان ساعات کاری بانک‌ها، پول را حواله کنید، پول صبح روز بعد به حساب مقصد واریز می‌شود. ایراد دوم ساتنا هم کارمزد 2دهم درصدی مبلغ تراکنش است.

اما در سامانه پل مشتری بانکی می‌تواند تا سقف ۱۰میلیون تومان را در هر ساعت از شبانه‌روز به حساب مقصد منتقل کند. هم انتقال پول آنی خواهد بود، هم کارمزد خیلی کمتری از ساتنا و پایا و کارت به کارت برای مشتری دارد.

چطور از سامانه پل استفاده کنیم؟

برای استفاده از سامانه پل ۳ راه وجود دارد؛

  1. مراجعه حضوری به شعبه بانک
  2. اینترنت ‌بانک
  3. همراه بانک

اگر مشتری بخواهد به شکل غیرحضوری از سرویس پل استفاده کند، یک کد پیامکی برای گرفتن تاییدیه به شماره موبایل شما ارسال می‌شود و عملیات بانکی را میسر می‌کند. تا الان بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد، رفاه کارگران، اقتصاد نوین، گردشگری و خاورمیانه توانسته‌اند از آزمون‌های بانک مرکزی نمره قبولی بگیرند و بانک‌های دیگر هم به زودی به این اکوسیستم جابه‌جایی پول اضافه خواهند شد.

تفاوت پل با کارت به کارت؟

  • در کارت به کارت شما پول را به شماره کارت مقصد منتقل می‌کنید، اما در سامانه پل برای انتقال پول می‌توانید به شماره کارت یا شماره حساب پول را انتقال بدهید.
  • کارمزد جابه‌جایی پول در روش کارت به کارت بیشتر از پل است؛ مثلا شما برای انتقال 10 میلیون تومان باید حدود 3 هزار تومان کارمزد بپردازید، اما کارمزد انتقال همین پول در سامانه پل کمترین مقدار کارمزد (یعنی 2 هزار تومان) است.

مزایای سامانه پل در یک نگاه

  • انتقال 10میلیون تومان در هر ساعت از شبانه‌روز
  • کارمزد کمتر از کارت به کارت، حواله پایا و حواله ساتنا
  • جابه‌جایی براساس شماره حساب به جای شماره کارت که ایمنی بالاتری دارد
  • واریز آنی پول به حساب مقصد

در واقع در تعریف کلیِ بانک مرکزی، پل سامانه‌ای بینابین جابه‌جایی با شماره شبا و شماره کارت است؛ هم از نظر مبلغ قابل انتقال، هم سرعت واریز و هم کارمزد.

اخبار مرتبط
در این مرحله ۶۳ نفر در پانزده دستگاه اجرایی استان جذب خواهند شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیکی به نشانی hrtc.ir برای حضور در آزمون ثبت نام کنند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران مالک جزیره بوموسی است، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن حدود ۹۰۰ هکتار زمین در این جزیره دارد.
به طور کلی بازار‌های اقتصادی در همه‌ی کشورها به دو بخش مولد و غیرمولد طبقه بندی می‌شوند. علاقه دولتمردان هدایت سرمایه گذاری مردم از بخش غیر مولد به بخش مولد است. منظور از مولد همان بخش مرتبط با تولید و منظور از بخش غیر مولد هم مربوط به سوداگرانی است که دارایی‌های ارزشمندی مانند مسکن و طلا، خودرو، ارز، سهام را با قیمت کمتر خرید و با قیمت بیشتر می‌فروشند. هدف مالیات بر عایدی سرمایه نیز شناسایی همین اختلاف قیمت‌ها بین خرید و فروش و کسب سود است.
نرخ فروش این ارز برابر با نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران است که با کارمزد پنج درصد معادل ریالی پرداخت می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها