جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

بانک و حساب آف شور چیست و ریال آف شور کی وارد بازار می شود؟

12 دی 1402
بانک و حساب آف شور چیست و ریال آف شور کی وارد بازار می شود؟

قطعا خدمات بانکی در سطح ملی محدود نمی‌شوند، بلکه باید موسسه‌ها و نهادهای مالی‌ای وجود داشته باشند که به افراد برای انجام فعالیت‌های بانکی خود در سطح بین‌المللی کمک کنند. بانک‌ها و حساب‌های آف‌شور به همین منظور به وجود آمده‌اند. حساب‌های آف‌شور امکان انجام فعالیت‌های بانکی در کشوری که در آن ساکن نیستید را فراهم می‌کنند. با استفاده از این حساب‌ها می‌توانید برای انتقال پول، ایجاد حساب پس‌انداز و غیره اقدام کنید.

آف‌شور (Offshore) بانک چیست؟

به گزارش بانک اول بانک آفشور که به بانک برون مرزی هم ترجمه می‌شود، بانکی است که امکان ایجاد فعالیت‌های بانکی در سطح بین‌المللی را فراهم می‌کند. این بانک‌ها تحت مجوز بانکداری بین‌المللی قرار دارند و عموماً در جزایر کوچک و مناطق خاصی که قوانین مالیاتی و حریم خصوصی سختگیرانه‌تری دارند، فعالیت می‌کنند. درواقع، واژه آف‌شور برای مناطقی استفاده می‌شود که مقررات آن، با کشور اصلی متمایز باشد. بانک‌های آف‌شور دقیقا چنین ماهیتی دارند، به این صورت که برای ایجاد شرایط بهتر برای نقل و انتقالات پول و انجام سایر خدمات بانکی بین کشورها، مقرراتی متفاوت با کشور اصلی خود دارند.

البته، باید این نکته را بدانید که بانکداری آف‌شور بسیار جلوه ناخوشایندی پیدا کرده است! درواقع، این تصور وجود دارد که اغلب افراد ثروتمند از این بانک‌ها برای پول‌شویی یا فرار از مالیات استفاده می‌کنند. اگرچه در طول تاریخ از آف‌شور بانک‌ها سوءاستفاده‌های بسیاری شده است، اما درنظر داشته باشید که این نوع بانکداری صرفا جنبه منفی ندارد، بلکه می‌تواند مزایای متعددی هم به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است که چندی پیش مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اعلام کرد دو درخواست برای بانک آف‌شور در این منطقه داشته‌اند که مدارک و اسناد لازم را برای تایید به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند. در صورت تایید و آغاز به کار این مدل بانکداری هم وارد کشورمان خواهد شد.

حساب بانکی آف‌شور چیست؟

زمانی که شما یک حساب بانکی در کشور یا منطقه‌ای خارج از محل زندگی خود افتتاح می‌کنید به آن حساب آف‌شور گفته می‌شود. این حساب‌ها، مانند حساب‌های معمولی که در بانک ایجاد می‌کنید هستند. به عبارت دیگر، برای افتتاح آنها نیازی نیست که مبلغ هنگفتی پول داشته باشید. هر شخصی که در خارج از کشور محل زندگی خود کار می‌کند، یا به‌طور مداوم بین کشورها در رفت و آمد است، می‌تواند از مزایای ایجاد یک حساب آف‌شور بهره‌های زیادی ببرد.

در اغلب بانک‌های آفشور برای افتتاح حساب به چند صد دلار نیاز است که همراه با این مبلغ، یک سری مدارک هم دریافت می‌شود. درصورت تکمیل بودن مدارک و مبلغ مورد نظر، فرآیند افتتاح حساب تنها چند روز زمان خواهد برد. این سوال بسیار تکرار می‌شود که با وجود افتتاح حساب با مبلغ 200 تا 300 دلار، درآمد بانک‌های آف‌شور چگونه تامین می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که این درآمد از محل انجام تراکنش‌های بین‌المللی تامین خواهد شد. از آنجایی که این تراکنش‌ها معمولا با مبلغ بالا انجام می‌گیرند، درآمد بانک‌های آف‌شور به خوبی تامین می‌شود.

چرا باید حساب آف‌شور داشته باشیم؟

حساب آفشور می‌تواند برای افرادی که در خارج از محل زندگی خود کسب وکاری دارند، یا افرادی که به دلیل سبک زندگی خود بین کشورها در رفت و آمد هستند، بسیار مفید باشد. این افراد با استفاده از مزایای بانکداری آف‌شور می‌توانند به راحتی امور مالی خود را مدیریت کنند. برخی از این مزایا عبارتند از:

حفظ حریم خصوصی

یکی از دلایل اصلی برای داشتن حساب آف‌شور حفظ حریم خصوصی است. با داشتن حساب در یک کشور دیگر، شما می‌توانید از نگهداری اطلاعات شخصی و مالی خود در جایی که قوانین حفاظت از حریم خصوصی سختگیرانه‌تر هستند، بهره ببرید. براساس قانون این بانک‌ها هیچ یک از اطلاعات شما در اختیار شخص ثالث قرار نمی‌گیرد.

حفاظت از دارایی‌ها

یک حساب آف‌شور معمولاً به شما اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را در یک کشور پایدار و باثبات قرار داده تا از تغییرات سیاسی، اقتصادی و قضایی در کشورتان مصون بمانند. این حساب می‌تواند به عنوان یک وسیله حفاظتی برای دارایی‌های شما عمل کند و در صورت بروز هرگونه مشکل در کشورتان، دارایی‌های شما را در امان نگه دارد.

بهبود تراکنش‌های مالی

در صورت داشتن حساب آف‌شور، انجام تراکنش‌های مالی بین چند کشور آسان می‌شود، به‌خصوص درمورد کسب وکارهایی که در چندین کشور شعبه دارند، این موضوع بسیار مفید واقع می‌شود.

بانک‌های آف‌شور چه معایبی دارند؟

برخی از معایب بانک‌های آف‌شور عبارتند از:

عدم شفافیت

یکی از معایب بانک‌های آف‌شور، عدم شفافیت در عملکرد و فعالیت‌های آن‌هاست. این بانک‌ها معمولاً اطلاعات کافی درباره سرمایه‌گذاران و فعالیت‌های خود ارائه نمی‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که سطح شفافیت و قابل اطمینان بودن این بانک‌ها کاهش پیدا کرده و ریسک‌های بالقوه برای سرمایه‌گذاران افزایش بیابد.

ریسک قانونی

بانک‌های آف‌شور به دلیل فعالیت در کشورهایی با قوانین مالی و مالیاتی متفاوت، با ریسک‌های قانونی مواجه هستند. این بانک‌ها ممکن است در معرض تحریم‌های بین‌المللی، تحقیقات مالیاتی و پیگیری‌های قضایی قرار بگیرند.

هزینههای بالا

بانک‌های آف‌شور معمولاً هزینه‌های بالایی را به عنوان هزینه حفظ حریم خصوصی و عدم شفافیت از مشتریان خود درخواست می‌کنند. این هزینه‌ها ممکن است شامل سرویس‌های حساب، کارت اعتباری، تراکنش‌های بین‌المللی و سایر خدمات بانکی باشد. این موضوع ممکن است باعث کاهش سودآوری و سوددهی برای مشتریان شود.

ناتوانی در تأمین سپرده‌ها

بانک‌های آف‌شور به این دلیل که توسط سازمان‌های مالی و بانکی قوی تحت نظارت نیستند، معمولاً نمی‌توانند سپرده‌های مشتریان را به صورت کامل تأمین کنند. در صورت وقوع بحران مالی یا ورشکستگی بانک، مشتریان قادر به بازگرداندن سرمایه خود نخواهند بود.

امنیت بانک‌های آف‌شور چگونه است؟

نکته مهم در استفاده از بانک‌های آف‌شور آن است که باید در انتخاب بانک مورد نظر دقت بالایی داشته باشید. در صورتی که بانک خود را از کشورهایی با ثبات اقتصادی بالا مانند آلمان یا سوئیس انتخاب کنید، نیازی نیست که درمورد امنیت سرمایه خود نگران باشید. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در حساب‌های آف‌شور ضمانت‌های مشابه بانک‌های داخلی وجود ندارد. اما در برخی از کشورها یک سری برنامه‌های بیمه برای این بانک‌ها ارائه می‌شود که امنیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. بررسی بیمه یکی از مواردی است که پیش از افتتاح حساب بانکی آف‌شور در بانک مورد نظر باید در نظر داشته باشید.

ریال آف‌شور چیست؟

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در نشستی با برخی از اقتصاددانان از طراحی ریالی به نام آف‌شور برای استفاده در بازارهای افغانستان، عراق و روسیه خبر داد. بانک مرکزی به دنبال این است که بتواند پول دیجیتال را در مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه همانند عراق و افغانستان و روسیه استفاده کند. پول یا ریال دیجیتال به صورت متمرکز بوده که اختیار آن دست بانک مرکزی و غیرقابل ردیابی است. از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای اصلی ریال آف‌شور، می‌توان به توسعه ارز ملی کشور در انجام تجارت و مدیریت مصارف ارزی اشاره کرد. هم‌چنین، استفاده از ریال آف‌شور در معاملات بین کشور ایران و سایر کشورها، بر اعتماد مردم به ارز داخلی افزوده و تقاضا برای ارزهای خارجی را کاهش می‌دهد.

سال‌هاست صادرکنندگانی که با همسایه شرقی افغانستان و همسایه غربی عراق کار می‌کنند، به دنبال رفع تعهدات ارزی خود با ریال هستند. با اجرایی شدن این طرح مشکل صادرات ریالی به افغانستان یا عراق حل می‌شود و صادرکنندگان می‌توانند با ریال برون‌مرزی رفع تعهدات کنند.

درنتیجه، به نظر می‌رسد برنامه جدید بانک مرکزی برای حذف دلار از مبادلات تجاری، بررسی طراحی ریال آف‌شور و استفاده از ریال دیجیتال باشد؛ اما جزئیات دقیقی از این ریال و نحوه عملکرد آن در این زمینه منتشر نشده است.

کلام آخر: با توجه به مطالبی که مطالعه کردید، در بانکداری آف‌شور همان خدمات و تسهیلات بانک‌های معمولی، اما در محدوده جغرافیایی بین‌المللی ارائه می‌شود. این گسترش محدوده باعث شده است تا بسیاری از افراد به دلایلی که در این مطلب ذکر کردیم به‌راحتی از حساب‌های آف‌شور برای پیش بردن فعالیت خود استفاده کنند. درآخر، درصورتی که می‌خواهید از بانکداری آف‌شور استفاده کنید، لازم است که پیش از هرگونه اقدام، درمورد قوانین کشور خود، کشور بانک موردنظر و درمورد میزان هزینه و کارمزد بانک به‌طور کامل تحقیق کنید. درصورتی‌که درمورد بانکداری آف‌شور سوالی دارید حتما برای ما بنویسید.
اخبار مرتبط
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.
این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها