دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

مسیر دریافت وام یخبندان است؛ چرا؟

26 بهمن 1402
مسیر دریافت وام یخبندان است؛ چرا؟

این سؤال برای خیلی از مردم مطرح است که چرا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سختگیری می‌کنند و در فصل زمستان عملا مسیر دریافت وام بانکی یخ می‌زند؟

به گزارش  بانک اول  بانک مرکزی همواره تأکید دارد که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز درنظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد بود.

پیام این موضع‌گیری بانک مرکزی این است که در پرداخت وام بانکی باید احتیاط کرد چرا که ممکن است بانک‌ها به‌دلیل کمبود منابع خود به خلق نقدینگی جدید و اضافه برداشت روی آورند.

این فشار درنهایت باعث تورم و فشار بر کل مردم می‌شود؛ به‌ویژه اینکه اکثر بانک‌هاي کشور از حیث شاخص نسبت کفایت سرمایه در وضعیت نامناسب به‌سرمی‌برند و بخش زیادی از تسهیلاتی که در سال‌های گذشته پرداخت کرده‌اند، معوق شده و بدهکاران بدهی‌شان را نمی‌دهند.

البته این موضع‌گیری نمی‌تواند نفی‌کننده یک واقعیت دیگر هم باشد که می‌توان از آن به‌عنوان سلیقه‌گرایی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد یاد کرد هرچند دولت در ۲سال گذشته سعی کرده تا جلوی این کار را بگیرد.

افزون بر اینکه حجم بالای تسهیلات تکلیفی بر شبکه بانکی باعث شده تا عملا منابع لازم برای تسهیلات در اختیار بانک‌ها نباشد.

به همین‌خاطر آنها برای جذب سپرده‌های مردم طرح‌های دیگری را در قالب وام‌های ۳۰۰میلیون تومان به شرط سپرده‌گذاری ارائه می‌دهند.

بدیهی است بخش قابل توجهی از مردم چنین پولی ندارند که بخواهند آن را به بانک‌ها بدهند و پس از مدتی وام بگیرند.

گذشته از اینکه یکی از راز‌های سختگیری بانک‌ها در سیاست ضدتورمی بانک مرکزی نهفته است که بر ترازنامه بانک‌ها محدودیت ایجاد کرده و پرداخت وام اضافه بر سقف تعیین شده را نمی‌دهد و به همین علت در ماه‌های اخیر برخی بانک‌ها عملا اجازه پرداخت وام را ندارند.

بانک‌ها در ۱۰ماهه گذشته بالغ بر ۴۳۰۸هزار میلیارد تومان تسهیلات وام پرداخت کرده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۷درصد رشد را نشان می‌دهد.

از این مقدار ۸۱.۴درصد به صاحبان کسب‌وکار و ۱۸.۶درصد به مصرف‌کننده نهایی اختصاص پیدا کرده است.

براساس گزارش همشهر، بانک مرکزی می‌گوید: با درنظر گرفتن تسهیلات پرداخت شده در قالب کارت‌های اعتباری سهم خانوار از ۱۸.۶درصد به ۲۰.۱درصد افزایش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید: پرداخت تسهیلات خرد کمتر از ۳۰۰میلیون تومان در ۱۰‌ماه نخست امسال اندکی بیش از ۱۰۱۵هزار میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب ۲۳.۶درصد از کل وامی که بانک‌ها پرداخت کرده‌اند به وام‌های خرد زیر ۳۰۰میلیون تومان اختصاص داشته که با احتساب کارت‌های اعتباری سهم وام‌های خرد به ۲۵درصد می‌رسد.

اخبار مرتبط
مدت بازپرداخت وام حداقل سه ماه و حداکثر ۴۸ ماه به انتخاب شما می­ باشد. مبلغ وام قابل پرداخت، از ۵۰ میلیون ریال الی ۳ میلیارد ریال می ­باشد و در صورت تسویه بخشی یا کل آن، امکان اعطای وام جدید با کسب امتیاز مجدد، وجود دارد. امتیاز میانگین حساب، تا ۵ سال به صورت تجمیعی قابل استفاده است.
پس از ثبت نام و تعیین شعبه کد رهگیری برای متقاضی ارسال می‌شود و حداکثر ۱۵ روز زمان می‌برد تا پیامک تعیین زمان مراجعه به شعبه برای شما ارسال شود. پس از تعیین ارسال پیامک تعیین شعبه متقاضی ۱۲ روز فرصت دارد تا با مراجعه به بانک برای تشکیل پرونده مراجعه کند و حداکثر ۱۰ روز پس از تکمیل پرونده وام به متقاضی پرداخت می‌شود.
وام 30 میلیون تومانی را می‌توانیم برای بازنشسته‌ها تا 3 سال هم قسط بندی کنیم و سقف پرداخت اقساط هم در ماه کمتر از یک میلیون تومان خواهد بود.
برای دریافت وام اولین قدم این است که بدانیم با شرایط مالی ما چه بانک‌هایی تسهیلات ارائه می‌دهند. شرکت‌های سبد گردان مثل اینوستو با تسلط خوبی که بر روی بازار دارند می‌توانند بهترین وام را با شرایط مالی شما پیشنهاد دهند. برای گرفتن وام با کمترین سود باید به سراغ تمامی سامانه‌های بانکی و مؤسسات مالی بروید و نرخ سود و مبلغ وام و سایر شرایط آن‌ها را برآورد کنید. در این متن ما لیستی از طرح‌های بانکی با سود کم را برایتان آورده‌ایم:

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها