شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جدول

29 اسفند 1402
حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جدول

پس از یکی دو جلسه ناموفق میان نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و نماینده دولت، بالاخره درجلسه سیصد و بیست و نهم شواری عالی کار، بر افزایش 35.3 درصدی حقوق پای کارگران در سال 1403 توافق شد.

حداقل دستمزد کارگران در 1403

به گزارش بانک اول بر اساس تصمیم‌گیری شورای عالی کار، حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار 3/3 نفر به 11 میلیون و 107 هزار تومان در سال 1403 افزایش خواهد داشت.

در سایر سطوح یعنی به جز پایه، افزایش حقوق 22 درصد به اضافه 697 هزار تومان خواهد بود.  حق اولاد، 530 هزار تومان، کمک هزینه مسکن 900 هزار تومان و حق تاهل هم 500 هزار تومان تعیین شد. کمک هزینه اقلام مصرفی نیز به یک میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش یافته است.

نکته قابل توجه این بود که نماینده کارگران در اعتراض به این تصمیم و این اعداد مصوبه را امضا نکرد و از جلسه بیرون آمد.

حداقل دستمزد کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳

طبق لایحه پیشنهادی دولت که متوسط افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ را ۱۸درصد اعلام کرده بود، کمیسیون تلفیق بودجه کلمه حداقل را جایگزین متوسط کرد و حداقل میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ را به ۲۰ درصد تغییر داد. بر این اساس حداقل کف حقوق در سال ۱۴۰۳ برای کارمندان حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. مطابق تصمیم دولت و تایید مجلس حداکثر حقوقی که فردی می‌تواند از دولت دریافت کند ۶۵ میلیون تومان است. البته این مورد استثنائاتی هم دارد. بر این اساس کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است.

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

۵٫۳۰۸٫۲۸۴ تومان

پایه حقوق

۱٬۱۰۰٫۰۰۰  تومان

بن کارگری

۹۰۰٫۰۰۰  تومان

حق مسکن

۵۳۰٫۸۲۸  تومان برای هر فرزند

حق اولاد

۲۱۰٫۰۰۰  تومان

پایه سنوات

۸٫۲۰۸٫۳۰۰  تومان

جمع کل

بر اساس خانوار ۳/۳ نفره

جدول حداقل حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی

تمام افرادی که در شرکت‌های خصوصی، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مشاغل آزاد کار می‌کنند و جزو بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستند، در بخش حقوق و دستمزد جزو کارگران تامین اجتماعی به حساب می‌آیند. یعنی حتی اگر شما کارمند شرکتی خصوصی باشید، اما بیمه تامین اجتماعی دارید، باز هم جزو کارگران تامین اجتماعی محسوب خواهید شد.

سال ۹۸

میزان افزایش

سال ۹۹

میزان افزایش

سال ۱۴۰۰

میزان افزایش

سال ۱۴۰۱

حداقل دستمزد مجرد ۱,۸۷۶,۸۸۲ تومان حدود ۲۶ درصد ۲,۶۱۰,۴۸۲ تومان حدود ۳۹ درصد ۳,۸۴۵,۴۹۵ تومان حدود ۵۷.۴ درصد حدود 5,679,750 تومان
حداقل دستمزد با یک فرزند ۲,۰۲۸,۵۷۰ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۳,۹۷۱,۰۴۱ تومان حدود 6,307,725 تومان
حداقل دستمزد با دو فرزند ۲,۱۸۰,۲۵۸ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۴,۲۳۶,۵۹۱ تومان حدود 6,725,700 تومان

نکته: این رقم‌ها، برای کارگران با یک سال سابقه کار محاسبه شده و برای افرادی که سنوات بیشتری دارد، متفاوت است. در این جدول، نرخ افزایش درصد اهمیت دارد و می‌توانید بر اساس آن، حقوق سال آینده خود را محاسبه کنید.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

برای بازنشستگان کشوری و لشگری هم افزایش ۲۰ درصدی نسبت به آنچه در سال ۱۴۰۱ دریافت می‌کردند اعمال خواهد شد. اما تصمیمات مرتبط با حقوق و دستمزد این بخش از کشور به اینجا ختم نشد زیرا در مورد سن بازنشستگی هم نکاتی مصوب شد. به طور مثال در صورت درخواست فرد سیستم اداری می‌ةواند ۲ سال سن بازنشستگی متقاضی را به تاخیر بیندازد. با تصویب مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

نکته: خوب است بدانیم به چه کسانی بازنشستگان کشوری می‌گویند؛ طبق قوانین حقوق اداره کار، هر کسی که بین 25 تا 30 سال برای یکی از ادارات دولتی یا وابسته به دولت کار کرده باشد و البته بالای 55 سال هم سن داشته باشد، بازنشسته کشوری به حساب می‌آید. البته دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده بود سن بازنشستگی ۲ سال افزایش پیدا کند که با مخالفت مجلس مواجه شد.

افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی

افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1401 شامل افرادی می‌شود که در حقیقت بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند و بعد از 30 سال کار در کارگاه یا شرکت حصوصی یا مشاغل آزاد دیگر، بازنشسته این سازمان بیمه‌ای شده‌اند، اما در اصطلاحات حقوق و دستمزد، به این بازنشستگان، مستمری بگیران تامین اجتماعی گفته می‌‌شود.

سال گذشته با طرح همسان‌سازی حقوق که هدفش نزدیک کردن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به بازنشستگان کشوری بود، مستمری بگیران از افزایش 39 درصدی حداقل حقوق بهره بردند؛ یعنی سال گذشته حداقل حقوق یک مستمری بگیر تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار، چیزی حدود  4 میلیون و 200 هزار تومان بود. اما درباره افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 هنوز خبری به بیرون درز نکرده و همه‌چیز بستگی به جلسه شورای عالی کار دارد که در اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود و درباره پایه حقوق سال 1401 تصمیم‌گیری می‌کند. اما شنیده‌ها از افزایش 10درصدی حقوق مستمری بگیران برای سال آینده خبر می‌دهند و احتمالا مبلغ ثابتی هم به آن اضافه خواهد شد.

شورای عالی کار چه زمان تصمیم می‌گیرد؟

بر اساس ماده 41 قانون کار، تعیین حداقل حقوق کارگران بر عهده شورای عالی کار است:‌ «شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین کند: ۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. ۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تامین کند.»

اعضای این شورا شامل ۳ نماینده كارگران، ۳ نماینده كارفرمایان و ۳ نماینده دولت به ریاست وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است. متولی برگزاری جلسات شورای عالی کار، معاون وزیر کار است که دبیری این شورا را هم بر عهده دارد. این شورا البته میزبان اعضای غیررسمی بسیاری می‌شود. تجربه نشان داده که بحث‌های این شورا آنچنان طولانی و پرتب‌وتاب است که در یک جلسه توافقی به دست نمی‌آید.

چرا تعیین حداقل حقوق سخت است؟

چون تنها نمی‌شود به مزیت‌های افزایش حداقل دستمزد کارگران فکر کرد. این افزایش، همانند دومینو روی بسیاری از افزایش قیمت‌ها هم اثر خواهد داشت و از سویی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که سهم دستمزد در قیمت تمام ‌شده تولید هر کالا یا خدماتی آن‌ قدر بالا نرود که منجر به زیان تولید و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شود و در آخر باز همان کارگران آسیب ببینند.

حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 چقدر بود؟

معمولا در دو ماه پایانی سال، همه به فکر تعیین حداقل حقوق برای سال آینده (در اینجا می‌شود سال 1401 شمسی!) هستند. خبرهایش به سرعت می‌چرخد و دست به دست می‌شود. چرا؟ چون تعیین حداقل حقوق، درصد افزایش همه حقوق‌ها را معلوم می‌کند، افزایش هزینه خدمات را مشخص می‌کند و…

بنابر اعلام وزیر کار، حداقل حقوق کارگران در سال 1401 حدود ۵۷.۴ درصد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب این رقم‌ها را برای محاسبه حقوق باید در نظر داشت؛

  • کمک هزینه مسکن از ۴۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
  • بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد.

حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند ۶ میلیون و ۷۲۵ هزارتومان تعیین شد. حداقل حقوق یک کارگر با یک فرزند هم ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان اعلام شد.

جزئیات دستمزد کارگران در سال 1401

  • حقوق روزانه: ۱۳۹,۳۲۵ تومان
  • حقوق ماهیانه: ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان
  • پایه سنوات روزانه: ۷,۰۰۰ تومان
  • حق مسکن: ۶۵۰ هزار تومان
  • بن کارگری: ۸۵۰ هزار تومان
اخبار مرتبط
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.
بازار ایران متأسفانه شاهد حضور کالاهای تقلبی در انواع مختلف، ازجمله لوازم آرایشی، شوینده، موبایل، شیرآلات، دلار، زعفران، لپ‌تاپ، عطر و ادکلن و... است.
طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها