شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

با پس‌انداز حداقل دستمزد کارگران چند سکه می‌توان خرید؟

05 فروردین 1403
با پس‌انداز حداقل دستمزد کارگران چند سکه می‌توان خرید؟

حداقل حقوق کارگران برای سال 1403 در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته درحالی حدود 7 میلیون و 166 هزار تومان (بدون در نظر گرفتن مزایا) تعیین شده که در آن تاریخ، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی حدود 36 میلیون و 105 هزار تومان بوده است. 

به گزارش بانک اول از تغییرات 44ساله قدرت خرید حداقل دستمزد کارگران (حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن مزایا شامل حق سنوات، بُن کارگری، حق تاهل، حق اولا و غیره) نشان می‌دهد اگر مقدار حداقل دستمزد هر ساله را با قیمت سکه بهار آزادی مقایسه کنیم، با در نظر گرفتن قیمت سکه در تاریخ اعلام حقوق کارگران (انتهای اسفندماه هرسال) قدرت خرید کارگران در دهه 1360 به اندازه خرید 5/5 سکه، در دهه 1370 به اندازه خرید 8 سکه، در دهه 1380 حدود 14 سکه، در دهه 1390 حدود 7.5 سکه و در سال‌های اخیر به اندازه خرید 3 سکه بوده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت:طبق این داده‌ها، حداقل حقوق کارگران برای سال 1403 در آخرین روزهای اسفندماه سال گشته درحالی حدود 7 میلیون و 166 هزار تومان (بدون در نظر گرفتن مزایا) تعیین شده که در آن تاریخ، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی حدود 36 میلیون و 105 هزار تومان بوده است.

با پس‌انداز حداقل دستمزد کارگران چند سکه می‌توان خرید؟

طبق داده‌های نمودار، بالاترین مقدار قدرت خرید حداقل دستمزد کارگران مربوط به دهه 1380 بوده که البته در این دوره علاوه‌بر حجم پایین و کم‌اثر تحریم‌ها، دولت با اتکای به درآمدهای سرشار نفتی برای چندین سال اقدام به میخکوب نرخ ارز کرده بود (فارغ از تبعاتی همچون بیماری هلندی سیاست مذکور).

همچنین علاوه‌بر دهه 1380، این داده‌ها نشان می‌دهد طی 44سال اخیر بالاترین مقدار قدرت خرید کارگران مربوط به سال‌هایی است که دولتها توانسته‌اند افسار تورم را بکشند. به عبارتی، در کنار افزایش عادلانه دستمزد کارگران، کنترل تورم نیز یکی از بهترین سیاست‌های حمایتی از حداقل‌بگیران و البته همه اقشار مردم است.

اخبار مرتبط
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.
بازار ایران متأسفانه شاهد حضور کالاهای تقلبی در انواع مختلف، ازجمله لوازم آرایشی، شوینده، موبایل، شیرآلات، دلار، زعفران، لپ‌تاپ، عطر و ادکلن و... است.
طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها