یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

علائمی که نشان می‌دهند کمبود ویتامین D دارید/ ۵ روش برای تامین این ویتامین

06 فروردین 1403
علائمی که نشان می‌دهند کمبود ویتامین D دارید/ ۵ روش برای تامین این ویتامین

 دریافت ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی، سیستم ایمنی و دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها مهم است. از آنجایی که مهمترین منبع این ویتامین نور خورشید است دور بودن از نور می‌تواند افراد را با کمبود ویتامین D مواجه کند.

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

به گزارش بانک اول،اگر علائم زیر را برای مدتی بیش از یک الی دو ماه تجربه کردید، احتمالاً با کمبود ویتامین D مواجه هستید و بد نیست با مراجعه به پزشک، آزمایش خون بدهید و به طور دقیق وضعیت ویتامین D خون خود را چک کنید.

۱) اغلب مریض می‌شوید

ویتامین D در تقوت سیستم ایمنی نقش اساسی دارد و بدن را برای مبارزه مؤثر با ویروس‌ها و باکتری‌ها مجهز می‌کند. به همین دلیل، یکی از علائم شایع کمبود ویتامین D این است که به‌طور مکرر بیمار شوید. کمبود این ویتامین منجر به تضعیف پاسخ ایمنی می‌شود و بدن را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌کند.

۲) نوسانات خلقی یا افسردگی را تجربه می‌کنید

کمبود ویتامین D نه تنها بر سلامت جسمی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند خلق و خو را نیز تحت تأثیر قرار دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بین سطوح پایین ویتامین D و اختلالات خلقی، از جمله افسردگی، ارتباط وجود دارد. هم‌چنین بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با تشدید علائم اضطراب، افسردگی، غم و اندوه طولانی‌مدت مرتبط است.

۵ علامتی که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D دارید

۳) احساس خستگی می‌کنید

نشانه دیگری که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D دارید، این است که به طور مداوم دچار خستگی و کسالت هستید. از آنجا که ویتامین D در تولید انرژی نقش دارد، در برخی موارد ممکن است برخلاف استراحت کافی، به طور مداوم احساس خستگی کنید یا به دلیل کمبود انرژی، تحمل و ادامه‌ روز برایتان سخت باشد. خستگی مفرط را جدی بگیرید چون به شما می‌گوید که بدنتان ویتامین D کافی ندارد.

۴) درد عضلانی دارید

تجربه دردهای عضلانی که با تمرینات ورزشی مرتبط نبوده یا با احساس ضعف مداوم همراه هستند، ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D برای قدرت عضلانی و ثبات وضعیت بدن مورد نیاز است و این ویتامین حتی به کاهش خطر ضعف عضلانی در افراد مسن کمک می‌کند.

۵) دچار کمر درد هستید

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم ضروری است. از همین رو، کمبود این ویتامین می‌تواند به درد ستون فقرات، کمر و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان منجر شود.

علائمی که نشان می‌دهند کمبود ویتامین D دارید/ ۵ روش برای تامین این ویتامین

از کجا ویتامین تامین کنیم؟

برای کسانی‌که دسترسی مناسب به نور خورشید ندارند تامین ویتامین D برای بدن کمی سخت می‌شود، اما هنوز مواد غذایی‌ای وجود دارند که می‌توانند ویتامین مورد نیاز بدن انسان‌ها را تامین کنند. شما می‌توانید ویتامین D را به طور طبیعی از غذاهای حیوانی و مقدار محدودی از غذاهای گیاهی دریافت کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱) ماهی

ماهی‌های چرب منابع خوبی از ویتامین D هستند. یک وعده ماهی قزل آلای بخارپز شده، ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D یا ۱۲.۰۶ میکروگرم از آن را تأمین می‌کند.

۲) قارچ

یک فنجان قارچ پخته‌شده ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند.

۳) تخم مرغ

تخم مرغ، به ویژه زرده آن، منبع خوبی از پروتئین است. دو عدد تخم مرغ بزرگ، ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را پاسخگو است.

۴) شیر بادام

یک فنجان شیر بادام ۲۶ درصد از نیاز روزمره افراد به ویتامین D را تأمین می‌کند. هم‌چنین شیر بادام برای تنظیم قند خون، سلامت پوست و تقویت بینایی مفید است.

۵) جگر گاو

جگر گاو منبع اصلی ویتامین B۱۲ است و ویتامین D کافی را نیز برای بدن تأمین می‌کند. ۱۰۰ گرم جگر گاو، پاسخگوی ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D است.

اخبار مرتبط
همه از مفید بودن میوه‌ها برای بدن آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها حتی از گوشت آنها سالم‌ترند؟
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها