شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

06 فروردین 1403
سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

نظام مالیاتی در دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه با اهتمام جدی به دنبال دریافت مالیات از لوکس سواران و لوکس نشینان است در همین راستا با همکاری نهادهای متولی درصدد است تا سهم مالیات این قشر مانند سایر مودیان، پرداخت شود.

به گزارش بانک اول مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر از سقف تعیین شده در قانون بودجه است مکلف به پرداخت مالیات هستند بر این اساس اطلاعات از سوی نهادهای مربوطه از جمله وزارت راه و شهرسازی و پلیس به سازمان امور مالیاتی جهت شناسایی مالکان ارسال می شود و این سازمان متولی محاسبه و دریافت مالیات است.

دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت و باغ ویلاها و خودروهای لوکس از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم کلید خورد و این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز ادامه داشت.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز(با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های مجلل(لوکس) که ارزش آنها بیش از دویست میلیارد ریال یعنی معادل ۲۰ میلیارد تومان باشد و مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت ندادهاند از شمول این حکم مستثنی است.

این رقم واحدهای گرانقیمت بر اساس بودجه ۱۴۰۳، تغییر کرد و بر اساس قانون زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال یعنی معادل ۳۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار ارزش می‌شود.

طبق بودجه ۱۴۰۳، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیست. باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ ویلاهای مجاز است.

طبق این قانون، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداریها موظفند امکان دسترسی برخط به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول بر اساس ارزش به قیمت روز آنها که بر مبنای آخرین ارزش معاملاتی موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی تعیین میشود، مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

دریافت مالیات از املاک گرانقیمت در راستای تنظیم گری در اقتصاد مسکن و عرضه و تقاضا در بازار مسکن مورد توجه قرار گرفت از این رو دریافت مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌ قیمت در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است. این سازمان اقدامات لازم را از منظر ایجاد بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری برای امکان مطالبه و وصول مالیات‌های مذکور انجام داد.

این سازمان برای محاسبه مالیات از املاک گرانقیمت نیازمند اطلاعاتی از سایر دستگاه هاست تا با شناسایی این اطلاعات اقدام به صدور ابلاغیه مالیاتی کند.

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

چند ملک گرانقیمت در سال ۱۴۰۲ شناسایی شد؟

بر اساس آخرین اطلاعات از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، برای سال ۱۴۰۰ تعداد بیش از ۱۲ هزار خانه گرانقیمت به ارزش ۳۹۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۱، بیش از ۴۰ هزار خانه گرانقیمت به ارزش یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۳۵ هزار خانه گرانقیمت به ارزش بیش از سه هزار میلیارد تومان شناسایی شده است.

در بهمن ماه سال گذشته بود که رییس سازمان امور مالیاتی کشور، درباره آخرین وضعیت خانه های لوکس گفت که مالیات ستانی از خانه و خودروهای لوکس در سال ١۴٠٠ مشمول خانه‌های بالای ١٠ میلیارد تومان بود که این عدد با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و در سال ١۴٠١ خانه‌ها با ارزش بالای ١۵ میلیارد تومان و در سال ١۴٠٢ واحدها با ارزش ٢٠ میلیارد تومان مشمول مالیات بر خانه‌های لوکس می‌شوند.

محمد هادی سبحانیان اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ تعداد خانه های لوکس شناسایی شده ۱۲ هزا رو ۳۰۰ واحد که ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شده، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد شناسایی شده و مالیات تعیین شده در حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۰ هزار واحد لوکس شناسایی شده که مالیات تعیین شده آن هم حدود هفت هزار میلیارد تومان است.

سبحانیان با بیان اینکه مشمولان تا بهمن ماه فرصت پرداخت مالیات دارند، گفت که اگر مالکان نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند عملیات اجرایی برای آنها به اجرا می‌رسد که البته در نقل و انتقالات مسکن مالیات را وصول می کنیم که تاکنون از این محل حدود ١۵٠ میلیارد تومان وصول کردیم.

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

مالکان خودورهای لوکس چقدر مالیات پرداخت کردند؟

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (خ) تبصره (۶) مالیات ستانی از خودروهای لوکس مورد توجه قرار گرفته است. از این رو انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود.

طبق این قانون سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات مربوط به خودروهای گرانقیمت را از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی دریافت و پس از پالایش و استخراج اطلاعات مشمولان، مالیات متعلق بر اساس قواعد محاسباتی صادر و به مالکان ارائه می‌شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت مالیات از خودروهای لوکس گفته است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۷ هزار خودرو با قیمت ٢هزار میلیارد تومان مشکل مالیات بر خودروهای لوکس شدند، همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۲ هزار خودرو با نرخ ۲۳۰۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شدند و سال ۱۴۰۲ برای ۱۶۲ هزار خودرو با ارزش ۲۸۰۰ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، ۱.۵ میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است.

هر چند سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم مصمم به دریافت مالیات از مالکان خانه ها و خودروهای لوکس است اما همچنان این افراد از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند ضمن اینکه در زمان نقل و انتقال و فروش به طور قطع در تور مالیات گرفتار می شوند اما نیاز است تا سیاست هایی اتخاد شود تا در موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات کنند./ایرنا

اخبار مرتبط
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.
بازار ایران متأسفانه شاهد حضور کالاهای تقلبی در انواع مختلف، ازجمله لوازم آرایشی، شوینده، موبایل، شیرآلات، دلار، زعفران، لپ‌تاپ، عطر و ادکلن و... است.
طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها