دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

كاهش ۱۰ هزار برابری ارزش پول ملی ايران

05 اردیبهشت 1403
كاهش ۱۰ هزار برابری ارزش پول ملی ايران

كارشناس اقتصادي با تاكيد بر اين نكته كه اقتصاد ايران درگير بحران جدي ريزش ارزش پول ملي است، گفت: متاسفانه در چهار دهه اخير ارزش پول ملي در ايران ۱۰ هزار برابر كاهش يافته است.

به گزارش بانک اول، احمد حاتمي يزد، گفت: اتفاقاتي زنجيروار زمينه را براي بروز اين بحران مهيا كرده است.

عامل مهم اين اتفاق يعني ريزش ارزش پول ملي، افزايش شديد نرخ تورم است و رشد تورم نيز ريشه در افزايش نقدينگي دارد.

به عبارت ديگر دولت‌ها در ايران سياست پرداخت درستي ندارند و با پيش‌بيني هزينه‌هاي غيرضروري در بودجه، موجب بروز ناترازي و ايجاد كسري در بودجه مي‌شوند.

اين اتفاقات نيز دست به دست هم مي‌دهد و چنين شرايط نامساعدي را ايجاد مي‎كند.

حاتمي يزد به خبرانلاین، تاكيد كرد: وقتي درآمد و هزينه تطابقي با هم ندارند، دولت بانك مركزي را مجبور به چاپ پول مي‎كند و در نتيجه پول بدون پشتوانه را راهي اقتصاد مي‌كند.

اگر كالاها و خدمات همپاي تورم در اقتصاد رشد مي‌كرد چنين بحراني به وقوع نمي‌پيوست اما متاسفانه شرايط توليد در بخش كالا و خدمات در ايران شرايط بسيار ناگواري است.

او تورم را گرفتن ماليات از فقرا و دادن پول و امكان به ثروتمندان دانست و گفت: در اين فضا طبقه متوسط در حال از بين رفتن است.

متاسفانه شكاف طبقاتي در حال عميق شدن است. افراد به صرف نداشتن خانه، هر روز بيشتر از روز گذشته در فشار و تنگنا قرار مي‌گيرند.

حاتمي يزد با تاكيد بر اينكه تورم بي هيچ اغراقي ام‌الفساد جامعه است، گفت: بالا رفتن تورم و كاهش قدرت خريد افراد را ناگزير به داشتن شغل دوم و سوم مي‌كند در نتيجه كارها درست پيش نمي‌رود و بحران پديدار مي‌شود.

حتي من معتقدم پايين بودن بهره‌وري و فساد اداري و قاچاق و… تا حدي به معضل تورم در كشور مرتبط است. در شرايط فعلي همه‌چيز در خدمت طبقه بسيار ثروتمندي است كه جمعيت اندكي دارند اما از همه مواهب برخوردارند.

واقعا شرايط امروز ايران مصداق ضرب‌المثل قديمي شده كه از نخورده مي‌گيرند و به خورده مي‌دهند چون همانطور كه گفتم تورم مالياتي است كه به فقرا فشار مي‌آورد .

او مسووليت اصلي بانك مركزي را پيشگيري از تورم دانست و گفت: وقتي بانك مركزي مستقل نيست، وضعيتي مثل وضعيت ايران پديدار مي‌شود چرا كه دولت بانك مركزي را مجبور با چاپ پول مي‌كند و در نهايت تورم به مردم تحميل مي‌شود.

آن وقت ما مي‌شنويم كه رييس كل بانك مركزي نسبت به تضعيف حكمراني ريال در اقتصاد اعتراض دارند.

او در جواب اين پرسش كه نرخ تورم در سال جاري به نظر شما به هدف دولت يعني بازگشت به كانال ۲۰ تا ۳۰ درصد نزديك خواهد شد يا خير؟ گفت: نه تنها امسال بلكه در سال آينده نيز به نظر من نرخ تورم بالاتر از چهل درصد باقي خواهد ماند.

اين مدير اسبق بانكي گفت: جامعه در حال تغيير وضعيت است. طبقه متوسط تحت تاثير سياست‌هاي اشتباه اقتصادي در حال از بين رفتن است و در نتيجه اين اتفاق جامعه به دو طبقه فقير و بسيار ثروتمند تقسيم مي‌شود.

در اين جامعه طبيعتا توسعه‎اي رخ نمي‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نيز مويد همين مدعاست.

اخبار مرتبط
عبدالله اسفندیاری رئیس اتحادیه خرازان تهران در حاشیه این مراسم با تاکید بر ضرورت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا اظهار کرد: بر اساس قانون باید تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تا ۲۵ اردیبهشت ماه جاری صورت بگیرد.
شایان ذکر است که ارائه تصویر ثبت سفارش و اصل قبض انبار یا تاییدیه مرجع صدور قبض انبار جهت بررسی درخواست کلیه متقاضیان الزامی است.
ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار را می‌توان مهم‌ترین ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری دانست که در صندوق بدون دریافت ودیعه نقدی و با تخفیف حداکثر 50 درصدی در کارمزد، به درخواست واحدهای تولید کوچک و به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.
سقف خرید روزانه از طریق درستگاه های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است. علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها