جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

10 دلیل برگشت چک در بانک

11 اردیبهشت 1403
10 دلیل برگشت چک در بانک

چک یکی از ابزارهای رایج پرداخت در معاملات است که در صورت کافی بودن موجودی حساب و رعایت شرایط قانونی، قابل وصول خواهد بود.با این حال، در برخی موارد ممکن است چک به دلیل نبود موجودی یا مشکلات قانونی برگشت بخورد.

علت های برگشت چک

به گزارش بانک اول چک به ۱۰ دلیل ممکن است در شعب بانک‌ها برگشت بخورد.

چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.

چک وصولی به چکی گفته می‌شود که صحت آن مورد تایید بانک عهده بوده و بانک نسـبت بـه پرداخت آن اقدام کرده است.

چک برگشتی به چکی گفته می‌شود که در هنگام ارائه به بانک جهـت وصول، به دلایل ذیـل غیر قابل پرداخت است.

۱. امضا مطابقت ندارد.

۲. نقص امضا داردـ

۳. مغایرت تاریخ عددی و حروفی.

۴. امضا چک مخدوش است.

۵. مندرجات چک مخدوش است.

۶. مبلغ حروفی با عددی چک مغایر است.

شرایط صدور چک موردی چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است ؟

چک موردی، چکی است که به صورت موردی به اشخاص حقیقی فاقد حساب جاری و دسته چک ارائه می‌‎شود. با ما همراه باشید تا با شرایط صدور چک موردی آشنا شویم .

۷. حساب مورد نظر مسدود است.

۸. چک با این سری و سریال مسدود است.

۹. حساب دارای کسر موجودی است.

۱۰. حساب مورد نظر فاقد موجودی است.

عواقب برگشت خوردن چک

ثبت در سوابق بانکی: اطلاعات مربوط به چک‌های برگشتی در سوابق بانکی صادرکننده ثبت می‌شود و این امر می‌تواند در آینده برای او مشکلاتی در زمینه دریافت وام، تسهیلات بانکی، و … ایجاد کند.
محرومیت‌های اجتماعی: صادرکننده چک برگشتی ممکن است از برخی خدمات و تسهیلات اجتماعی مانند دریافت پروانه کسب، افتتاح حساب جدید، و … محروم شود.
مسئولیت کیفری: در برخی موارد، برگشت چک می‌تواند مسئولیت کیفری برای صادرکننده به دنبال داشته باشد و او به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم شود.

اخبار مرتبط
اتفاق مهم دیگر که انتظار می‌رود به‌زودی در کل شبکه بانکی اجرایی شود، امکان نقد کردن چک‌ها به‌صورت آنلاین است، چرا که تا پیش از این نقد کردن چک‌ها فقط درون سامانه‌های اینترنتی هر بانک انجام می‌شد و مشتریان نمی‌توانستند چک دیگر بانک‌ها را نقد و به‌حساب مشتریان واریز کنند. حالا اما این مشکل هم حل شده و یک بانک تخصصی با همکاری بانک مرکزی پیشگام شده که انتظار می‌رود به‌زودی بقیه بانک‌ها هم این مسیر را طی کنند.
این امر به ارتقای فرهنگ پرداخت در جامعه و بهبود انضباط مالی افراد کمک می‌کند. اما این کار معایبی را نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن ها توجه کرد. برخی از افراد ممکن است برای انجام فعالیت‌های تجاری خود به نقدینگی بیشتری از سقف اعتباری تعیین شده نیاز داشته باشند.
در شکایت چک بلا محل در هر زمانی که صادر کننده چک ، وجه چک و خسارات را بپردازد ، رسیدگی کیفری متوقف می شود و در صورت صدور حکم نیز حکم اجرا نمی شود و اگر در حال اجرا باشد اجرا متوقف می شود. شکایت کیفری چک بلا محل فقط علیه صادر کننده ی چک قابل تصور است نه ضامن و ظهرنویس.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین گفت: وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه میدهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال اقدام می کنند و نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها