دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

چرا هیچ خبری از بیمه بیکاری نیست؟ / وقتی وزارت کار در عمل به وعده و ظیفه خود کوتاهی می‌کند

24 خرداد 1401
چرا هیچ خبری از بیمه بیکاری نیست؟ / وقتی وزارت کار در عمل به وعده و ظیفه خود کوتاهی می‌کند

به‌گزارش بانک اول مرتضی قاسمی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق از بیمه بیکاری می‌نویسد: بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها میگذرد و نتیجه‌ی این تعطیلی‌ها بیکار شدن کارگران و مشکلات معیشتی ناشی از آن است.


تکلیف قانونی دولت در حمایت از نیروی کار در ماده ۳۰ قانون کار بیان شده بدین صورت که چنانچه کارگاه بر اثر قوه قهریه و یا حوادث غیر قابل پیش بینی تعطیل گردد و کارگران آن بیکار شوند دولت مکلف است با توجه به اصل بیست و نهم قانون اساسی و با استفاده از درآمد‌های عمومی و در آمد‌های حاصل از مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تأمین معاش کارگران بیکار شده کارگاه‌های مشمول این قانون اقدام نماید.


ضمناً طبق ماده ۲ و ۳ قانون بیمه بیکاری و ماده ۵ آیین نامه‌ی اجرایی این قانون، بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه بیکار می‌شوند با معرفی واحد کارواموراجتماعی محـل از مقـرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد و سـازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر شده طبق قانون، به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.
طبق آمار اعلام شده از طرف مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرحله اول از میان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری که تا ۱۵ فروردین ماه در سامانه‌ی ثبت درخواست بیمه بیکاری کرونایی ثبت نام‌کرده بودند لیست حدود ۲۷۵ هزار مشمول پبه تامین اجتماعی ارسال شده و ۱۸۱ هزار نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.


سوال اینجاست که آیا تابحال به این تعداد کارگرانی که واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری شناخته شده اند چیزی پرداخت شده یا خیر؟


طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری واحد‌های کار و امور اجتماعی حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از اخذ مدارک متقاضی باید اظهار نظر کنند و در صورت تأیید، بیمه شده‌ی بیکار را کتباً به سازمان تأمین اجتماعی معرفی نمایند و واحد‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی مکلفند ظرف ۱۰ روز پس از ثبت معرفی نامه فرد بیکار، نسبت به احراز شرایط مربوطه اظهارنظر و سپس مقرری بیمه بیکاری وی را برقرار نمایند.


قسمت تلخ این ماجرا اینجاست که بیش از دوماه از این مهلت قانونی سپری شده و هنوز خبری از واریز بیمه بیکاری نیست؛ این در حالی است که چند روز قبل مدیر کل حمایت از مشاغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از واریز بیمه بیکاری مشاغل زیان دیده از کرونا تا قبل از عید فطر داده بود، اما باز هم به این وعده عمل نشد و این عیدسعید هم به کام کارگران مظلوم تلخ شد.


این راهی که دولت پیش گرفته است شاید با این خیال باشد که علی رغم انقضاء مهلت قانونی، مقرری بیمه بیکاری کرونایی چندماه اخیر را باهم یکجا واریز کند، اما همانطور که بیان گردید این مخالف صریح نص قانونی است، ضمن اینکه کارگران نیازمند مزد ماهیانه‌ی خود هستند و این تفکر دولت کاملاً خلاف انصاف و عدالت است.


اما حال که با وجود شرایط بحرانی موجود دولت خلف وعده کرد و به تکلیف قانونی خود عمل نکرد باید گفت طبق بند الف ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری می‌توان از این تخلف به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در صورت شکایت کارگران بیمه شده در دیوان عدالت اداری قوه قضاییه مکلف به رسیدگی است و قطعاً در اولویت اول به این پرونده رسیدگی و دولت را به پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونایی الزام خواهد کرد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
افشین یاری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

فکر ما کارگر بدبخت نیستن که ۴ ماه کرایه خونه ندادم . اصلن بیمه بیکاری میخوان بدن یا نه خودشون بیشتر احتیاج دارن بخورن و یا باهاش برن کانادا . والا ما ۱ماه شد که گفتن شماره حساب رو ثبت کنید.

حسن حسینی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

کاملا موافقم.من یه کارگر ۳ ماه هیچ درامدی ندارم قسط دارم ۳ نفر عایله .صبر ایوب که ندارم.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها