ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

یارانه ای به مبلغ 2میلیون و 650 هزار تومانی که ناشناخته مانده است

24 خرداد 1401
یارانه ای به مبلغ 2میلیون و 650 هزار تومانی که ناشناخته مانده است

به گزارش بانک اول از دوره ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد کشور مردم ما با مقوله ای به نام یارانه نقدی آشنا شدند. قضاوت این که یارانه نقدی خوب است یا بد ، در مقاله ها و گزارش های تخصصی فراوانی به نقد کشیده شده و قصد پرداختن به آن را نداریم اما افزایش کمک های دولتی به مردم نشانه واضحی از افزایش فقر و نیاز اقشار مردم به کمک های دولتی برای گذران زندگی است.

ایران در حال حاضر به سرزمین انواع یارانه ها – از یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی گرفته تا یارانه معیشتی و یارانه‌های مناسبتی مثل یارانه ماه رمضان یا وام قرض الحسنه ۱ میلیون تومانی دوران کرونا و … – تبدیل شده بدون آن که این یارانه‌ها تاثیر آنچنانی در بهبود زندگی اقشار کم درآمد داشته باشد. در میان این یارانه‌ها، یارانه ۲ میلیون ۶۵۰ هزار تومانی هم ازطرف  سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود که تاکنون چندان به آن پرداخته نشده است.

 ؛ یارانه‌مرگ؛ ۲میلیون تومان به قلم خانم مهفام سلیمان بیگی به این کمک دولتی پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ طبق بند ۱۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که برای تامین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده، در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند، به بازماندگان او پرداخت می‌شود. این وام معادل1 ماه حداقل حقوق( دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان) است.

بر اساس این گزارش برای دریافت قیمت  مذکور که عنوان یارانه‌مرگ را برای آن برگزیده مدارکی لازم است که عبارتند از دفترچه درمانی متوفی، گواهی فوت بیمه شده، مستندات و مدارک مربوط به کفن و دفن (فاکتور و …).

در این گزارش تصریح شده است که کمک هزینه ۲ میلیون و ۵۰۰ تومانی سازمان تامین اجتماعی درحالی به بازماندگان پرداخت می‌شود که هزینه های فوت یک نفر بسیار بیش از این مبلغ است و برای کثال نرخ  رسمی اعلام شده برای قبر به ۲۰ میلیون تومان رسیده و حتی شنیده‌های غیررسمی حکایت از قبرهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دارند!

اخبار مرتبط
دقایقی قبل یارانه مرحله ۱۵۹ معیشتی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خانوارهای دهک های اول تا سوم به حساب سرپرستان واریز شد
موضوع تفکیک و جداسازی یارانه‌ها، همواره مورد سوال قشر زیادی از مردم است، بسیاری از مردم نمی‌دانند برای تفکیک یارانه خود باید به چه ارگانی مراجعه و یا چه اقدامی انجام دهند.
یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. یارانه تشویقی هم به‌شکل اعتبار خرید برای این گروه منظور می‌شود که اگر از آن استفاده کنند یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد.
زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شد. سرپرستان خانوار، قبل این تصمیم فارغ از رتبه و جایگاه خود در دهک‌بندی درآمدی، دقیقا در تاریخ ۲۱ ماه یارانه نقدی را می‌گرفتند و به میل و اختیار خود مجاز بودند را در قالب کالابرگ خرج کنند یا به روش محبوب از عابربانک‌ها پول نقد بگیرند. دولت اواخر پارسال روال همیشگی را به‌هم زد و برای ایجاد انگیزه مضاعف، اعلام کرد یارانه نقدی دهک یک تا سه زودتر واریز خواهد شد تا آن‌ها فرصت بیشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری داشته باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها