ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

یارانه ای به مبلغ 2 میلیون و 650 هزار تومانی که ناشناخته مانده است

24 خرداد 1401
یارانه ای به مبلغ 2 میلیون و 650 هزار تومانی که ناشناخته مانده است

به گزارش بانک اول از دوره ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد کشور مردم ما با مقوله ای به نام یارانه نقدی آشنا شدند. قضاوت این که یارانه نقدی خوب است یا بد ، در مقاله ها و گزارش های تخصصی فراوانی به نقد کشیده شده و قصد پرداختن به آن را نداریم اما افزایش کمک های دولتی به مردم نشانه واضحی از افزایش فقر و نیاز اقشار مردم به کمک های دولتی برای گذران زندگی است.

ایران در حال حاضر به سرزمین انواع یارانه ها – از یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی گرفته تا یارانه معیشتی و یارانه‌های مناسبتی مثل یارانه ماه رمضان یا وام قرض الحسنه ۱ میلیون تومانی دوران کرونا و … – تبدیل شده بدون آن که این یارانه‌ها تاثیر آنچنانی در بهبود زندگی اقشار کم درآمد داشته باشد. در میان این یارانه‌ها، یارانه ۲ میلیون ۶۵۰ هزار تومانی هم از طرف  سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

؛ یارانه‌مرگ؛ ۲میلیون تومان به قلم خانم مهفام سلیمان بیگی به این کمک دولتی پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ طبق بند ۱۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که برای تامین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده، در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند، به بازماندگان وی پرداخت می‌شود. این وام معادل یک ماه حداقل حقوق( دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان) است.

بر اساس این گزارش برای دریافت مبلغ مذکور عنوان یارانه‌مرگ را برای آن برگزیده مدارکی لازم است که عبارتند از دفترچه درمانی متوفی، گواهی فوت بیمه شده، مستندات و مدارک مربوط به کفن و دفن (فاکتور و …).

در این گزارش تصریح شده است که کمک هزینه ۲ میلیون و ۵۰۰ تومانی سازمان تامین اجتماعی درحالی به بازماندگان پرداخت می‌شود که هزینه های فوت یک نفر بسیار بیش از این مبلغ است و برای کثال قیمت رسمی اعلام شده برای قبر به ۲۰ میلیون تومان رسیده و حتی شنیده‌های غیررسمی حکایت از قبرهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دارند!

اخبار مرتبط
بر این اساس فردا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ یارانه کمک معیشتی این ماه خانوارهای اول تا سوم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌گردد.
چندین سال، یارانه نقدی در بیستم هر ماه به‌حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز می‌شد؛ اما از بهمن‌ماه بازه زمانی یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تغییر کرد و همین مسئله برخی را که به شیوه قبلی عادت کرده بودند، سردرگم کرد.
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها