جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

حقوق کارگران بعد از فوت کارفرما به چه صورت خواهد بود؟

24 خرداد 1401
 حقوق کارگران بعد از فوت کارفرما به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش بانک اول به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، براساس دستور اداری صادر شده توسط «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، درخصوص ابلاغ به ورثه کارفرما و در اجرای بخشنامه جامع ابلاغ احکام و اوراق؛ در مواردی که مخاطب ابلاغ ورثه کارفرما و یا شرکای یک کارگاه باشند، ابلاغ به همه افراد مذکور در محل ابلاغ انجام می‌شود.

با این حال چنانچه در هر مرحله ورثه از میان خود یکی را به عنوان کارفرما معرفی نمایند، در این صورت از نظر قانونی شخص معرفی شده به عنوان کارفرما شناخته می‌شود و ابلاغ‌ها و مکاتبات بعدی به نام شخص مذکور انجام خواهد شد.

تا زمانی که شخص معینی به عنوان کارفرما معرفی نشود، همه وراث و شرکا کارفرما به شمار می‌روند و ابلاغ‌ها باید به همه آنان صورت پذیرد. ضمنا ملکی یا استیجاری بودن محل کارگاه تاثیری در موضوع ندارد.

در خصوص استمرار بهره‌مندی کارگران شاغل در کارگاه از حقوق قانونی نیز بدیهی است، فوت کارفرما اخلالی در حقوق کارگران ایجاد نمی‌کند. به بیان دیگر، بهره‌مندی از معافیت‌ها و حقوق قانونی، وابسته به وضعیت کارگاه است و با تعییر قهری یا قراردادی کارفرما، معافیت‌ها و حقوق قانونی از بین نمی‌رود. در همین راستا ماده ۱۲ قانون کار نیز به گونه‌ای این مطلب را تایید می‌کند که تغییر وضعیت حقوقی کارگاه ارتباطی به کارگران ندارد و کارفرمای جدید قائم مقام کارفرمای سابق خواهد بود.

در صورت صدور جواز کسب به نام یکی از ورثه با رضایت سایر شرکا، شخص اخیرالذکر به عنوان نماینده کارفرما شناخته شده و کلیه اوراق و احکام به نام ایشان صادر و ابلاغ می‌شود.

در صورت صدور مجوز فعالیت کارگاه (پروانه کسب) به نام احدی از وراث کارفرمای متوفی و احراز اشتغال و رابطه مزد و حقوق بگیری سایر وراث شاغل در کارگاه با رعایت بخشنامه ۱۹ جدید درآمد با کارفرمای جدید، دریافت لیست و حق‌بیمه مربوطه پس از احراز سایر شرایط مقرر در قانون و آئین نامه اجرایی ذیربط با اعمال معافیت حق بیمه سهم کارفرمایی بلامانع خواهد بود.

اخبار مرتبط
اگر شورای نگهبان با مصوبه مجلس موافقت کند، روزهای غیرکاری هفته در کل کشور مثل شرایط فعلی تهران به دور روز افزایش پیدا می‌کند؛ خانوارها وقت بیشتری برای دورهم بودن دارند، آرزومندان خواب در صبح روز جمعه به مراد دلشان می‌رسند و از این به بعد احتمالاً آرزوی خواب در صبح روز یکشنبه را خواهند داشت! فعالان اقتصادی نیز با افزایش مطابقت تعطیلات هفتگی کشور با جهان می‌توانند بیشتر و بهتر به تجارت و امور اقتصادی بپردازند.
در سال‌جاری دریافت لاستیک دولتی با کمی تغییرات همراه بوده و برای دریافت این محصول باید مدارکی مانند برگ سبزخودرو، کارت ماشین و کارت ملی صاحب خودرو را داشته باشیم و به نشانی اینترنتی kala.ntsw.ir مراجعه کنیم.
به نظر می‌رسد که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اقتصاد بی‌تاثیر نبود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونا ثابت شد که خیلی از شاخ و برگ‌های دولت زیادی است و می‌توان خیلی از کارها را به راحتی پیش برد. رشیدی‌کوچی در خصوص اینکه چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند، گفت: آن طیفی که خیلی تلاش می‌کردند تا شنبه تعطیل نشود، برخی از دوستان جبهه پایداری بودند و همچنین عزیزانی که نگاهشان به دولت خیلی نزدیک است. به نظر می‌رسید که نگاه دولت تعطیلی پنج‌شنبه بود.
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها