دوشنبه, 24 اردیبهشت 1403 2024,May

کدام اموال از مالیات بر ارث معاف هستند؟

24 خرداد 1401
کدام اموال از مالیات بر ارث معاف هستند؟

به گزارش بانک اول برای آن‌که بتوانیم اموال متوفی را تقسیم کنیم و گواهی انحصار وراثت بگیریم ابتدا باید مالیات بر ارث را پرداخت نماییم و با در دست داشتن برگه مالیاتی شروع به اقدامات مربوط به گواهی انحصار وراثت نماییم.

مالیات بر ارث مالیاتی است که از وراث متوفی نسبت به سهم‌الارث آن‌ها و با توجه به نرخی که برای هر طبقه از وراث معین شده است، وصول می‌شود.

میزان مالیات چقدر است؟

براساس قوانین جدید مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تعیین میزان این نوع مالیات، طبقه‌ای است که فرد وارث در آن قرار دارد. سه طبقه مورد نظر به‌صورت زیر هستند:

طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد

طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها

طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها

براساس ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم سال ۱۳۹۵، طبق این ماده ابتدا اموال باقی مانده فرد فوت شده دسته‌بندی خواهد شد و سپس براساس گروه و دسته مربوطه به آن مالیات تعلق خواهد گرفت.

کم‌ترین درصد مالیات بر ارث متعلق به طبقه اول بوده و درصد این مالیات برای این طبقه به‌صورت زیر خواهد بود. این درصد برای طبقات بعدی به ترتیب دو و چهار برابر می‌شود.

وسایل نقلیه موتوری هوایی، زمینی و دریایی (۲ درصد)

حق‌الامتیاز و سایر حقوق مالی (۱۰ درصد)

املاک و حق واگذاری محل ۱.۵ برابر نرخ‌های ماده ۵۹

سپرده بانکی، انواع اوراق بهادار و سود متعلق به آن‌ها (۳ درصد)

سهام، سهم‌الشرکه و حق تقدم آن‌ها ۱.۵ برابر نرخ‌های ماده ۱۴۳

اموال متوفای ایرانی خارج از کشور (۱۰ درصد)

برخی اموال معاف از مالیات بر ارث

وجوه بازنشستگی، وظیفه و پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده

اثاثیه منزل متوفی

وجوه پرداختی توسط موسسات بیمه مانند بیمه عمر، خسارت فوت، دیه

اموال سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌هایی که بودجه آن‌ها متعلق به دولت است.

اموال شهرداری‌ها

اموالی که مالک خاص ندارند یا بلاعوض در اختیار افراد مذکور در بند ۴ قرار می‌گیرد.

 

اخبار مرتبط
عقد مضاربه چیست. عقد مضاربه یکی از انواع عقود اسلامی است که یک طرف آن «رب المال» و طرف دیگر «مضارب» نامیده می‌شود. مطابق با عقد مضاربه، رب المال سرمایه‌ای را به مضارب می‌دهد تا با آن اقدام به کار یا تجارت کند. سود ناشی از کار مضارب بر اساس آنچه از پیش معین‌شده است میان رب المال و مضارب تقسیم می‌شود.
سربازان متاهل که خدمت سربازی خود را در مناطق عملیاتی می‌گذارند، در فروردین ۱۴۰۳ حداقل معادل ۱۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان حقوق دریافت کردند
شیف همچنین هشدار می‌دهد که سیاست‌های فدرال رزرو می‌تواند ضد تولیدکننده باشد و بی‌ثباتی اقتصادی بیشتری را به وجود آورد. او معتقد است که فشارهای رکودی ممکن است فدرال رزرو را مجبور کند نرخ بهره را کاهش دهد و دوباره اقدام به تسهیل کمی (QE) کند که نتیجه آن، بدتر شدن تورم خواهد بود.
امروزه بانک‌ها پیش از هر اقدامی برای پرداخت وام به مشتریان خود، از آن‌ها رتبه اعتبارسنجی درخواست می‌کنند و اگر رتبه اعتبارسنجی فرد بالا باشد به او وام می‌پردازند،

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
م م
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

فکر کنماول انحصاروراثت است بعد مالیات نه ؟

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها