یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

واکنش بازار سهام و طلا به زمزمه‌های افزایش نرخ بهره

24 خرداد 1401
واکنش بازار سهام و طلا به زمزمه‌های افزایش نرخ بهره

به گزارش بانک اول قیمت طلای جهانی در پایان معاملات روز گذشته روی 1784 دلار قرار داشت. قیمت طلا در شروع معاملات امروز تا 1788 دلار نیز بالا رفت، اما دوباره نزولی شد و در ساعت 12 و 15 دقیقه عصر به وقت ایران روی 1784 دلار ایستاد.

فدرال رزرو با شدیدترین فضای تورمی از سال 1980 تا کنون مبارزه می‌کند و برخی آمارهای تورمی که در روز جمعه منتشر شد از سال 1982 بی‌سابقه بود. فدرال رزرو تسریع تیپرینگ را به زودی آغاز خواهد کرد و بعد از آن نوبت به افزایش نرخ بهره می‌رسد که احتمالا طی چند مرحله در سال 2022 انجام خواهد شد. اما تحلیل‌گران معتقدند که وقتی نرخ بهره به 1.5 درصد برسد آنجاست که بازار سهام به نوعی فلج خواهد شد. تحلیل‌گران برای آن زمان، شرایطی حتی بحرانی‌تر از رکود تورمی را متصور هستند و پیش‌بینی می‌کنند، سرعت رشد اقتصادی به شدت کاهش یابد. به اعتقاد آن‌ها حجم بالای بسته‌های حمایتی که در دوران پاندمی تزریق شد، به راحتی دست از سر اقتصاد جهانی برنمی‌دارد.

قیمت بیت کوین و اتریوم کاهش یافت

تغییرات قیمتی بیت کوین در 24 ساعت گذشته منفی بود و قیمت این ارز دیجیتال در ساعت 12 و 16 دقیقه عصر امروز به وقت ایران 47 هزار و 324 دلار گزارش می‌شد. سرمایه بازار بیت کوین به 894 میلیارد دلار رسیده بود و بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته 7.2 درصد اختلاف داشتند. تحلیل‌گران معتقدند، قیمت بیت کوین شانس خوبی برای رشد در سال 2022 دارد، اما ریسک سقوط به سطوحی نزدیک به 8 هزار دلار نیز وجود خواهد داشت، از طرف دیگر این که ارزهای دیجیتال ناپدید شوند، تنها با دخالت دولت و ممنوع کردن ارزهای دیجیتال محتمل است.

قیمت اتریوم نیز مانند بیت کوین بازدهی منفی را در 24 ساعت گذشته به ثبت رساند و روی 3 هزار و 810 دلار قرار گرفت. سرمایه بازار اتریوم 452 میلیارد دلار و اختلاف بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته 8.9 درصد گزارش می‌شد.

اخبار مرتبط
بازار امروز شاهد عقب نشینی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۴ هزار تومان، قیمت حواله دلار در کانال ۴۱ هزار تومان و قیمت یورو هم در کانال ۴۷ هزار تومان پیشروی کردند. به عقیده معامله‌گران با کاهش تنش در منطقه، قیمت‌ها از روند صعودی دست کشیدند و ریزش بازار را به ۴ دلیل اشباع خرید در بازار، از دست رفتن حمایت‌های مهم نرخ دلار و سکه، دیپلماسی فعال اقتصادی دولت با سفر وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی به عربستان و تذکر مجلس به بازارساز جهت حضور فعالانه‌تر در بازار می‌دانند.
در سال‌های اخیر شاهد افزایش ورود و عرضه دلار تقلبی در بازار ایران بوده‌ایم. این موضوع چالش‌های زیادی را برای مردم و فعالان اقتصادی به‌وجود آورده است.
سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز ضمن تکذیب این ادعا، طرح این شائبه‌ها را از سوی کسانی دانست که از این حواشی سود می‌برند. بانک مرکزی از سال گذشته برای ساماندهی بازار طلا و سکه اقدام به حراج سکه کرد که تاکنون 10مرحله از این حراج انجام شده است. در حراج‌های ابتدایی تنها ربع سکه عرضه می‎شد اما کمی بعد نیم‌سکه و سکه تمام نیز در این حراج‌ها عرضه شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها