ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

بخشنامه اعطای وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد

24 خرداد 1401
 بخشنامه اعطای وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد

به گزارش بانک اول در اسفندماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلغ و جزئیات وام تکلیفی  ازدواج را تعیین کردند. طبق موافقت نمایندگان، قرار شد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ابتدای سال ۱۳۹۷ بوده، یک میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۱۰ساله و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای مردان زیر ۲۵سال و زنان زیر ۲۳سال، یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال پرداخت شود. در واقع به زوج‌هایی که هر دو واجد این شرایط باشند، در مجموع ۳۰۰میلیون و اگر تنها یکی از آنها در این دسته‌ها قرار بگیرد در مجموع ۲۷۰میلیون و اگر هیچکدام در این بازه سنی قرار نگیرند در مجموع ۲۴۰میلیون تعلق می‌گیرد. 

امروز بانک مرکزی بر اساس بند ”الف“ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده بود بانک مرکزی مکلف شد از محل ۱۰۰درصد مانده سپرده‌های قرض الحسنه و ۵۰درصد سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تامین کند. همچنین بانک‌ها باید براساس اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته و یا یک ضامن معتبر اقدام به پرداخت تسهیلات کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند نیز بر عهده بانک مرکزی، بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط گذاشته شد. عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت این تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است. همچنین تمام بانک‌ها موظف شدند تا به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت را به صورت عمومی اعلام کنند.

علاوه بر این موارد، اعلام شد با توجه به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، این تسهیلات به افراد درج‌شده در این قانون دو برابر افراد عادی تعلق می‌گیرد.

گفتنی است بانک مرکزی تاکید کرد ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر طی یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.

اخبار مرتبط
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری از پرداخت تسهیلات تشویقی ازدواج به متولدین دهه ۶۰ ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت با کارمزد ۴ درصد خبر داد.
وام قرض‌الحسنه اشتغالزایی فردی در سال جاری ۱۵۰ میلیون تومان و کارفرمایی حداکثر ۴ میلیارد تومان است؛ بانک مرکزی ضمن ابلاغ بخشنامه شرایط تضامین این وام را تشریح کرد.
بازپرداخت ۶۰ ماهه است اقساط ماهانه پرداختی شما در این حالت 5,258,328 تومان خواهد بود و کل سود وام 15,499,680 تومان و جمع اصل وام و سود آن نیز 315,499,680 تومان می شود که باید در مدت ۵ سال به بانک بازگردانده شود.
بانک ملت از مجموع ۱۸۵ هزار و ۷۷۷ نفر مراجعه‌کننده به ۱۵۱ هزار و ۴۹ نفر وام فرزندآوری داده است. از این تعداد، ۳۴ هزار و ۷۲۸ نفر در صف وام این بانک مانده‌اند. این آمار و ارقام یعنی تنها حدود ۱۸ درصد در صف وام مانده‌اند و ۸۲ درصد موفق به دریافت وام فرزندآوری شده‌اند. همچنین بانک ملی ایران ۱۴۷ هزار و ۳۹۸ هزار فقره وام پرداخت کرده است. از مجموع ۱۶۸ هزار و ۵۴۹ نفر متقاضی، ۱۲ درصد یعنی ۲۱ هزار و ۱۹۶ نفر در صف دریافت وام هستند و ۸۸ درصد وام را تحویل گرفته‌اند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها