یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

ظهور نشانه‌های رشد در بازار سهام

09 آذر 1402
ظهور نشانه‌های رشد در بازار سهام

به‌دنبال تصمیمات جدید سازمان بورس مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، روز گذشته شاخص کل بورس تهران با یک رشد پرقدرت مواجه شد.


به‌گزارش بانک اول سازمان بورس از ابتدای هفته جاری 2 فراخوان مهم منتشر کرده است. در نخستین فراخوان نهاد ناظر بازار سرمایه از هلدینگ‌های بزرگ دعوت کرد تا وارد فرایندتجدید ارزیابی دارایی‌هایشان شوند و روز گذشته در فراخوان جداگانه‌ای 6بانک دیگر را نیز به این فهرست اضافه کرد. استدلال سازمان بورس این است که ارزش بازار شرکت‌های بورس در حال حاضر کمتر از ارزش دارایی آنها است و این شرکت‌ها باید دارایی‌هایشان دوباره ارزیابی شود. برخی تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها می‌تواند آثار مثبتی بر شاخص‌های بورس داشته باشد. به‌دنبال این موضوع روز گذشته شاخص کل بورس تهران با یک رشد پرقدرت مواجه شد و با 1.4درصد افزایش به 2میلیون‌و60هزار واحد رسید.
همزمان با رشد شاخص کل، ارزش معاملات خرد هم 30درصد افزایش یافت و به مرز 5هزار میلیارد تومان رسید. دیروز همچنین بیش از 268میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد که نشانه‌ای از افزایش تقاضا برای خرید سهام است. به‌نظر می‌رسد برنامه‌های سازمان بورس می‌تواند معاملات بازار سهام را ظرف روز‌های آینده تحت‌تأثیر قرار دهد و منجر به رشد شاخص‌های بورس دست‌کم به‌صورت موقت شود.



 

اخبار مرتبط
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت.
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها