شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

آرامش قبل از طوفان در بازار طلا / روی طلا کوتاه مدت فکر نکنید!

14 آذر 1402
آرامش قبل از طوفان در بازار طلا / روی طلا کوتاه مدت فکر نکنید!

تلاطم بازار جهانی طلا ادامه دارد و انس جهانی به کمتر از ۲۰۴۰ دلار رسیده است؛ تغییر جهتی که بر خلاف پیش‌بینی‌هایی بود که انس را ۲۵۰۰ دلار متصور می‌کردند، اما به نظر می رسد که منجر به تداوم روند افزایشی قیمت طلا تا اسفند امسال باشد.

به گزارش بانک اول  قیمت جهانی طلا پس از صعود غیرمنتظره و رکوردشکنی در شروع بازارهای روز دوشنبه، به یکباره کاهش چشمگیری پیدا کرد؛ به نحوی که هر انس در روز گذشته به بالای ۲۱۰۰ دلار هم رسید؛ اما این رقم دوام چندانی در بازار نداشت و در حال حاضر قیمت هر انس به ۲۰۳۷ دلار رسیده که نشان از کاهش حدود ۷۰ دلاری دارد.

در ۱۰ روز گذشته رشد قیمت انس جهانی تاثیر آرامی بر بازار سکه و طلا گذاشت؛ به صورتی که هر مثقال طلا به مرز ۱۱ میلیون تومان نیز رسید و سکه نیز از ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد.

هر چند به اعتقاد کارشناسان بازار طلا، این روند افزایش قیمت‌ها با رشد تقاضا یا نرخ ارز می‌توانست بیشتر باشد؛ اما این دو عامل باعث شد قیمت طلا و سکه نوسان شدیدی نداشته باشد.

از سوی دیگر برخی‌ها معتقدند افزایش قیمت طلا و سکه جدای از بحث انس ناشی از یک رشد تقاضا نیز بوده است.

در همین زمینه عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: قابل پیش بینی بود که قیمت‌ها روبه افزایش است؛ در بازارهای داخلی خارجی حجمی از تقاضا وارد بازار شده و متناسب با این تقاضا عرضه صورت نمی‌گیرد؛ به همین دلیل قیمت‌ها رشد کرده که روند طبیعی بازار است.

با وجود اینکه انس جهانی از رکورد ۲۱۰۰ دلاری فاصله گرفته است، این عضو اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید افزایش قیمت انس بیشتر از این مقدار خواهد شد و تا تا نیمه اسفند ماه بازار روند افزایشی خواهد داشت.

با توجه به رفت و برگشت قیمت طلا و آینده نامعلوم بازار، محمدولی توصیه می‌کند مردم سرمایه‌گذاری کوتاه مدت روی طلا نداشته باشند.

وی می‌گوید: بازار طلا برای میان مدت و بلند مدت بهترین بازار برای حفظ سرمایه است توصیه این است که مردم با مدیریت سرمایه‌های خرد، اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند اقدام به خرید کنند.

بر خلاف اظهار نظر برخی فعالان بازار طلا، محمدولی معتقد است این افزایش قیمت یک تقاضایی نیز وارد بازار کرده است. او می گوید: زمانی که قیمت هر مثقال طلا ۲۰۰ هزار تومان افزایش دارد یا طلا گرمی ۸۰ هزار تومان گران می‌شود، نشان می‌دهد تقاضا نیز تغییر کرده است و بازار برای ورود و سرمایه‌گذاری شرایط خوبی می‌تواند داشته باشد.

از طرف دیگر، کاهش که حباب سکه به افت تقاضا نسبت داده می‌شود این عضو اتحادیه معتقد است که تغییر حباب خود از تغییر قیمت طلا تاثیر می‌پذیرد و زمانی که قیمت‌ها رشد می‌کنند نباید انتظار رشد حباب را نیز داشت چون در این صورت بخشی از متقاضی بازار از بین خواهد رفت بنابراین بازارساز تلاش می‌کند حباب را کاهش دهد.

وی در پیش بینی از قیمت طلا و سکه نیز می گوید: روند و شرایط فعلا همین خواهد بود اما ممکن است پس از افزایش قیمتی که صورت گرفت در یکی دو روز آینده قیمت‌ها کاهش یابد.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها