شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سود سپرده عمره چگونه محاسبه شد ؟

09 دی 1402
سود سپرده عمره چگونه محاسبه شد ؟

رئیس سازمان حج و زیارت نحوه محاسبه سود ودیعه عمره و تفاوت قیمت آن با کل هزینه سفر را تشریح کرد.

به گزارش بانک اول سیدعباس حسینی درباره اختلاف زیاد هزینه تمام‌شدۀ سفر عمره، که از حدود ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان اعلام شد، از مبلغ سپرده عمره، اظهار کرد: مردم با شرایط جامعه شاید انتظار داشتند قیمت سفر عمره پایین‌تر باشد و یا شاید با محاسباتی که درباره سپرده‌گذاری داشتند تصور مردم چنین بود. به هر حال سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را کرد تا مدیریت هزینه داشته باشد. قبل از رقم خوردن عمره، قیمت‌هایی که از سوی بخشی خصوصی در فضای مجازی اعلام شده بود حدود ۸۷ میلیون تومان یا ۹۵۰ دلار بود، درحالی‌که هزینه عمره از سوی سازمان حج و زیارت عملا نصف آن قیمت است.

حسینی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درحالی‌که اشاره کرد هزینه سفر عمره در آخرین سالی که اجرا شد (۱۳۹۴) حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، درباره اختلاف قیمت آن با گذشت هشت سال وقفه، گفت: این موضوع چندان به نرخ خدمات در عربستان برنمی‌گردد، نرخ‌ خدمات تکلیفی در این کشور نهایت تا ۱۵ درصد افزایش داشته باشد. مساله تغییرات و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور است.  

او در پاسخ به این پرسش که هزینه سفر عمره که از ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است، چه خدماتی را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: مدت سفر عمره مفرده ۱۰ روز درنظر گرفته شده است و هزینه اعلام‌شده خدمات از فرودگاه تا فرودگاه را دربر می‌گیرد.

حسینی افزود: هزینه‌های ارزی عمره برای هر زائر از ۶۵۰ تا ۷۵۰ دلار است، که شامل اسکان، تغذیه، حمل و نقل خدمات فرودگاهی، بهداشت و درمان می‌شود. بخشی از هزینه‌های این سفر ریالی است، که حدود ۱۲ میلیون تومان است و به آن هزینه‌های ارزی اضافه می‌شود. هزینه روادید و بیمه هم در هزینه ارزی محاسبه شده، که مبلغ آن حدود ۱۳۱ دلار است.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: ۱۰ گروه قیمتی تعیین شده است، که بسته به نوع و کیفیت هتل تفاوت دارد. علاوه‌بر این، از کودکان زیر دو سال ۱۰ درصد این هزینه‌ها دریافت می‌شود.

حسینی درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تخصیص تسهیلات به سفر عمره، ‌توضیح داد: پیشنهاد تسهیلات عمره مطرح شده است، ولی تا الان تسهیلاتی داده نشده است و مردم باید خود این هزینه را بپردازند.

او درباره نحوه محاسبه سود سپرده عمره با توجه به اینکه مبلغ اولیه ۸۰۰ هزار تومان پس از حدود ۱۲ سال در بانک به حدود ۳ میلیون تومان رسیده است، گفت:‌ سود مشارکت سپرده عمره مطابق عقود اسلامی، که سود بلندمدت بوده، محاسبه شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد:‌ سود سپرده حج تمتع نیز مانند عمره محاسبه می‌شود و تصمیم درباره آن در شورای پول و اعتبار گرفته می‌شود.

حسینی پیش‌تر گفته بود: سود سپرده عمره براساس عقود اسلامی از ۱۷ و ۱۹ درصد بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در این گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد: وجوه عمره و حج در بانک سپرده‌گذاری شده است و سازمان حج و زیارت هیچ دخل و تصرفی در وجوه زائران ندارد. وقتی زائران در بانک ثبت‌نام کردند یک پیام به سازمان حج و زیارت آمد که این تعداد در صف عمره هستند. ما به وجوه زائر دسترسی نداریم و پول نزد نظام بانکی است. نظام بانکی هم براساس عقود اسلامی، سود مشارکت را به مردم می‌پردازد و نحوه محاسبه سود این ودیعه‌ها به نظام بانکی مربوط است.

حسینی بیان کرد: درباره این اختلاف قیمت، اگر غیر از حج و عمره، پولمان را نزد بانک سپرده گذاشته بودیم، باز هم این وضعیت را داشت. ضمن این‌که ما هم در ازای خدمتی که به زائران می‌دهیم باید به کشور میزبان (عربستان) ارز پرداخت کنیم و اگر قرار باشد تدبیری شود بانک‌ها باید انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا هزینه این سفر زیارتی و معنوی باید گران‌تر از سفر به ترکیه و کشورهای دیگر باشد، اظهار کرد: موضوع این است که شاید این خدمتی که در عمره به زائران داده می‌شود در سفر به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد. چه بسا که اگر تمام هزینه‌ها را برای سفری مشابه با عمره به کشوری دیگر درنظر بگیرید، شاید به همین عدد قیمت عمره برسید. سازمان حج که در این رهگذر انتفاع نمی‌برد و این هزینۀ تمام‌شدۀ زائر است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در همین مشهد، قیمت هتل‌ها را ببینید، کف قیمت از شبی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان است. فقط هزینه  ۱۰ روز اقامت در مشهد ۱۵ میلیون تومان می‌شود. هزینه بلیت و تغذیه و حمل و نقل را هم حساب کنید می‌بینید که یک سفر زیارتی در داخل کشور با عمره اختلاف دارد. ضمن اینکه درنظر داشته باشید ما در یک کشور دیگر، هزینه‌ها را ارزی می‌پردازیم.

او اضافه کرد که هزینه‌های سفر عمره با ارز نیمایی به نرخ ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان محاسبه شده است.

حسینی بیان کرد: این اختلاف هزینه‌ها و عددها فقط در حج و عمره نسیت، در موضوعات دیگر هم این افزایش‌ها را شاهد بوده‌ایم. ما دوست داریم مردم ارزان به این سفرها مشرف شوند، ولی شرایط حاکم چنین بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال ثبت‌نام جدید عمره با توجه به استقبال اندک آن دسته از زائرانی که ودیعه پرداخته‌اند و در نوبت عمره هستند، گفت: ما تمام اولویت‌ها را برای عمره دعوت کرده‌ایم، استعداد لازم برای اجرای عملیات عمره را هم داریم، در سال‌هایی بوده که بیش از ۸۰۰ هزار نفر اعزام شده‌اند. ابتدا وظیفه بود از متقاضیان در نوبت مانده دعوت کنیم، ما برای عمره سال آینده دوباره این منتظران را دعوت می‌کنیم، اما اگر آن‌ها مراجعه نکردند به بقیه مردم متقاضی مراجعه می‌کنیم. باید این امکان را برای دیگران فراهم کنیم.

او با اشاره به تعویق زمان اعزام عمره، که پروازهای آن پس از حدود هشت سال وقفه، از ۱۳ دی‌ماه آغاز می‌شود، گفت:‌ با صف انتظاری که عمره دارد ( ۵ میلیون و ۷۰۰ نفر در نوبت انتظار) ‌ پیش‌بینی می‌شد در همان ابتدا، کاروان‌ها تکمیل و پروازها از ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ آغاز شود، اما این اتفاق نیفتاد. احساس شد زائران فرصت بیشتری نیاز دارند، بنابراین چند روزی تأخیر ایجاد شد تا برنامه‌ریزی انجام شود. در نهایت مقرر شد پرواز عمره مصادف با ولادت حضرت فاطمه (س) و از ۱۳ دی‌ماه آغاز شود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ برای اعزام ۶۷ هزار زائر برنامه‌ریزی شده است.

حسینی درباره پروازهای عمره توضیح داد: پروازها فعلا ایرانی هستند و از ناوگان داخلی استفاده می‌شود. هرچند محدودیت پروازی به عربستان  وجود ندارد و با همکاری دو کشور، محدودیتی برای استفاده از ناوگان نداریم و اگر در گذشته پروازها تأخیری داشتند، مسأله به خودمان برمی‌گشته و به خاطر فرسودگی ناوگان و تحریم‌های ظالمانه  بوده است. فعلا طبق مذاکرۀ رییس سازمان هواپیمایی با طرف سعودی، مقدمات حضور شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز فراهم شده است.

او بیان کرد: فعلا از ناوگان داخلی استفاده می‌کنیم و هر کجا این استعداد وجود نداشته باشد، مانعی برای استفاده از ناوگان هواپیمایی عربستانی نداریم.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، برای عمره روزانه چهار پرواز پیش‌بینی شده است که هر پرواز با ۲۵۰ تا ۲۸۰ نفر انجام می‌شود.

حسینی درباره دلیل کند شدن سامانه ثبت‌نام عمره نیز گفت: بخشی از کندی این سامانه به کنسل کردن اعزام‌های روزهای نخست برمی‌گردد. به خاطر تعویق عمره ما مجبور شدیم تعدادی از هتل‌ها را برگردانیم. از طرفی لازم بود بسته‌های سفر را تغییر دهیم، یعنی همزمان با ثبت‌نام در کاروان‌ها باید تغیراتی در ظرفیت‌ها و سایت ایجاد می‌شد، که همین موضوع در فرآیند ثبت‌نام اینترنتی کندی ایجاد کرد، اما سامانه ثبت‌نام عمره درحال حاضر مشکلی ندارد.

او در ادامه درباره قیمت خرید و فروش عمره اظهار کرد: سازمان حج و زیارت مقدمات نقل و انتقال اسناد عمره را فراهم می‌کند، اما قیمت و موضوعات دیگر بین طرفین توافق می‌شود و چون مالکیت روی فیش وجود دارد، هر قیمتی خواستند می‌توانند برای خرید و فروش تعیین کنند.

حسینی درباره قیمت فروش فیش عمره نیز گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که سند عمره از ۱۵ تا ۲۰ تومان قیمت گذاشته شده است، که البته به توافق طرفین بستگی دارد. بعضی‌ها بیشتر و یا کمتر از این مبلغ هم تعیین کرده‌اند، که الان با این شرایط، قیمت‌ها افت هم داشته است.

رییس سازمان حج و زیارت درباره ضمانت‌هایی که برای عمره از عربستان گرفته شده است، اظهار کرد: حفظ امنیت و کرامت زائران، شاخص اصلی برای برقراری سفرهای زیارتی است و در مذاکرات وزیران امور خارجه دو کشور، در این‌باره صحبت شده است.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها