پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

پلاک‌گذاری این خودروها ممنوع شد

21 دی 1402
پلاک‌گذاری این خودروها ممنوع شد

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس تصمیم هیئت دولت، از ابتدای سال ۱۴۰۳ شماره‌گذاری و تولید "خودروهای دیزلی یورو ۴ بدون فیلتر جاذبه دوده" ممنوع می‌شود.

به گزارش  بانک اول  روز گذشته سخنگوی دولت از اصلاح آیین‌نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی‌های موضوع ماده دو قانون هوای پاک در هیئت دولت خبر داد.

در رابطه با جزئیات این ماده قانونی، داریوش گل‌علیزاده؛ رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: ملاک شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، خودروهای داخلی و خودروهای دیزلی استاندارد سوخت یورو ۵ است که با تصویب ماده ۴ آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک به یورو ۶ ارتقا پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برای موتورسیکلت هم، الان ملاک شماره‌گذاری یورو ۴ است اما از سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو ۵ ارتقا پیدا می‌کند.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: یک اتفاق خیلی خوبی که افتاد، این بود که تولید خودروهای دیزلی یورو ۴ بدون فیلتر جاذبه دوده حذف شد. پیش‌تر به این صورت بود که به صورت کارخانه‌ای این فیلتر نصب نمی‌شد و صاحبان خودروها این سیستم را از مدار خارج می‌کردند. همچنین تکنولوژی این خودروهای یورو ۴ نیز بسیار قدیمی بود. بر اساس تصمیم هیئت دولت، از ابتدای سال ۱۴۰۳ شماره‌گذاری آنها ممنوع می‌شود.

گل‌علیزاده تأکید کرد: وزارت نفت اعلام کرده است که از ابتدای سال ۱۴۰۶ کلیه سوخت‌های تولیدی منطبق بر استاندارد یورو ۵ خواهد بود. امیدوارم بتوانیم تا آن زمان خودروهای داخلی‌مان را نیز با سوخت استاندارد داخل کشور هماهنگ کنیم./تسنیم

اخبار مرتبط
سایپا اعلام کرد: پیرو اعلام نتایج در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به اطلاع نمایندگی‌ها و متقاضیان حائز شرایطی که در طرح عادی سامانه مذکور در سل گذشته نسبت به ثبت نام اولیه خودرو ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه، شاهین G، شاهین با گیربکس اتوماتیک، کوییک GX و کوییک GXR اقدام نموده در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ پیامک به آنها ارسال شده میرساند، امکان واریز وجه خودرو و ثبت نام مطابق شرایط ذیل فراهم شده است.
قیمت ساینا S استاندارد ۸۵ گانه در کارخانه ۳۳۵ میلیون است، اما محصول جدید سایپا که از اوایل امسال پا به بازار گذاشته، توسط فروشنده‌ها به‌طور متوسط ۴۳۵ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌شود
در این آئین‌نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش یافته تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها، برای اسقاط خودرو و جایگزین کردن آن با خودروهای نو افزایش پیدا کند.
سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی در حالی این روزها به نوعی تعلیق شده و طرح فروش خاصی در آن اجرا نمی‌شود که این موضوع ابهاماتی را درباره سرنوشت سهمیه «خودروهای مادران و خودروهای فرسوده» ایجاد کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها