شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

ضرب سکه جدید چه تاثیری روی بازار می‌گذارد؟ / تفاوت انواع سکه طلا

26 دی 1402
ضرب سکه جدید چه تاثیری روی بازار می‌گذارد؟ /  تفاوت انواع سکه طلا

ضرب سکه جدید توسط بانک مرکزی، بعد پنج سال از سرگرفته شده است و، چون این کار همزمان با موج افزایش قیمت سکه و طلا در بازار انجام می‌شود، ضرب سکه جدید را برنامه بانک مرکزی برای کنترل قیمت طلا و سکه می‌دانند.

به گزارش بانک اول  قیمت سکه طلا روز شنبه ۲۳ دی‌ماه به ۳۳ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان رسید که تنها یک میلیون و ۵۲۲ هزار تومان با رکورد تاریخی قیمت سکه فاصله داشت. حباب قیمت سکه در این روز تا هشت میلیون تومان افزایش پیدا کرد و قیمت طلا ۱۸ عیار روی پله دو میلیون و ۶۹۲ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. سکه امامی روز بعد و در معاملات ظهر یکشنبه، وارد محدوده ۳۴ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان شد و تنها ۸۳۰ هزار تومان دیگر نیاز داشت تا رکورد تاریخی قیمت را بشکند، اما قبل اینکه کار از کار بگذرد، بانک مرکزی اعلام کرد علاوه بر حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و کالا، ضرب سکه جدید را در دستور کار قرار می‌دهد. چند ساعت بعد، قیمت سکه امامی دو میلیون تومان ارزان شد. پس این داستان‌ها احتمالا به هم ارتباط دارند.

ضرب سکه جدید؛ جزییات اعلام شده در اخبار رسمی

ضرب سکه جدید آغاز شده اما برای عرضه آنها به بازار باید تا هفته آینده صبر کنیم، چون حراج شمش طلا یک کیلویی در مرکز مبادله ارز و طلا از اولویت برخوردار است و در قدم بعدی بانک مرکزی سراغ ضرب سکه جدید و عرضه آن خواهد رفت. درباره ضرب سکه جدید لابلای خبر‌های رسمی هم اطلاعات محدودی پیدا می‌کنید؛ محمدرضا فرزین گفته سکه جدیدی در دستور کار مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی است که به بازار عرضه می‌شود.

ضرب سکه جدید به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت انجام می‌شود. ضرب سکه جدید از نظر بانک مرکزی در چارچوب افزایش عرضه طلا قرار می‌گیرد و فعلا بناست کنار عرضه سکه‌های قدیمی، ضرب سکه جدید با استعداد ۲۰ هزار قطعه در دستور کار قرار بگیرد.

ضرب سکه جدید چند مرتبه در اظهارت رییس‌کل بانک مرکزی تکرار شده، اما وقتی به مهمترین بخش سوالات احتمالی مردم و خریداران سکه می‌رسیم و می‌خواهیم درباره جزییات ضرب و عرضه سکه جدید کنجکاوی کنیم، با پاسخی کوتاه روبرو می‌شویم: فعلا قصد عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلا را داریم. مقررات این کار در روز‌های اخیر نهایی شده است. اگر بخواهیم سکه هم عرضه کنیم، در آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ضرب سکه جدید؛ تفاوت انواع سکه طلا

ضرب سکه طلا در انحصار بانک مرکزی است و بالاترین نهاد پولی و بانکی کشور براساس سیاست‌های مقطعی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند. سکه طلا آخرین بار در سال ۱۳۸۶ بازطراحی و ضرب شد، اما سکه امامی و سکه بهار آزادی از دید فعالان بازار، کاملا متفاوت هستند.

سکه بهار آزادی سال ۱۳۵۸ طراحی شده و ضرب آن تا ۱۳۶۸ ادامه داشت. این سکه را الان با نام سکه طرح قدیم می‌شناسند. یک طرف سکه تمام بهار آزادی یا سکه قدیم نام حضرت علی سه بار تکرار شده و در طرف دیگر گنبد و بارگاه حرم امام رضا را می‌بینیم.

سکه تمام بهار آزادی سال ۱۳۶۸ و پس از رحلت رهبرانقلاب از نو طراحی شد. شکل و ظاهر تصویر حرم امام‌رضا بهبود پیدا کرد و در طرف دیگر تمثال امام خمینی قرار گرفت. به‌همین دلیل در بازار آن را به‌نام سکه امامی می‌شناسند. این تصویر دو نوبت دیگر تغییر کرد تا در سال ۱۳۸۶ به‌شکل فعلی دربیاید.

سکه تمام بهار آزادی با وجود تغییر ظاهری، هرگز از نظر وزن و عیار تغییری تجربه نکرده است. طلای به‌کار رفته در ضرب سکه تمام بهار آزادی تقریبا همیشه معادل هشت گرم وزن دارد و از عیار طلای ۹۰۰ در ساختش استفاده کرده‌اند. سکه تمام بهار آزادی ۲۲ میلیمتر قطر دارد.

بازار سکه مشت اول را خوردضرب سکه جدید به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت انجام می‌شود

قیمت سکه تمام بهار آزادی یا طرح قدیم تا اوایل دهه ۹۰، گران‌تر از سکه امامی فروخته می‌شد، چون بازار ارزش کلکسیونی این سکه را در اولویت می‌گذاشت و به‌خاطر قدمت بیشتر برای سکه قدیم قیمت بالاتری تعیین می‌کرد. مدتی بعد رویه عوض شد، چون تقاضای بیشتری برای خرید سکه امامی وجود داشت.

ضرب سکه جدید بدون تاریخ می‌تواند وضیت بازار سکه طلا را پس از سال‌ها تغییر دهد. بانک مرکزی گفته در نظر دارد برای ضرب سکه جدید در سایر سایز‌ها و قطعات نیز اقدام کند، اما ویدئویی که منتشر شده نشان می‌دهد سکه جدید از نظر طراحی و ظاهر، تغییری نکرده و تنها سال ضرب سکه را از روی آن حذف کرده‌اند.

ضرب سکه جدید چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

قیمت سکه امامی ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه در محدوده ۳۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان دیده شد. سکه امامی در این روز نسبت به نرخ پایانی معاملات شنبه، حداقل دو میلیون تومان ارزان شده و مهمتر از آن فعلا تا مدتی سمت کانال ۳۴ میلیون تومان نخواهد رفت.

سکه بهار آزادی یا همان سکه طرح قدیم خودمان هم روز شنبه تا ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌روی کرده بود، اما فعلا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از سکه امامی فروخته می‌شود. قیمت سکه قدیم به‌طور کلی از سکه امامی پایین‌تر است. پس برای مواردی مثل هدیه دادن یا پرداخت بدهی مهریه کاربرد پیدا می‌کند، اما با توجه به اینکه حباب قیمت سکه قدیم در مقایسه با حباب قیمت سکه امامی، حجم کمتری دارد، احتمالا سرمایه‌گذاران هم از آن استقبال گرم‌تری خواهند کرد. خود شما باشید ترجیح می‌دهید با حباب قیمت شش میلیونی سکه امامی کنار بیایید یا حباب قیمت سکه قدیم با حجم ۲.۸ میلیون تومان؟

فعالان بازار هروقت قیمت سکه طلا نوسان پیدا می‌کرد، بلافاصله بخشی از تقصیر را گردن کم‌کاری بانک مرکزی می‌اندختند، اما این بار رودست خوردند، چون سیاست بانک مرکزی در خصوص ضرب سکه جدید، از روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه تغییر کرده است.

ضرب سکه جدید به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت انجام می‌شود. این اقدام در چارچوب افزایش عرضه طلا صورت می‌گیرد و فعلا بناست روزانه ۲۰ هزار سکه به بازار تزریق شود.

خبر ضرب سکه جدید و حراج شمش طلا، در همین حد و اندازه فعلی کار خودش را کرده و نشان داده مقصر بخش مهمی از آشفتگی بازار در روز‌های گذشته، هیجانات کاذب است. توقع داریم در صورت تداوم روند نزولی فعلی، خیلی سریع و در کوتاه‌مدت سکه امامی را در محدوده ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ببینیم و سکه بهار آزادی طرح قدیم تا ۲۷ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان پایین بیاید.

وقتی درباره احتمالات مربوط کاهش قیمت سکه حرف می‌زنیم، همیشه گروهی رند پیدا می‌شوند و ساز مخالف می‌زنند. معمولا هم می‌گویند نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم. شاید در درازمدت چنین نظریه‌ای قابل‌قبول به‌نظر برسد، اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان ریسک‌های جدی پیش‌روی سرمایه‌گذاران را نادیده گرفت. به‌خصوص اینکه وضعیت بازار نشان می‌دهد حجم حباب سکه امامی احتمالا خیلی زود یک میلیون تومان دیگر کاهش پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر شاید حباب سکه قدیم از سطح ۲.۸ میلیون فعلی تا ۱.۷ میلیون عقب بنشیند.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها